Någon som har erfarenhet från att ansöka om A1-intyg i samband med att jobba mycket utomlands och samtidigt vara bosatt i Sverige? Finns det några för- och nackdelar med det?
Min arbetsgivare har nämligen bett mig signera en A1-ansökan. Förstår att det befriar dem från att betala sociala avgifter när jag är utomlands, samtidigt som jag fortsatt är omfattad av svensk socialförsäkring. Men detta är verkligen ett träsk för mig…
Kan ge ett exempel hur det funkar för mig när jag jobbar i Norge men bor i Sverige. De avgör vilket land jag är socialförsäkrad inom hur stor andel jag jobbar i respektive land. Tex om jag jobbar mer än 75% i Norge så ska jag omfattas av deras socialförsäkringsystem och blir urtagen ur Sveriges. Om jag jobbar samtidigt i både Sverige och Norge där min arbetstid är över 25% i Sverige ska jag tillhöra Sveriges socialförsäkring igen. I det scenariot kan jag betala mindre skatt sociala avgifter till Norge då man inte kan omfattas av två socialförsäkringssystemen samtidigt.
Så rent skattemässigt hjälper alltså intyget både mig och arbetsgivaren att inte behöva betala socialförsäkringsavgifter i flera länder samtidigt?
Att om möjligt ligga under brytpunkten för att gå över till ett annat lands socialförsäkring tänker jag vore bra för att ej sprida tex pensionen kors och tvärs över världen. Men det som då också spelar in är hur bra pensionsskyddet är i destinationslandet? Eller är det något jag missar?
Det är väl bara för att man ska betala skatt i rätt land. Du har inte så mycket val jag förstår, ska du jobba utomlands i eu måste du ha A1. Och det är först vid 25% av din arbetstid i ett land som det blir aktuellt.
Redan tidigare var arbetsgivaren tvungen att betala sociala avgifter i utlandet och varje land har olika regler för när det började gälla.
Ja exakt, reglerna finns för och hjälpa er. Du måste skicka in papprena A1blanketten själv med tillhörande bevis tex anställningsavtal. Men är det samma företag du ska jobba för utomlands? Du kan inte vara helt utan socialförsäkring.
Angående andra landets socialförsäkringar vad du får ut av dem får du jämföra vad som är bäst i ditt fall. Jag klagar inte tillhöra Norges socialförsäkring, för hos dem får jag en högre pension än Sverige.
Det är rätt enkelt ansöka, beroende på uppgifterna du skickar in anpassar sig länderna efter det du har önskat. Jag har hoppat fram och tillbaka mellan ländernas försäkringssystem utan att få avslag när jag har presenterat min arbetssituation “annorlunda” tex gebom att nömna en framtidsprognos -jag ska studera i Sverige vid sidan av mitt jobb, är ett argument.
Jobbar för samma arbetsgivare utomlands, jobbar som managementkonsult för global firma. Har rest mycket tidigare men nu är det väldigt mycket till två specifika länder (ca 40% arbetstid per land/månad) utöver Sverige.
Arbetsgivaren löser all admin, men tänker att man själv bör se över vart skatt och pension är som bäst för att optimera resandet. Hur påverkas tex tjänstepensionen? Bara kastar ur mig frågor
En personlig reflektion är att det är ganska värdelöst att även jobbresande inom EU kan addera ytterligare komplexitet till ens framtida pension. Man kan ha en hög av tjänstepensioner som är svåra att slå ihop, lägg därtill då att kanske få pension från flera länder pga ovan scenario…
Nej, skatten har ingenting med socialförsäkringen att göra. Skatterna följer andra regler. Detta är bara för att du ska få sjukvård osv där du är och att arbetsgivaren ska betala avgiften till rätt land.
Du kan behöva deklarera i båda länderna. Ofta gäller skattskyldighet om du är över 183 dagar i landet under ett kalenderår. Det beror på land. Förutom Sverige som har mer klåfingriga regler om man bott i Sverige och är svensk medborgare och lite annat (obegränsad skattskyldighet som utflyttad).
Intyget säger vilken socialförsäkringslagatiftning som är tillämpbar för dig. För endast en gäller när du är utomlands. Du har inget val att göra annat än att inte jobba utomlands eller jobba färre % utomlands.