Lönekonto. Vilken lösning ska man välja?

Hej!
Är lite trött på storbankerna och funderar på att byta bank. Finns det några bra tips och lösningar som folk vill dela med sig av?

1 gillning

Vad är du trött på? Vill du ha swish och bank-id måste du ha något att göra med en storbank.

Beror ju på vad man menar med storbank. T.ex. Skandia har ju dessa grejer, men är ju iaf inte en av de 4 stora.

Vad är du missnöjd med?
Eller är det generellt att du inte vill ha att göra med storbankerna?

Vad är det du uppskattat hos dina tidigare banker som du vill ha hos nästa bank? Och är det något du specifikt har saknat?

Om du inte är specifik så kommer du få flertal banker som förslag för att folk uppskattar olika saker som är viktiga för just dem.

2 gillningar

Det kanske inte är en av de traditionella storbankerna men jag räknar in Skandia och Länsförsäkringar där.

Vi har ICA Banken och är väldigt nöjd.

Du får lite ränta på lönekonto (2,25% upp till 25k SEK) och de erbjuda gemensama konton inkl. bankkort till gemensam konto.

Appen är helt ok och vi har även alla våra försäkringar där så man ser även de i appen. Handlar man hos ICA samlar man automatisk stammispoäng på ICA och det är enkel att få dubbel bonus.

Stort plus att man kan smidig sätta in kontanter i alla ICA butiker om det behövs.

Deras kundtjänst svarar snabbt på telefon både för bank och försäkring och de har alltid löst mina problem och när jag förlorade mitt bankkort har de till ex kostnadsfritt ersatt det inom 3 dagar även om det egentligen kostar extra enligt villkoren.

Handlar man mycket på ICA har de även bra bolån.

Sparkonto har relativ låg ränta och deras ISK är väldigt begränsad i utbud, så där användar vi SBAB och Avanza istället. Men överföring mellan ICA sparkonto och vardagskonto körs direkt oberoende dag och tid, så kan vara fördel att även ha en liten slant där om man inte använda kreditkort.

2 gillningar

Jag har Icabanken för lönekontot + Klarna kreditkort som dras direkt. 0 kr per månad. Sparandet hos Avanza.

Jag tittar snett på Svenska bankers vinstnivåer. Dom erbjuder i princip en pengamäklartjänst som numera går att automatisera till stor del och deras vinstnivå på häraden 1000 kr per levande Svensk per månad! är helt orimlig.
Jag gör en del för att reducera den defekten som mycket beror på att Svensken inte köper av den mest prisvärda aktören pga att man är bekväm eller ointresserad och håller sig till en dyr bank. I sig INTE storbankens fel men man kan rösta med fötterna
Jag har precis samma tankar att flytta mer av mina bankaffärer från SEB som jag har haft för de flesta banktjänster förr.SEB är väl dyra på det mesta och har dåliga spar räntor. VI har sedan länge alla sparpengar på bättre banker. AVANZA för fond och Aktieaffärer via ISK och SANTANDER bank ( med Norsk bankgaranti ) för Bra sparränta och ett suveränt bra kontokort för utlandsresor speciellt. (Noll årsavgift OCH Noll valutapåslag vid uttag av valuta utomlands OCH 0 uttagsavgift utomlands är svårslaget. Deras uppsida är att dom hoppas tjäna lite ränta på mig men jag har aldrig utnyttjat möjligheten att dela upp betalning etc och kommer aldrig göra det. )
Nu har jag undersökt några steg till och övervägt att byta bank där jag tar emot lön och pension Och betalar räkningar och har betalkort och hanterar SWISH.
Till SEB fördel skall sägas att dom aldrig gått ner mer än några timmar OCH vid några fall av Skimming reagerade dom direkt och stoppade det hela och höll oss skadefria.
Tyvärr när man försöker läsa recensioner av banker är betygen oftast skrivna av sura kunder. Dom nöjda skriver sällan. Efter lite research lutar det åt SKANDIA banken som ett vettigt alternativ. Förtjänsten via lägre avgift är dock bara ca 20 kr per månad. Jag tror inte jag byter bort SEB för den skillnaden. En fotnot är att IKANOBANKEN är bortvalda eftersom dom satt mig i knipa vid ett tillfälle när jag skulle betala en köpt begagnad bil på annan ort viss dag och dom låg nere ett par dagar pga nåt datorvirus. Löste sig genom att skrapa ihop 100000 kvickt som snälla och tillitsfulla vänner kunde avvara. Inget jag vill göra om.

Och även ta ut kontanter i kassan, om jag inte minns fel?

Men den största delen av vinsten för storbankerna kommer väl från räntenettot på bolån. Där kan man ju absolut hålla med om att det finns marginaler att ta av, men det påverkar kanske inte så mycket var man har sitt lönekonto.

Det är en av anledningarna till att man ska äga bankaktier! Jag har haft SHB-aktier i många år. Inte imponerande kursutveckling men jag har genom åren fått mycket utdelning.

2 gillningar

Hade det känts bättre att vara kund i en misskött bank som slarvade bort pengar?

Nej. Men vinstnivån beror tror jag på att folk inte orkar rösta med fötterna till bättre alternativ i tillräcklig utsträckning man kan komplettera med. Svagt intresse för att jobba lite för att hålla nere kostnader så länge det finns lite pengar kvar i slutet av månaden.
Ändrar sig nu tror jag. Högre räntor på sparande möjligt och mer knapert för många.
De allra flesta avgifter kan man få ner till hälften och ibland 0 och högre sparräntor är lätt att finna hos andra med insättningsgaranti. En “Nobrainer” som amerikanerna säger. Just do it.
Min far flyttade nyligen sina sparpengar från storbanken till SBAB ( som han också litar på) som hade dubbelt så hög ränta.
Han försökte ordna det flera gånger utan framgång via nätet och telefon och tvingades besöka bankkontoret och stå i kö innan dom “lyckades” med flytten av pengarna. Han är envis. Det sättet kanske stoppar ganska många från att byta bort storbanken.

Jag brukar flytta pengar helt obehindrat mellan mina olika banker utan fysiska besök, men jag kanske bara har tur.

1 gillning

Kan ha med beloppets storlek och åldern att göra. Det kan vara så att dom var omtänksamma och bara vill undvika att ha blivit lurad på något sätt. Dom sa aldrig nåt sådant dock . Pappa upplevde att dom “försökte” men det lyckades inte.
Även jag blev ombedd att ringa min storbank och vänta i kö 15 minuter när jag vill flytta 30.000 till annan (bättre) bank sist. Fick svara på “syftet med transaktionen” Har jag gjort liknande många gånger förut utan detta steg.