Funderar på att starta företag Bulgarien

Hej jag funderar på att starta företag, Svenskt AB för att slippa skatta på aktievinsten. När jag Googlar runt läser jag att en del startar företag i Bulgarien av skattetekniska skäl.

Min idé är enkel företaget köper onoterade aktier och ligger på de till värdet ökar massor sedan säljer de med en låg skatt!
Tittade på https://bgbolag.se/ och det ser förmånligt ut. Bolagsskatt 10% Aktieutdelning 5% Mervärdesskatt 20% Förmånsbeskattning 0% Löneskatt 10%

Alternativet i Sverige för onoterade aktier är 30% på vinsten privat eller skatta som Svensk företagare beroende på hur jag tar ut pengarna ur företaget.

Jag menar det är helt lagligt de jag gör. Så varför inte? bortsätt från språk etc vad tror ni?

Men om verksamheten bedrivs i Sverige så måste du ju ändå ha löneskatt i Sverige. Hur mycket kommer du tjäna i reda pengar? Är det värt det för att minska de social skydden plus eventuellt bli rejält upptaxerad ifall skatteverket tycker annorlunda med planen? Är ju trots allt inte så olidligt dåligt med 3:12 regler att ha ett fåmansAB idag. Kan/kommer dock ändras…

Jag brukar avråda från alla sådana här saker. Det går lite mode i sådant här. Ett tag var det Engelska bolag, sedan cypriotiska, sedan maltesiska och så vidare. Det brukar aldrig sluta bra. Det man eventuellt sparar i skatt brukar gå åt dyra konsultavgifter och problemlösning. Sedan är ju skatteverket duktiga på att få den information de vi vill ha, ta t.ex. nu uppsägningen av pensionsavtalen med Portugal. Det lönar sig inte vara “smart”.

Hellre även att pengarna går i skatt än dyra utländska konsulter. Men det är bara min åsikt. :slight_smile:

PS. Vinster på onoterade aktier i AB är skattefria. DS.

2 gillningar

Jag har mitt ordinarie arbete som anställd i annat företag och beskattas som vanlig löntagare i Sverige. Tanken med de här upplägget är att jag vill utmanar systemet! det är ett experiment!
Nu är vi med i EU och spelplanen har blivit större! Varför ska jag inte kunna starta ett företag på grund av skattetekniska skäl. De val jag gör ska självklart vara tillåtet. Men du lyfter första problemet ifall skatteverket tycker annorlunda! Jag ska skicka en fråga till skatteverket för att höra hur de resonerar kring att en Svensk medborgare startar ett företag i ett EU land på grund av skattetekniska skäl! jag vill också utnyttja den fria rörligheten :wink:

2 gillningar

svara på fel…Men håller med, det lönar sig sällan precis som du säger

De kommer ju aldrig ge ett svara som okej:ar det… Kan inte det tekniska ordet, men i princip om de svarar på din fråga att det är helt okej, så kan de ändå upptaxera dig efteråt, även om du hänvisar till deras egna svar.

Jag upplever att också att det kan bli stora kostnader på konsulter! Men jag vill prova tanken på den fria rörligheten inom EU. Finns den på de sättet jag är ute efter.
om vi vänder på kakan! ett företag som kommer och verkar i Bulgarien, reser till Sverige för att ex utföra bygg arbete. De betalar skatt på arbete enligt Svensklag. Men vinsten beskattas i Bulgarien.