Norskt AS för att få andra lön- och utdelningsregler? (Ska flytta till Sverige från Norge)

Jag har bott i Norge i 10 år och ska nu flytta tillbaka permanent till Sverige. För ca. 5 år sedan startade jag konsulta för mig själv och satte upp två aksjeselskap (aktiebolag) - ett holdingföretag och ett driftföretag.

När jag kommer till Sverige kommer jag fortsätta arbeta på samma sätt. Dock undrar jag om jag på något sätt kan använda något av de norska företagen jag satt upp, för att skatta enligt norska regler? I Norge är beskattningen på lön lägre. Utdelningsskatten är högre, men du kan dela ut obegränsat med pengar, i princip. Företagets intäkter är ca 1,7M-2,2M per år och utgifterna (bortsett lön) < 50k.

Jag kommer att fortsätta arbeta en del mote Norge, dock remote från Sverige. Max ett par dagar i månaden i Norge. Av det jag läst, så ser det ut som att jag oavsett vad jag gör, är tvungen att skatta både lön och utdelning enligt svenska regler, så länge jag bor i Sverige. Och att om jag behåller mitt företag i Norge, så är det svenska regler som gäller för det när styrelsen (jag) är bosatt i Sverige.

Så, min fråga är, finns det något jag inte sett som gör att jag kan behålla mitt moderbolag, driftbolag eller båda bolag och få en fördelaktigare beskattning? Eller är mitt bästa (och enda) alternativ att skaffa ett nytt bolag i Sverige och förhålla mig till svenska regler?

Edit: Jag har en fru och tre barn, så jag är tvungen att skriva mig i Sverige och kan inte åka till Norge hur mycket som helst.

Jag har några funderingar åt andra hållet. Driver idag aktiebolag i Sverige men har funderingar på att lämna för Norge och starta upp aktiebolag där. Hur ser det ut med utdelningsregler/skatt på bolag? Har man samma möjlighet till tjänstepensionsavsättningar i Norge? Har man ISK i Norge?

Må gott!

Reglerna är betydligt enklare i Norge (men de blir lite knepigare från och med nästa år).

• Du betalar 14,1 % arbetsgivaravgift på lön (förslag om att lön över 750’/år ska betala ytterligare 5 procentenheter från 2023).
  • Upp till ca 650’/år är det mer lönsamt att ta lön i stället för utdelning (år 2022), mätt i kronor och ören i plånboken efter skatt. De flesta, som kan, tar ut 755’/år i lön (7,1G) för att maxa pension, och tar resten som utdelning.

Bolagsskatten är 22 %. Utdelningsskatten beräknas med en faktor multiplicerat med bolagsskatten. 2022 är faktorn 1,6 och utdelningsskatten för dig som person blir 35,2 %. 2023 ändras faktorn till 1,72 och skatten blir då 37,84 %.

Det är inga begränsningar i hur mycket du kan ta i utdelning. Så maximal skatt blir enkelt räknat ca 49,5 %.

1 gillning

Hur har det gått för dig, hur valde du att göra och har det varit ett bra val? Jag sitter och ska starta ett företag tillsammans med tre norska kollegor och initialt har vi tänkt starta ett AB i Sverige i mitt namn, då det är här vi har våra första kunder, och överväger möjligheten att starta ett norskt AS som dotterbolag för framtida norska kunder. Vi vill vara aktiva på både den norska och svenska marknaden och försöka undvika att dubbelbeskattas vid löneutbetalning och utdelningar. Det kommer att bli viktigt att kunna flytta pengar över gränsen på ett så friktionsfritt som möjligt. Vad tror du kan vara vägen framåt?

För att göra det så enkelt som möjligt så la jag ner de norska bolagen och startade ett svenskt. I min nuvaranda situation såg jag ingen anledning att ha kvar de norska bolagen. Arbetade dit en stund efter flytt, men det var via en mäklare ändå, så det var inget krångel med fakturor.

Väldigt svårt att svara på i ditt fall, det låter mer komplext än vad jag hade. Min rekommendation (om du inte gjort redan) är att ringa upp Skatteverket och prata med dem. Otroligt kunniga och man får väldigt bra svar! Till skillnad på motsvarigheten i Norge, Skatteetaten, där är det enkla frågor du får svar på på telefon. Allt annat ska det mailas om, mail som kan ta månader att få svar på …

1 gillning