Är det några här på forumet som jobbar som frilansare i/från utlandet? Jag tänker på scenariot att vara fortsatt skatteskyldig i Sverige och bara bo utomlands i första hand men andra varianter kan ju också vara intressanta.
Det finns en rad olika sajter där man kan få uppdrag av mer eller mindre kvalificerad typ. Låt oss säga att jag frilansar inom området X och får in en timpeng på 400 kr (eller motsvarande i annan valuta). Detta ska jag ta upp i deklarationen själv för att det ska bli rätt och utgöra pensionsgrundande inkomst i Sverige.
Om jag skulle vara bosatt i Sverige och leverera tjänster i Sverige skulle jag rimligen behöva lägga på moms på de tjänster jag levererar. Om jag bor i land A och jobbar lokalt där eller levererar till land B (alltså inte Sverige) så behöver jag inte betala någon svensk moms. Det kan förstås finnas lokala regler att ta hänsyn till men vi bortser för enkelhetens skull från det. Det är ju också så att det är Sverige där jag är medborgare och betalar skatt i första hand. Att jag inte följer svensk lag som medborgare i Sverige är mindre lämpligt. Att jag tillfälligt bor i landet A och går under radarn där spelar kanske mindre roll. I värsta fall skulle jag kunna bli utvisad men det är inte så sannolikt att det ska hända. Jag räknar ju med att bo i landet A legalt och ha alla papper i ordning.