Förklara pengars ursprung för SBAB vid lägenhetsköp

Aktuellt: Ska köpa bostad för maximalt 2mkr och kan lägga in 900k i kontantinsats. Banken för bolån är SBAB. Har godkänt lånelöfte men behöver få godkänd kundkännedom för bolån.

Bakgrund: Har varit duktig på att spara hela livet och gjort vinster (förluster också såklart) på börsen sedan 18 års åldern. Har under senaste tid jobbat inom bemanning i Norge och därmed tjänat och sparat stora pengar på kort tid. Fick ett arv på 125k för länge sen men har inte gåvobrev tillgängligt nu.

Situation: Hade samtal med banken och de ville såklart ställa frågor vart pengarna kom ifrån. Var inte förberedd på frågan under samtalet och berättade min bakgrund men han ville ha svar i summor. Uppgav arvet och höftade hur mycket jag sparat av lönen i Norge men så diffade det på några hundra tusen (av 900k) och så kunde jag inte redogöra hur mycket vinst jag gjort på börsen då jag ärligt inte visste. Han var inte intresserad av mina lönespecifikationer men däremot hur mycket föräldrarna hade sparat ihop till mig tills jag blev 18 år, troligtvis för att räkna ut avkastningen på börsen.

Har nu i efterhand googlat och räknat mer noggrant. Tänker vid nästa samtal att jag kan visa lönespecarna och säga att majoriteten av kontantinsatsen är från lönen i Norge då totalen uppgår över kontantinsatsen och därmed “löser ut” diffen. Utan att ändra förklaring helt så bör jag väl nämna det andra också men utan att behöva redogöra summan vid 18 års åldern (vilket inte banken var säkra på om de kunde få fram), en massa utdrag från börsen och det (för nuvarande) obefintliga gåvobrevet. Låter det rimligt?

Är tacksam om du orkat läsa allt hittills och mottar gärna tips inför nästa möte för att få allt godkänt.
Glad vidare påsk!

Hej,

KYC ställer till mkt skit. Det jag generellt skulle tipsa om är att fråga exakt vade banken vill ha, och sedan ge dem det, och varken mer eller mindre. Eftersom du inte har ngt konstigt ursprung på dina pengar borde det räcka att ge nya banken utdrag eller lönespecar (jag skulle valt det som är enklast). En enkel lösning är att begära kontoutdrag så långt tillbaka som möjligt. Finns det inte tillräckligt lång historik får nya banken leva med det. Detta är en ren ”checkboxexercis” för bankerna och om du kan visa var pengarna kommit från ända tillbaka till när du fyllde 18 så borde banken vara nöjd.

Olika banker har dessutom olika approach. Om en viss bank är för petig så välj en annan istället. Vissa banker tjafsar sällan när pengarna kommer in, utan bara när de förlorar business när pengarna förs ut. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Min lilla erfarenhet säger mig att just SBAB i detta hänseende kan vara lite nitiska.

Bara berätta ungefär som det är. Duger inte det? Ta lånet hos en annan bank. Aldrig varit med om att jag ska komma med mer bevis än att löst berätta var pengarna kom ifrån.

Exportera alla transaktioner från ditt sparkonto/isk i csv, skriv ut detta på papper i någon obskyr font size 24 och överlämna till bankmannen på nästa möte.

4 gillningar

Skulle tipsa på att använda en annan bank OM det visar sig vara ett detektivarbete de efterfrågar.

Jag har varit med om en situation där Länsförsäkringar strulade så in i hel#ete.

Hade bolån hos de. Sålde Brf. Lämnade pengarna från vinsten på deras konto i typ 1 år. Köpte därefter tomt för att bygga hus via Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. När vi skulle överföra pengarna till säljarna för att jag skulle tillträda tomten så blev frågan vart pengarna kom ifrån. Då skulle jag skicka in samma förbannade papper som de fått året innan när vi löste lånet för lägenheten.

Har en mindre fristående bank som går förvisso under Swedbank. Personlig kontakt med all service man kan ha.

Ja precis. Tänkte mer om lönespecarna kan “ersätta” allt annat krångel bl.a utdraget från när jag var 18 istället men jag märker det på tisdag. Tack!

Skulle jag aldrig göra. Enbart insättningar isf. Varför ska de veta så mycket om en.

Tänkte svara de andra som råder om att byta bank att isåfall byta till Länsförsäkringar men du verkade ha dålig erfarenhet från dem också? Det är nog individuellt det där… Hade inte tänkt att söka hos allt för många för tydligen kan kreditvärdet bli sämre vid många upplysningar om det ens spelar någon roll. Vilken fristående bank har du nu?

Är inte alla banker lika hårda?

Om jag har pengar på bank A och tar lån i bank B till en bostad och då använder pengarna från bank A som delbetalning borde väl inte bank B bry sig om ursprunget? Det borde väl vara bank A som skulle bry sig när pengarna sattes in?

3 gillningar

Svara bara att pengarna kommer från lön, arv, avkastning på kapital. Vill de ha mer så får de speca exakt vad de vill ha. Du är inte skyldig att arbeta ihjäl dig för att producera någon ledger för all din deg.

Jag brukar alltid säga:

• Tänk dig in i bankmannens situation - hen vill inte få skit från sin chef som inte vill få skit från FI när de får frågan: “Var kommer pengarna ifrån?”

Ge en historia som stöds av dokumentation.

9 gillningar

Jag gjorde det men det dög inte, han ville veta specifikt hur mycket jag fått av föräldrarna vid 18 års åldern.

Ja jag klandrar inte dem. Känns bara krångligt att behöva göra diverse utdrag för flera år tillbaka som en själv inte ens kan se direkt från banken då LF har 2 år t.ex.

2 gillningar

Tyvärr är det så är som våra politiker vill ha det och de bryr sig inte om oss som råkar illa ut i deras spel.

3 gillningar

Har själv aldrig tagit ett bolån men är nyfiken ifall bankerna brukar ställa högre krav på vart pengarna kommer från om man betalar mer än vad de 15% som kontantinsatsen kräver.

1 gillning

Intressant att veta om ens bankirerna och politikerna själva kan uppfylla dessa krav som FI/bankerna sätter upp på att man ska kunna visa papper på transaktioner från urminnes tider.

1 gillning

Genialiskt!

Min bank nekade till att ta emot sån info utan det skulle vara lätt läst och lätt förstått (har testat med flera års kontoutdrag).