Företag i utlandet

Jag är bosatt utomlands sen 2019, men tanken slog mig om jag skulle skriva in mig i sverige och starta företag men jobba utomlands som frilansare. Är det nån som har erfarenhet eller har tankar om hur det blir skattemässigt och ekonomiskt?

Tacksam för alla svar.

1 gillning

Har AB och bor utomlands.

Skulle inte rekommendera att göra så för du bryter mot ett antal lagar och regler. Men såklart handlar allt om upptäcktsrisken om man vill gambla på det. Blir man upptäckt så ligger bevisbördan ofta på en själv. Dvs det är inte en myndighet som behöver viss skuld utan jag som behöver visa oskuld, i de flesta fall.

Folkbokföringsbrott är just ett brott sedan ett par år sedan. Man ska alltså inte vara skriven i Sverige med tillgång till välfärdssystemet annat än man bor där. Ska man vara utomlands ett år så ska man som regel vara utskriven.

Aktiebolag kräver att minst en är skriven i Sverige. Detta för att någon ska kunna lagföras vid överträdelser och vara tillgänglig för eventuell revision. Är man inskriven men inte vistas i Sverige kanske det kan bli trubbel.

Skatteverket i Sverige klagar nog inte på att man skattar hemma men Skatteverket i landet du bor kan såklart vilja ha skatt av dig när du arbetar i landet. Då är man straffskyldig i det landet vilket kan vara sådär kul. Svenska Skatteverket utbyter också uppgifter med andra länders dito, så om man tex har ett långtidsvisum i ett annat land men skattar som inskriven i Sverige så kanske det kan flaggas.

Men visst det kan också gå under radarn men inget jag rekommenderar annat det är för en kortare period på tex 3-6 månader :grinning:

Det första du behöver kolla upp är i vilket land du, och ditt företag, ska betala skatt.
Det går att se i dubbelbeskattningsavtalet mellan länderna. Oftast är det det land där du har störst anknytning och där du har din nattvila.

Finns det inget dubbelbeskattningsavtal så är huvudregeln att det blir skatt och deklaration i båda länderna.

Om du registrerar ett företag i Sverige så kan det alltså bli deklaration i båda länderna. Med dubbelbeskattningsavtal så blir skatten lägre, men ändå minst lika hög som i Sverige.

Det finns också CFC-regler – företag är ofta tvungna att skatta och deklarera i det land där den verkliga huvudmannen bor.

Det räcker inte att folkbokföra sig för att byta skattesats, man behöver flytta på riktigt.

1 gillning