Har ett jobb som tillåter att jag på distans kan jobb med programmering och systemintegration. Är sugen på att ta med jobbdatorn en vecka till ex. Spanien eller Grekland och titta ut mot havet. Någon som vet om det finns några regler som kan sätta käppar i hjulet för detta? Tänker att det handlar ju trots allt bara om en veckas jobb på distans till mitt hemland (Sverige). Tänker att det borde vara en vinst för de land där vistas en vecka, genom mat och boendekostnader. Någon som vet bättre?
Du bör kolla med din arbetsgivare knutet till ex kunddata.
Inom EU är det inga hinder att vara borta en vecka.
Fråga arbetsgivaren?![]()
Hos oss är det inte tillåtet att arbeta utomlands utom i undantagsfall.
Det är bara att åka!
Tänker främst ur ett ekonomiskt perspektiv, ur skattesynpunkt etc. Iof bra att ha koll på regler inom företaget, kunder mm etc.
Gäller arbetsgivarens försäkringar utanför landets gränser ?
Detta framhölls som en anledning till att bara tillåta arbete på distans inom Sverige under pandemin hos arbetsgivaren där jag arbetade.
Inget att bry sig om, enda gången detta skulle kicka in och eventuellt bli ett problem är om du stannar någonstans mer än ett halvår.
När jag var anställd förut och reste långt och länge för jobbet så tecknade min arbetsgivare extraförsäkringar för min del när mina vanliga kreditkortsförsäkringar slutade gälla.
Nu va ju dock hela kalaset på arbetsgivarens bekostnad så då va det ju inte mer än rätt att dom fick betala för det.
Gällande privat, har du ett bra kreditkort ingår oftast all form av försäkring i upp till 45 dagar. Samt, inom EU har vi EU kortet från försäkringskassan som ger rätt till gratis vård i hela EU.
Jag bor just nu i Portugal sen några veckor tillbaks, är anställd av mig själv (AB i Sverige) och jobbar remote mot kund i Sverige. Hemförsäkring + privata kreditkort + EU sjukförsäkringskortet är allt skydd jag har. Kan inte tänka mig att man skulle behöva något annat.
Min sjukförsäkring jag har genom företaget gäller inte utomlands.
@SebastianB Det stämmer inte. Vid kortare utlandsarbete är det inget problem. Men vid längre vistelser, vet ej exakt gräns, men låt säga längre än ett par veckor, så ska arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter i det landet där man fysiskt arbetar
Sen hur det går till i praktiken är en annan sak men det är de reglerna som gäller. 6 månader är endast var du som peivaterson inom eu anses vara skatteskyldig
Det du säger om svenska försäkringskortet stämmer inte heller. Som du medborgare har du rätt till akut vård till samma kostnad som det landets medborgare. Inte gratis
Har du nån källa på detta? Försökte hitta hos Skatteverket men hittade bara detta
Under de åren jag reste och jobbade utomlands kan jag garantera att min förra arbetsgivare inte betalade arbetsgivaravgifter, även när jag befann mig i samma land 6-9 månader per år.
Sen säger jag inte nödvändigtsvis att det va rätt, men så va det iallafall
Jag tänker att det ligger i deras intresse att göra rätt för sig gällande det där.
Detta är samma man betalar i Sverige, administrativa avgifter. Vården i sig är väl gratis?
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/resa-arbeta-flytta-studera-eller-fa-vard-utomlands/resa-utomlands/eu-kortet---for-en-sakrare-sjukvard-utomlands
Reglerna för om din arbetsgivare behöver betala arbetsgivaravgifter i landet du reser till beror på det landets regler. Generellt sett är det en ca 6-månadersgräns, men det kan variera beroende på t.ex. anknytning till landet osv.
Några få veckor är nog aldrig ett problem, annars skulle vanliga affärsresor få knepiga konsekvenser.
Endast arbetsgivaren kan säga Nej.
Ja, Försäkringskassan kräver att du anmäler dit jobb utomlands. Det spelar ingen roll om det är 1h kundmöte eller 1 vecka. De kommer då utreda om du ska fortsätta vara försäkrad i Sverige. ![]()
Detta beror först på var du anses bo (enligt Skatteverket, dvs ej FSK) om du arbetar privat eller offentligt och om du är inom EU eller inte. Kolla på FSK om jobb i flera EU länder.
Om man är privat anställd, bor i Sverige och företaget skriver ett brev om att man ska jobba i ett visst land, fyller i lite FSK blanketter osv, jobbar inom inom EU så räcker att man jobbar i Sverige 25% av arbetstiden. Då ska man fortsatt bli socialförsäkrad (ink arbetsgivaravgifter) i Sverige.
Om det är första gången man jobbar utomlands så anser SKV att man bor i Sverige i ytterligare ett helt år.
Dvs om du gör allt rätt så kan ju jobba i Spanien eller annat EU land 182 dagar ett kalender år och 182 dagar följande kalenderår år. Men du måste hem så att du jobbar 25% imellan.
Om du jobbar mer än 182d under ett kalenderår så måste du skatta utomlands också (i regel).
Jag har jobbat på distans
- 50% under en månad från Thailand (på eget initiativ)
- 100% under två månader från Teneriffa (på eget initiativ)
- Samt en vecka i Barcelona respektive på Mallis (med kollegor)
Har troligtvis förlitat mig på min privata försäkring under de resorna… men i övrigt: “Bättre att be om förlåtelse än tillåtelse…” ![]()
Exakt, men måste ansöka om ett så kallat A1 intyg vilket innebär att försäkringskassan utreder vilket lands socialförsäkringssystem man ska tillföra. Ett helt urbota korkat system, inte alls anpassat till verkligheten. Dessutom så går det inte att ansöka om detta intyg digitalt.
Som jag förstått det så måste man tänka på följande vid kortvarigt (några veckor) distansarbete mot Sverige utomlands:
- Godkännande ifrån arbetsgivaren. Bara för att du får jobba hemifrån betyder det inte att du får jobba varifrån som helst i världen.
- Ansökan om A1 intyg ifrån försäkringskassan. I pappersform såklart för att försäkringskassan lever kvar i forntiden - grattis! Tror de flesta skippar detta, även om det inte är tillåtet att göra så.
- Att vissa reseförsäkringar (t.ex hemförsäkring eller kreditkort) bara gäller om man reser som turist på sin fritid. Kommer det fram att man också jobbat under resan så finns det risk att dom nekar ersättning.
Tänker att detta också borde skiljas på om man åker på grund av jobbet eller “för att man känner för det”?
Är det en resa betald av jobbet kan jag köpa att det är så, men åker man självmant på sin fritid och jobbar lite så borde det inte spela någon roll?
Per definition är det ju fortfarande en privat resa och inte en jobbresa.
Det här visste jag inte ens va en grej, jag har jobbat utomlands 5-6 år totalt ![]()
Det finns ett begrepp som heter utsänd - t.ex att den svenska organisationen lånar ut dig till den norska verksamheten, och att du jobbar i Norge under en begränsad tid men fortsatt får lön från Sverige. Kanske det du tänker på?
Hursomhelst, om man som privatperson / konsult väljer att jobba från Mallis en vecka har jag svårt att se att detta påverkar arbetsgivaren.
Däremot är det alltid klokt att kolla internt vad som gäller, alla inlägg på LinkedIn under C19 på människor som satt med datorn i varmare klimat har fått många företag att skapa tydliga riktlinjer.
Arbetsgivaransvaret gör att arbetsgivaren rent juridiskt har rätt stora skyldigheter att se till att inget händer dig under arbetstid, det finns risk för stora bötesbelopp. ”Vi visste inte om att han var på Mallis” är inte ett bra försvarsargument när anhöriga stämmer företaget.
Jag är rätt säker på att befinna sig utomlands på arbetstid utan godkännande kan vara skäl för uppsägning.
En till sak jag tror man behöver tänka på är att företaget i värsta fall kan få vad som motsvarar ett fast driftställe i vårdandet. Om jag förstått rätt.
Gissar att det skiljer sig mycket åt mellan länder. Men skattmasen här i Sverige kan få för sig att någon med svensk anknytning kan göra att de tycker företaget ska betala svensk bolagsskatt. Kanske kan motsvarande hända i vissa andra länder?
Men allt under en månad inom eu skulle jag inte tro jag bli fel öht. Troligen väldigt liten risk under halvåret också.
Det gäller väl bara offentlig sjukvård. Om ett privat sjukhus ligger närmast hamnar man kanske där.