Har en enskild firma och använder idag ett vanligt personkonto på Nordea. Från och med i år har jag börjat fakturera i EUR och är lite less på att betala 0.9% i växlingsavgift.
Vill egentligen förändra så lite som möjligt så har funderat på att starta ett konto på WISE och slussa pengarna därigenom. Hur fungerar detta redovisningstekniskt, behöver jag bokföra denna transaktion eller kan jag bara redovisa inkomsten när den landar på mitt vanliga konto?
Finns det någon som bara använder WISE och vill dela sina erfarenheter?
Jag har använt kontot i sex år och Nordea har hittils inte invänt trots att jag informerat dem att jag använder det som ett företagskonto. Har självklart enbart företagstransaktioner på det. Omsätter ungefär 800k.
Använder bokio i dagsläget, hur skulle en transaktion som mellanlandar hos wise bokföras?
Vad bra. Det är ju så “det borde vara”, men vissa banker är väldigt griniga.
1920 (eller 1930)/1980 är min spontana tanke. Grejen är att det kommer uppstå diffar eftersom du bokför i SEK. Så det bästa är ju om du “tömmer” så snart som möjligt och inte försöker hedga valutan för att undvika strul.
På vilket sätt uppstår det diffar? Planen är att skicka vidare samma dag som den landar. Kan jag inte bara bokföra de EUR som kommer in som den summan jag sen slussar vidare i SEK?