Hej, har fått ett jobberbjudande i Norge på en norsk firma, så kommer betala skatt i norge men fortsatt bo kvar i Sverige. Frågan är hur det blir med mitt ISK konto, kommer norge kräva att jag skattar på isken till dem eller är det fortfarande svenska skatteverket som jag ska betala till?
Nån som har koll på det här? Mvh
Har inte koll på hur det i teorin skulle fungera att ha svenskt ISK samtidigt som man är skatteskyldig i Norge. Men om du bor kvar i Sverige så kan du väl också helt enkelt välja att vara fortsatt skatteskyldig i Sverige? Om jag inte minns helt fel så är det var du väljer att vara folkbokförd som är det primära övervägandet här, och inte var du väljer att jobba.
Jag jobbar heltid i Storbritannien (veckopendlar) men bor (och är folkbokförd) i Sverige med min familj.
Skattar i Storbritannien men är obegränsat skatteskyldig i Sverige vilket innebär att jag deklarar min inkomst i Storbritannien, drar av skatten som redan är betald där och betalar sen mellanskillnaden här i Sverige (eftersom skatten är högre i Sverige). Som jag förstår det ska man först skatta i det land där man tjänar sin inkomst. Tyvärr, för jag skulle hellre bara skatta och betala socialförsäkring i Sverige.
ISK etc skattas som för andra svenskar boende här i Sverige. Om du är osäker så ring skatteverket. Det har jag gjort många gånger och alltid fått väldigt bra hjälp.
Det här verkar vara samma som det Nordiska avtalet, efter en hastig koll. Skatta där du arbetar. Jag jobbade en sväng i Norge för ett bra tag sedan men var då också skriven och bodde där, och då var det ju så klart rätt naturligt att deklarera alla tillgångar till norska skatteverket.
Håller också med om att kontakta skatteverket om de är några oklarheter; de har varit väldigt hjälpsamma för mina utlandsvistelser.
Påminner om att Norge också har förmögenhetsskatt
Grattis!
Så länge du är folkbokförd (dvs inte skriver ut dig ur Sverige) så ska ISK beskattas som vanligt i Sverige.
Ring Skatteverket och kolla med dem vad du ska tänka på också mht deklaration och sådant.
Lycka till
Tack för info, läste detta: Norge beskattar förmögenhet som överstiger 1 480 000 norska kronor,(0.85%).
Innebär det att om man har 1 480 001 så får man betala 12580 kronor? eller är det 0,85% skatt på allt över 1 480 000?
Tack!
Okej, men då har Norge inget att göra med mina fonder/aktier så länge de inte överstiger 1 480 000 kronor, för då blir det förmögenhetsskatt?
Formueskatten är 0,85% på det överskjutande beloppet. (Sanning med modifikation. Se EDIT nedan)
Norska skatteverket “skatteetaten” länkar till
www.nordisketax.net för regler kring det nordiska skatteavtalet. Speciellt intressant för dig blir
https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/012.asp
och
https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/i02.asp
De flesta skatteavtal som Norge har med andra länder gäller både förmögenhet och inkomst men bl.a.det nordiska skatteavtalet, gäller bara inkomstskatt. Du ska därför betala förmögenhetsskatt i Norge på din förmögenhet när du er skattemässigt bosatt i Norge enligt norska regler, även om du bor i ett annat nordiskt land.
Men jag blir inte 100% klok på om de kommer beskatta din svenska förmögenhet eftersom du väl inte kommer vara skattemässigt bosatt i Norge. Ring till skatteverket eller norska skatteetaten som tidigare tipsat om.
EDIT:
Jag skrev ovan att förmögenhetskatten endast gäller på det överskjutande beloppet. Det gäller om man är skattemässigt bosatt i Norge, vilket väl du inte kommer vara. DOCK råkade jag precis se på följande sida https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/i07.asp att:
Personer som inte är skattemässigt bosatta i Norge, får inte något fribelopp vid beräkning av kommunal förmögenhetsskatt. Kommunal förmögenhetsskatt beräknas från första kronan.
Den kommunala förmögenhetskatten är 0,7% (den statliga är 0,15%). Kom även ihåg att bostaden beräknas med som evt. förmögenhet (Men det ska vara en ganska dyr bostad för att det ska ge någon vidare skatt).
Allt detta blir ju dock redundant om du slipper betala norsk förmögenhetskatt.
Du kommer få din norska lön utbetald till din norska bank, sedan måste du föra över pengarna till din svenska bank (växlingsavgift tillkommer). Sedan kan du sätta in dom på ett ISK. Så var det iaf när jag jobbade där om inget ändrats.
Jag tror inte att Norge kan beskatta din förmögenhet som finns i Sverige så länge du är folkbokförd i just Sverige oavsett kapitalets storlek.
Men kolla med Skatteverket om de kan bekräfta
Alternativt kontakta Norska Skatteverket och fråga hur det fungerar
Hej
De ser på nettoförmögenheten - så har du huslån så kvittar de det mot den totala förmögenheten.
Du kan också komma kring “skattemässigt bosatt” om du har familj/barn i SE. Likaså om du har en pendlarlägenhet eller liknande som är under XX m2 - kommer inte ihåg exakt storlek men tidigare år var det ca 23 m2). Dvs då spelar det ingen roll hur många dagar du spenderar i NO.
/D
Högst relevant för min del, tycker att det inte riktigt låter klokt att man ska sitta och betala norsk förmögenhetskatt på svenska tillgångar!? Man åker ju inte till Norge för att förlora pengar.
Hittils så har man ju bara jobbat ca 2-3 månadne per år i snitt, då min branch är rejält lönedumpad, men finns riktigt bra jobb möjligheter i perioder, men har blivit så pass dåligt hemma, och kommer på sikt bli bättre i Norge så förmodligen kan det bli ohållbart att vara i Norge under 3 månader per år, 25 kilde skatt kombinerat med svensk har varit riktigt fördelaktigt för min del, jag lär precis klara mig under 270 dagar på 3 år, frågan vad som sker sen, man vill ju knappast åka dit o förlora pengar.
så min fråga, jag har ett par entusiastbilar värda en betydande summa pengar, samt en industrilokal, där det kombinerade värdet lätt överstiger gränsen på dom tillgångarna, allt registrerat i Sverige, hur räknas det? räknat de bilar som en förmögenhet, som dessutom är mycket svår värderade?
enl ett gammalt svar från 2020 från nån på skatte etaten påståd att de hade avtal med Sverige om att de inte skulle vara förmögenhets skatt, låter endå knäppt i mina öron, man vill väl endå ha dit arbetskraft? och just 3 månader per år låter ännu mera ologiskt i mina öron, om man varit över ett halvår per år hade jag haft mer förståelse.
Jag gissar att SKV skulle anse att du inte är bosatt i Sverige (det har inget med folkbokföringen att göra). Du borde nog inte heller vara socialförsäkrad i Sverige gissningsvis?
Kan vara värt att kolla upp så du inte får en obehaglig överraskning senare Försäkringskassan gillar ju att återkräva saker i efterhand.
Det kan väl bero på om du kommer vara bosatt i Sverige eller Norge (dvs jobbar du på distans eller kommer hem på kvällen till Sverige?).
Varning för att man kan anses vars bosatt utomlands även om man inte skrivit ut sig. Det finns nån formulering om “dygnsvila” eller likande.
Jag har nu varit i Norge i 3 månader, kommer att åka hem en månad och gå på A-kassa, då kommer de ju till slut att faställa att man bor i Sverige, sen har jag fått anställning från början av april till mitten av september, sen e man klar med Norge efter de som det ser ut, men man åker je hem då och då till Sverige under jobb perioderna, men de ser ju inte SKV direkt…