Utlandsflytt: konto åt utländskt företag

Avser att flytta utomlands och registrera ett nytt aktiebolag i annat EU-land (Malta) där jag avser att bosätta mig. Kunder finns i Sverige så ett konto med bankgiroanslutning (eget bankgironummer) vore lämpligt. Har också ett 8-siffrigt belopp i fonder (och lite aktier) hos nätmäklare i Sverige på företagskonto. Avsikten är att dela ut fondförmögenheten till det nya aktiebolaget.

Avanza öppnar inte konto åt utländska juridiska personer. Nordnet gör det enbart om företaget har säte inom Norden och det spelar tydligen ingen roll hur bra kund (fondavgifter och belåning) man är för Nordnet i dagsläget.

Swedbank, efter kontakt med chefen för kontoret i staden där jag bor, att Swedbank har en central enhet i Stockholm som öppnar konton åt utländska företag, men att de vill få en förfrågan om konto genom en annan bank i utlandet, och att alla sparbankerna som använder sig av Swedbanks datasystem har samma rutin. Som jag förstod det öppnar de också konton bara till större utländska företag.

När jag har mejlat alla bankerna i Sverige har jag fått till svar att de inte erbjuder konton åt utländska företag. Enda banken som verkar villig att öppna konto är Ålandsbanken, dock utan att erbjuda bankgiroanslutning, men då verkar det som att ett krav är att köpa deras fonder, vilket för min del är helt ointressant, då jag (förstås) vill köpa billiga indexfonder. Möjligen skulle jag kunna placera någon miljon i en dyr fond, även om jag hellre hade betalat en högre avgift för att ha kontot och fått investera i vad jag själv vill.

Jag undrar om någon har erfarenhet av sådant här och som kanske flyttat utomlands och hittat en bank som erbjuder konto åt ett utländskt företag, helst då med bankgiroanslutning? Söker man utländska orter på bgc.se så kan man se att det finns en mängd utländska företag, som saknar registrering i Sverige som har svenska bankgironummer, så uppenbarligen finns det en eller flera banker i Sverige som öppnar konton åt alla dessa företag, frågan är vilken/vilka banker det är och vad deras krav är för att öppna konto?

Kan du inte ha svenskt bolag som ägs av ditt maltesiska och fakturera från det?

Annars ska väl de flesta klara av att skicka pengar till ett IBAN.

Vet inte vilka kunder du har, men Malta kan anses som suspekt bland vissa

Poängen med att flytta utomlands är att skatten ska bli lägre. Skulle jag ha ett aktiebolag i Sverige som fakturering sker ifrån skulle ju vinsten hamna i det svenska aktiebolaget = 20,6 bolagsskatt istället för i praktiken 5 % på Malta. Vidare skulle jag indirekt anses äga det svenska aktiebolaget som är ett rörelsedrivande svenskt bolag och skulle då anses ha väsentlig anknytning till Sverige, vilket innebär att jag skulle bli obegränsat skattskyldig i Sverige. Så nej, det går inte. Då skulle jag lika gärna kunna bo kvar i Sverige.

Möjligen skulle det vara möjligt att träffa avtal mellan det befintliga svenska aktiebolaget och det utländska om att det svenska aktiebolaget ska ta emot betalningar och stå som ägare åt det utländska bolaget för aktiefonder, likt en bulvan. Då finns det dock risk för att skatteverket skulle anse att det svenska aktiebolaget får anses bedriva näringsverksamhet, som består i förmedling av betalningar och att stå som ägare, vilket medför att jag skulle anses ha väsentlig anknytning till Sverige. Dessutom kan jag tänka mig att skatteverket även skulle kunna välja att bortse från det avtalet och anse att det trots det avtalet får anses vara det svenska aktiebolaget som är ägare till aktiefonderna m.m. Så inte heller det känns som ett särskilt bra alternativ.

Jag har svårt att tro att en bank utomlands skulle kunna erbjuda lika fördelaktiga fonder som de som finns i Sverige, såsom Länsförsäkringar Global Index. De kommer säkert, likt Ålandsbanken vilja sälja sina egna fonder/dyra fonder, och dessutom känner jag mig inte bekväm med att förvara tiotals miljoner kronor hos en bank i annat land.

Fick du någon bra lösning på detta? Jag sitter i exakt samma sits om man bortser från miljonerna på olika konton😂

Jag vill ha ett svenskt bankgiro för att enklare ta betalt utav mina svenska kunder.
Har kikat på olika factoringtjänster för att se om jag kan få ett avtal med dessa för att använda deras bankgiro, men ingen har godkänt utländska bolag ännu, förutom i Norden eller Tyskland.

Hej. Vi sitter med samma problem och kan inte hitta lösning. Någon tipsade om Marginalbanken men de vill inte har något att göra med utländska företag…
Kan någon tipsa vilket bank borde man kontakt?