Starta bolag utomlands med syfte att betala lägre bolagskatt

Hej!
Jag har tidigare startat bolag i Sverige och nu ska jag starta nästa bolag och funderar på om jag ska göra det i något annat land i syfte att optimera bolagskatt samt arb.+sociala avgifter.

Jag vet att den personliga skatten inte går att undvika då jag kommer vara bosatt i Sverige fortfarande, men jag skulle åtminstone vilja få ner bolagsskatterna på vinst och lön.

Någon som har erfarenhet eller tips på länder?

1 gillning

Några utdrag och huvudpunkter av @Kansolten’s länk ovan.

“Ett utländskt företag ska betala inkomstskatt i Sverige om företaget har ett fast driftställe här.”

Ett fast driftställe är enligt huvudregeln en stadigvarande plats för affärsverksamhet varifrån verksamheten helt eller delvis bedrivs. Tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att ett fast driftställe ska anses föreligga:

* Det ska finnas en särskild plats för affärsverksamheten
* Platsen ska användas stadigvarande
* Affärsverksamhet ska helt eller delvis bedrivas från platsen.

Så, verkar som att även om man har ett företag i utlandet och jobbet man utför är till stor del i Sverige - måste man följa svenska skatteregler.

Juste detta har jag missat, stämmer det även för arbetsgivaravgiften och sociala avgifter? Dock så är affärsverksamheten digitalt (affiliate marketing hemsida) så platsen är inte särskilt definierad.

Är inte helt 100%, men tror att platsen är där du utför arbetet. Så skapar du och upprätthåller en hemsida från ditt hus i Sverige, är det Sverige.