Hej, vet inte om detta är rätt kategori, ska försöka dra det kortfattat.
För två sedan började jag arbeta på ett företag i England. Det är ett ganska unikt företag som utför teknisk konsultation globalt men mestadels i Europa. Vi är i ett land i ca 2 veckor för ett projekt och sedan åker vi vidare till nästa. Jag har under det senaste 2 åren rest nästan konstant, förutom semester och andra diverse avbrott då jag befunnit mig i Sverige.
Eftersom jag är enda svensk på företaget visste dom inte något om skatteregler i Sverige, något jag inte haft koll på heller. Jag fick beskedet från företaget att dom kollat upp det och att eftersom företaget är registrerat i England och jag är fast anställd så är det där jag ska betala skatt.
Tänkte inte mer på det och tiden har bara sprungit iväg. Nu har jag insett att det kanske inte riktigt är så, eftersom jag är svensk och har en lägenhet i Sverige ( Hyresrätt ) och “väsentlig anknytning” till Sverige så är jag obegränsat skattskyldig här. Dock så finns 6 månaders och 1års regeln som skulle kunna tillämpas men kommer vara krångligt att bevisa det då det skiljer sig i resdagar varje år.
Har pengar så jag kan betala en eventuell skatteskuld om det skulle vara så men min fråga är, hur borde jag lägga upp detta för att maximera vinst?
Jag utför alltså inget jobb i Sverige, utgår bara härifrån.
Finns även möjlighet att arbeta som konsult hos företaget nu när jag har erfarenhet.
Borde jag skriva ut mig från Sverige och bosätta mig i något annat land med bättre skatteregler, isåfall vilket?
Kan jag ha kvar min hyresrätt i Sverige och vistas i den ändå?
Ska jag starta ett eget bolag och arbeta som konsult istället, isåfall vart borde jag starta bolaget?
Hoppas det är begripligt och att någon kan ge tips. /Ivar
Vet inte så mycket om skatteregler. Men om ”vistas i din lägenhet” är ett sätt att beskriva att du kommer bo där större delen av året, men vara skriven i ett annat land, så är det nog tveksamt om det är lagligt.
Det är rätt lätt att se via aktiviteter på ip-adresser och mobiler var du spenderat mest tid.
Men ”vistas i din lägenhet” kanske är som en semesterbostad ett par månader per år, då bör det vara ok.
Ps.
Det går att ställa frågor anonymt till skatteverket.
När det kommer till hyresrätter så brukar vanligtvis hyresvärdarna kräva att man är folkbokförd på adressen (beviljad andrahandsuthyrning är undantaget).
Jag är inte någon expert, men har försökt lista hur reglerna fungerar, jag har inte hittat något ställe som beskriver det på detta sätt, men jag tror att det är reglerna, MEN det verkar vara beroende på varje fall, men detta är vad jag tror:
Om du vistas 183 eller fler dagar i Sverige kommer du att betala skatt i Sverige
Om du vistas 183 eller fler dagar i ett annat land kommer du antagligen att betala skatt där, beroende på din anknytning till Sverige, men jag antar jag att Sverige och det andra landet kommer att argumentera med varandra, eftersom förhoppningsvis det finns dubbel beskattnings avtal, hur detta funkar vet jag inte, om någon har någon erfarenhet om detta skriv gärna svar!!!
Om du inte vistas mer 182 dagar i något land kommer du antagligen att beskattas i Sverige om du är Svensk medborgare, eller antar jag i ditt hemlad om det inte är fallet. Så det är antagligen här du hamnar med ditt jobb!?
Så som jag fattar det spelar det ingen roll var ditt företag ligger, det spelar bara roll var du är när du arbetar och hur mycket ‘anknytning’ du har till länderna du vistas eller bor i.
DVS det spelar ingen roll om du startar ett bolag i något ‘skatte paradis’.
Finns många lager i denna frågan med väsentlig anknytning, sexmånaders-/ettårsregeln, skatteavtalshemvist samt socialförsäkring. Som någon skrev ovan skulle jag också rekommendera att du och/eller din arbetsgivare pratar med en skattejurist för att säkerställa att det blir rätt då det finns många faktorer som spelar in.
Tack för alla svar! Verkar ju uppenbart att jag ska skatta i Sverige eftersom det är här jag har anknytning samt är medborgare. Jag får återkoppla med arbetsgivaren.
Tänker att det kanske blir lättare om jag startar upp ett bolag i Sverige och fakturerar min arbetsgivare istället för att slippa dubbelbeskattning och försöka reda ut och bevisa varje år om jag varit i landet för många dagar eller ej.
Som nämnts tidigare i tråden finns här många lager, dels för dig men även för företaget. Skatta 2 gånger är det inte frågan om för din del, detta då vi har ett dubbelbeskattningavtal med Storbritannien. För företagets del finns det dock intressanta frågeställningar kring s.k. “fast driftställe” - beroende på din roll och vad du faktiskt gör när du befinner dig i Sverige.
Dubbelbeskattningavtalet är en bra start att läsa, för att sedan ringa skatteverket. Men jag rekommenderar att ta hjälp av någon som arbetar med detta professionellt.
För att du inte ska göra några onödiga misstag kan tilläggas att om det på grund av utlandsarbete uppstår rapporteringsskydigheter kan de hamna på dig om du driver en egen låda. Beroende land och arbetsuppgift kan du få skyldigheter även om du enbart är där några dagar så innan du föreslår denna lösning bör du veta vad som gäller där du tänker arbeta. Ledsen att ställa till det för dig men det finns många fallgropar.