Problem med öppnande av (utländskt) företagskonto åt AB

Hej, nu är jag i behov av tips och råd. Jag fick mitt aktiebolag registrerat för drygt en månad sedan och har arbetat sedan december genom bolaget. Bolaget är ett enmansbolag där jag jobbar som bemanningskonsult inom hälso- och sjukvård.

Arbetsuppdragen brukar vanligtvis vara omkring tre månader innan jag byter arbetsplats och ort. Sommarmånaderna tillbringas i Finland och de resterande månaderna i Sverige i arbetets tecken. I Sverige bor jag i färdigtmöblerade hyreslägenheter som bemanningsbolagets boende- och reseagenter ordnar åt mig.

Inga konstigheter med detta kan tyckas om det inte vore för att jag är finländsk medborgare, folkbokförd i Finland, arbetandes uteslutande i Sverige (som bemanningskonsult) och numera genom ett svenskregistrerat aktiebolag.

Mitt bekymmer är att jag ännu inte lyckats registrera ett bankkonto till företaget.

De svenska bankerna som jag kontaktat säger att jag måste uppvisa svensk legitimation för att kunna öppna företagskonto. Skatteverket i sin tur kan inte ge mig svensk legitimation eftersom jag inte är folkbokförd (har fast adress) i Sverige. Polisen har samma regler som Skatteverket. Om jag skulle folkbokföra mig i Sverige så skulle jag sannolikt begå folkbokföringsbrott eftersom jag inte har för avsikt att bosätta mig i Sverige. Man kan väl säga att jag hamnat i ett Moment 22.

De finländska bankerna har inte heller kunnat hjälpa mig, dels för att bolaget saknar finsk organisationsnummer (FO-nummer) och dels har en banktjänsteman förklarat att den finska skattemyndigheten inte skulle godkänna att jag hade ett finskt bankkonto men arbetade uteslutande i Sverige. Banken som jag har mitt privatsparande hos erbjuder inte heller valutakonto som jag behöver för att kunna ta emot betalningar i svensk valuta.