Enskild firma som fakturerar i euro

Har en enskild firma och använder idag ett vanligt personkonto på Nordea. Från och med i år har jag börjat fakturera i EUR och är lite less på att betala 0.9% i växlingsavgift.

Vill egentligen förändra så lite som möjligt så har funderat på att starta ett konto på WISE och slussa pengarna därigenom. Hur fungerar detta redovisningstekniskt, behöver jag bokföra denna transaktion eller kan jag bara redovisa inkomsten när den landar på mitt vanliga konto?

Finns det någon som bara använder WISE och vill dela sina erfarenheter?

Andra aktörer och tips välkomnas också.

Tack på förhand.

Zanzi

Är det stora belopp och / eller många inbetalningar så rekommenderar jag verkligen att du skaffar ett konto dedikerat till din EF.

Det är olika hur känsliga och tillåtande bankerna är för den här typen av transaktionen.

”Det har gått bra hittills” är ingen bra indikator på att det kommer att gå bra i framtiden.

När det gäller bokföringen så får du ytterligare ett steg att bokföra om du skaffar ett valutakonto av något slag.

Tack för svaret.

Jag har använt kontot i sex år och Nordea har hittils inte invänt trots att jag informerat dem att jag använder det som ett företagskonto. Har självklart enbart företagstransaktioner på det. Omsätter ungefär 800k.

Använder bokio i dagsläget, hur skulle en transaktion som mellanlandar hos wise bokföras?

Tacksam för svar :slight_smile:

Vad bra. Det är ju så “det borde vara”, men vissa banker är väldigt griniga.

1920 (eller 1930)/1980 är min spontana tanke. Grejen är att det kommer uppstå diffar eftersom du bokför i SEK. Så det bästa är ju om du “tömmer” så snart som möjligt och inte försöker hedga valutan för att undvika strul.

Uppskattar svaren, tack.

På vilket sätt uppstår det diffar? Planen är att skicka vidare samma dag som den landar. Kan jag inte bara bokföra de EUR som kommer in som den summan jag sen slussar vidare i SEK?

Jag har Wise och är nöjd med dem. Har i och för sig AB och vet inte om det gör någon skillnad. Bokför på 1980.

För mig personligen skulle jag göra så

1 gillning

Använder du bara Wise eller har du bara det för att slussa pengarna till annan svensk bank? Sitter och funderar på om man skulle bara använd wise.

Jag har en svensk bank också. Det verkar vara enklare och billigare för utländska kunder att betala till Wise än till min svenska bank.