Hej forumet.
Undrar om ni har någon erfarenhet att dela med er eller råd att ge i följande situation.
Jag har ett utlandsbolag som går jättebra. Jag vill föra över pengar till mitt svenska bolag för utförda tjänster. Mitt svenska fakturerar alltså mitt utländska. Banken kommer säkert stoppa betalningen och begära in underlag och fråga vad detta är för pengar som skickas. Tror ni det då räcker att bara visa en faktura från mitt svenska på utförda tjänster eller blir det stop ändå ?
Pengarna blir en intäkt i mitt svenska AB. De kommer så klart beskattas som lön eller utdelningen.
När jag fakturerade i USD /GBP så hade kunder lite problem att få löst svensk inbetalning plus att jag tyckte att banken skar för mycket i växlingsavgift så jag skaffade konto på Wise ( tidigare transferwise) och växlade till SEK där och överförde sedan pengarna mellan mitt konto där i SEK till mitt konto hos Nordea.
Tack för tipset. Fick du nån gång problem med banken när du skulle ta emot utlandsbetalningen ? Att det började ställa frågor och sånt det brukar göra.
Inte när jag flyttade över då det blev mellan mina konton. Jag hade ju underlag för alla pengarna men kan inte minnas att jag behövde göra mer än registrera mig med ID handlingar