Jag har ett AB som ska fakturera ett annat bolag för återkommande uppdrag. Men den som ska utföra själva arbetet är en person jag själv känner men som inte på papper har en koppling till mitt egna AB. Tanken är att spara pengarna som tas in i bolaget då vi inte har behov av lön just nu och sedan använda pengarna som tillskott till ett annat bolag vi kommer ha gemensamt.
Jag misstänker dock att det kan se lite problematiskt ut från Skatteverkets perspektiv om personen som utför själva arbetet varken är anställd (och får ut lön) eller är ägare av mitt AB. Det lär betraktas som att personen är arbetstagare i praktiken och därmed ska vara anställd och det ska betalas lön, arbetsgivaravgifter etc även om vi båda inte vill att lön ska betalas ut.
Tanken är att personen eventuellt ska skapa ett eget AB och sedan ta ut lön där men det är i framtiden och just nu kör vi på mitt bolag för att få det att gå snabbare.
Så vill gärna höra förslag på hur det skulle kunna lösas. Skulle det exempelvis räcka med att jag skriver in personen i styrelsen för att på så sätt visa att personen inte är i berondeställning till arbetsgivaren? För om jag förstått det rätt så finns dessa lagar till för att undvika att arbetare uttnyttjas vilket inte är fallet här för att vi båda är med på detta.
Har försökt ringa Skatteverket men deras telefonlinje är full just nu.
Du behöver inte rapportera in till Skatteverket vem som utfört något arbete överhuvudtaget. Enda gången du rapporterar in ett personnummer är om du betalar ut en lön till någon.
Jag skulle iaf se till att ha en plan för pengaflödena och optimera skatten. Ni vill ju inte gå med vinst och behöva betala 20% bolaggsskatt, bara för att senare betala ut dessa redan skattade pengar som lön. Sen går väl kanske det där att periodisera, men så mycket företagsekonomi kan jag inte
Finns inget problem med upplägget alls. Det är inte olagligt att arbeta gratis och utan något påskrivet kontrakt från någon sida har ni båda ryggarna fria.
Utan anställningsavtal räknas den anställde som tillsvidareanställd enligt huvudregeln (en regel som måste följas om avtal saknas).
Och så står det även:
Även om det saknas lagkrav på minimilön i Sverige bör lönerna aldrig vara oskäligt låga. Om löner sätts alltför lågt utan kollektivavtal kan de i efterhand bedömas som oskäliga vilket kan få konsekvenser som till exempel:
Så tror det tekniskt sätt är emot arbetslagen att en person (som inte är ägare av bolaget) utför jobb gratis. Men å andra sidan tror jag det här bara appliceras i praktiken när ena parten försöker utnyttja arbetaren och en anmälan sker vilket inte gäller i det här fallet. Så det ska nog vara lugnt, tack för tipsen!
Ja, det förstår vi. Bara så att vi vill försöka skippa det administrativa med löner och sånt till en början när vi har annat att fokusera på samt att vi då skulle kunna använda pengarna till annat.
Jag tycker det hela låter stökigt. Har svårt att se hur detta i slutänden kommer att bli enklare och smidigare för er. Jag ser risker att det kan bli kostsamt och riskfyllt, men inte på det sätt som du tänker (att Skatteverket eller annan skulle ha synpunkter). Utan mer att risken blir att ni måste betala både bolagsskatt i onödan, och att ni inte kan få ut vinstmedlen utan hög skatt.
Sen, vad menar du med “till en början”, hur lång tid kan det bli (mellan tummen och pekfingret)?
Yes, vi kom fram till samma sak som du efter lite snack med rådgivare, alldeles för stökigt i slutändan och vi kommer bara köra på att köra en anställning direkt via ett annat bolag vi har gemensamt!