Förklara pengars ursprung för SBAB vid lägenhetsköp

Bankerna själva är de största tvättmaskinerna av alla.
De får ju böter då och då och då hittar övervakningen bara en liten del av allt som myglas.
Nedslagen i Sverige kom inte från FI utan från utlandet

3 gillningar

Bankerna har transaktionshistorik så länge du har varit kund. Att man inte kan få ut det via deras webbtjänst är en sak, men om du ber om det så kommer du att få ut det.

Tänk själv om Skatteverket eller polisen efterfrågar allt du har haft för dig på ditt konto sedan du blev kund, kommer då banken säga att det inte finns någon sådan historik?

Den banken kommer stängas av myndigheterna ganska omedelbart.

All information finns lagrad hos banken. Och jag menar verkligen all information.

Visst är väl EU-politikerna underbara i all sin fantastiska påhittighet…:upside_down_face: :thinking::crazy_face:

2 gillningar

Räkna ihop summorna innan du ringer nästa gång. Jag specade hur mycket vi hade sparat och hur mycket jag hade fått från föräldrarna. Det var inte helt korrekt men dom krävde inte papper på det eftersom summorna gick ihop. Det blev tex att jag hade sparat mer än vi hade på riktigt eftersom jag hade sån stor överavkastning på mina gamestop affärer vilket jag inte trodde skulle vara ett plus

1 gillning

Min bank vägrade att få kontoutdrag exporterade som xls-fil som min bank kunde exportera samtlig historik som. Skärmdump från webbläsare fungerade inte heller. Men en videofilm där jag scrollade genom historik i appen dög… Helt idiotiskt är det med sekretessen. Borde ju gå att ge dem en fullmakt att se historiken så vet de att det inte är förfalskningar…

Har också funderat över det. Men det borde vara lika intressant att undersöka summan om jag skulle köpt för 6mkr och lagt in 900k dvs 15%.

Tydligen hade banken öppet idag och nu verkar allt ha löst sig. Räckte att ladda upp lönerna från Norge vilket inte var intressant vid förra samtalet och nu behövdes inte utdrag från 18 års åldern heller… Förstår mig inte på hur genomgång av kundkännedom funkar men nu är det godkänt. Tack för alla kloka svar!

5 gillningar

Vilka tomtar bankerna är, jag skulle rekommendera flytta ut pengarna från Sverige öppna konto utomlands exempelvis Seychellerna, Serbien, Lichtenstein med flera som inte krånglar.
Sverige är så sjukt idag på alla plan att dom till och med ska bestämma över dina pengar, själva så sköter dom inte sitt jobb utan ska ge sig på den lilla människan.

Då kan du be dom dra åt helvete och så flyttar du ut alla dina pengar, bankerna i västvärlden är på upplösning och det vad som sker just nu, de vill ha kontroll och dessutom är de livrädda för crypto för det är sista spiken i kistan för traditionella banker när det väl blir mer och mer accepterat som betalningsmedel, Blackrock och andra stora investmentbolag har fattat det hela och kommer driva på generationsskiftet.

Har du själv dina pengar i Serbien?

2 gillningar

Vill inte svara på det

Gillar skiftet från ”det har löst sig” till att domedagsförklara bankerna i trådens senaste inlägg.

3 gillningar

Eftersom det löst sig så skriver jag detta för alla andra som råkar på denna tråden i jakt efter tips.

Ta lånet i banken där lönekontot finns, för då har dom all kundhistorik och behöver inte ställa några frågor (för jag antar att man inte har kontanter i madrassen).
Vill man sedan ha en bättre ränta så flyttar man sedan lånet till en annan bank. Detta brukar gå helt utan en massa frågor. Är affären redan slutförd så kommer den nya banken att anta att din befintliga bank redan har kontrollerat ursprung.

1 gillning

När jag tog hos SBAB så skickade jag in tre senaste lönespecar och sa att kontantinsatsen på flera hundra tusen bara var sparade pengar. Var inga som helst problem. :thinking:

Har fått ännu större problem med att flytta pengar från länder utanför EU till Sverige så skulle starkt avrekommendera en sån lösning.

Inte roligt eller billigt att få krav på sig att ta fram översättning av underlag via auktoriserade översättare.

Vet flertal familjer i forna Jugoslavien som fick sina besparingar konfiskerade av staten under inbördeskriget som splittrade landet.
Just till Serbien skulle jag inte flytta några pengar öht.

1 gillning