Problem med öppnande av (utländskt) företagskonto åt AB

Hej, nu är jag i behov av tips och råd. Jag fick mitt aktiebolag registrerat för drygt en månad sedan och har arbetat sedan december genom bolaget. Bolaget är ett enmansbolag där jag jobbar som bemanningskonsult inom hälso- och sjukvård.

Arbetsuppdragen brukar vanligtvis vara omkring tre månader innan jag byter arbetsplats och ort. Sommarmånaderna tillbringas i Finland och de resterande månaderna i Sverige i arbetets tecken. I Sverige bor jag i färdigtmöblerade hyreslägenheter som bemanningsbolagets boende- och reseagenter ordnar åt mig.

Inga konstigheter med detta kan tyckas om det inte vore för att jag är finländsk medborgare, folkbokförd i Finland, arbetandes uteslutande i Sverige (som bemanningskonsult) och numera genom ett svenskregistrerat aktiebolag.

Mitt bekymmer är att jag ännu inte lyckats registrera ett bankkonto till företaget.

De svenska bankerna som jag kontaktat säger att jag måste uppvisa svensk legitimation för att kunna öppna företagskonto. Skatteverket i sin tur kan inte ge mig svensk legitimation eftersom jag inte är folkbokförd (har fast adress) i Sverige. Polisen har samma regler som Skatteverket. Om jag skulle folkbokföra mig i Sverige så skulle jag sannolikt begå folkbokföringsbrott eftersom jag inte har för avsikt att bosätta mig i Sverige. Man kan väl säga att jag hamnat i ett Moment 22.

De finländska bankerna har inte heller kunnat hjälpa mig, dels för att bolaget saknar finsk organisationsnummer (FO-nummer) och dels har en banktjänsteman förklarat att den finska skattemyndigheten inte skulle godkänna att jag hade ett finskt bankkonto men arbetade uteslutande i Sverige. Banken som jag har mitt privatsparande hos erbjuder inte heller valutakonto som jag behöver för att kunna ta emot betalningar i svensk valuta.

En rådgivare på Skatteverket föreslog att jag skulle skaffa ett utländskt bankkonto. Jag vet inte om detta kommer ge mig framtida problem, men jag lyckades väldigt enkelt registrera ett företagskonto på Wise (Wise Business), troligtvis eftersom jag är privatkund där sedan tidigare. Dessvärre går det inte i nuläget att ta emot betalningar i svenska kronor utan enbart i de större valutorna. Jag har skickat frågan åt bemanningsbolaget jag arbetar för om de kunde tänka sig betala ut min lön i euro, men jag har på känn att jag kommer få ett nekande svar.

Efter lite grävande på nätet hittade jag att Litauen tycks ha lite mer liberala bankregler jämfört med Sverige och Finland, åtminstone enligt denna länk: BankAccounts.IO | Find the best place to open a offshore bank account . Min plan skulle i så fall vara att skaffa ett litauiskt företagskonto med valutakonto för att kunna ta betalt i SEK.

Jag undrar väl främst om någon hamnat i en liknande situation som jag, har erfarenhet av att bli företagskund hos utländska banker eller har matnyttiga råd att komma med i samband med ansökningsprocessen? Finns det andra länder förutom Litauen med mindre rigida banklagar? Kommer jag ha bättre framgång om jag kontaktar en svensk bank med filial i utlandet? När jag läst instruktionerna på bankernas hemsidor så får jag intrycket att det kommer bli en väldigt tidskrävande process.

Tacksam för input!

Hur har det gått? Har du hittat en lösning?

Hej, hur fick du ditt aktiebolag registrerat när du inte har en Svensk bank? Och Wise tar nu emot svenska kronor.

Hej, det löste sig genom att jag flyttade till Sverige :slightly_smiling_face: Glädjande att höra att Wise numera tar emot svenska kronor!

Också mycket intresserad av att ta reda på detta! Var det så att finländsk bank hjälpte dig, @AndersJ, med ett bankintyg för start av bolaget men att du sedan inte kunde använda det kontot som aktiebolagets konto?

Tacksam för svar!