Hej,
Har ett bolag, som säljer till största del online. Jag undrar om det är värt att titta på att ha bolaget utomlands eller liknande för att få ner skatten? Samt hur gör man? Supernyfiken på för och nackdelar så dela gärna med dig.
Hej,
Har ett bolag, som säljer till största del online. Jag undrar om det är värt att titta på att ha bolaget utomlands eller liknande för att få ner skatten? Samt hur gör man? Supernyfiken på för och nackdelar så dela gärna med dig.
Jag brukar ALLTID avråda från dessa upplägg. Under åren har jag sett allt från att man skulle ha bolag på Cypern, Malta, de baltiska länderna, Panama etc. Jag avråder å det starkaste att göra det här - både för att det nästan alltid “exploderar”, kostnaderna är höga och en stor risk att dessutom bli lurad.
Bor du i Sverige och driver online-verksamhet från Sverige, så kör ett svenskt AB. Jag lovar att det kommer skapa dig sjukt mycket mindre huvudbry över tid. Det är tillräckligt lönsamt med företag i Sverige för att man ska hålla på och slira.
Som sagt, min erfarenhet.
Jag vet hur man gör men rekommenderar dig att endast ha ett svenskt AB så länge du bor i Sverige.
Tack för svaret. Då vet jag. Känns skönt att bockad av detta så kan jag fokusera på annat. Det är ju inte så att man är direkt sysslolös som egen företagare.
Tack. Verkligen tydligt och bra information. Kände att det va värt att fråga så jag kan lägga det åt sidan. Och fokusera vidare på andra delar av lite företag. Får försöka tänka smart på andra saker helt enkelt
Det beror säkert på företagets storlek också. Ikea skulle säkert stannat i Sverige om det varit lönsamt. De flyttade för länge sedan och kan egentligen inte kallas för ett svenskt företag längre. Kamprad var sparsamheten själv… Någon som kan förklara mer ingående varför det är bättre att hålla bolaget i Sverige och vad som gör det till en dålig ide’ att ha bolaget utomlands?
Inte bara skatten som är intressant utan även kostnadsbiten.
För några år sedan hade jag kontakt med en svensk som drev företag på Malta och han förklarade att han levde utan problem på en lön på 1000 Euro i månaden. Största anledningen var att vilka kostnader som är bolagets och vilka som är privata där hade inte stor betydelse, tror inte det finns förmånsbeskattning mm.
Så även om eventuell bolagsskatt inte skiljer sig särskilt kan det vara stor skillnad på vad man får dra av/äga i bolaget.
Ser inga problem med ett bolag på Malta om man bor på Malta. Men det är ju inte det vanliga upplägget. Så isf hoppade jag för snabbt till slutsats, sorry!
Om du fortfarande vill bygga upp egen kunskap runt detta så kan du börja med att gräva vidare på skatteverkets sidor för det är hos dem och hos svenska/utländska banker du kommer att få mest problem.
Det finns också en del EU regler som sätter käppar i hjulet. Där kan du börja med att googla Offshore banking.