Flytta till Sverige från Norge

Jag har bott i Norge i cirka 10 år och har stort sett inte investerat alls, bara sparat och amorterat på bostad. De sparpengar jag har idag går till ny bostad i Sverige. Jag har tänkt bo kvar i Sverige och har inte planer på att flytta till nått annat land igen. Efter försäljning av min bostad här kommer jag att ha cirka en miljon över, en del behöver jag i buffert eftersom jag inte har jobb i Sverige än, men resten vill jag investera. Jag kommer att sälja i Norge innan jag skriver mig i Sverige. Jag vet inte om jag ska flytta mina pengar till Sverige, eller om jag ska investera i Norge. Har ju norskt personbummer osv efter många år här. Undrar om någon har tips eller vet vilka aspekter jag bör tänka på när jag beslutar mig för detta. Tack!

Vet du hur mycket förmögenhetsskatt betala du om du lämnar dina investeringar (te.x. aktier/fonder) i Norge? Om du skriver i dig i Sverige kan du öppna ett ISK.

Om du har norsk medborgare och dina tillgångar i Sverige är skattskyldig i Norge också. Jag har hört en norrman sade att skatteavtal mellan två länderna skapade problem i pensionsparning. Tyvärr kom jag inte ihop detaljer.

Vad skulle vara anledningen till att behålla besparingarna i Norge? Jag har gjort samma flytt och kunde inte hitta något skäl till det.

Hej

Jag flyttade från Norge 2012 efter att ha bott där i 6 år. Jag flyttade allt från Norge men behöll lönekonto hos Norsk bank. Orsaken till att jag flyttade allt var för att förenkla vid deklarationen. Vill ha så lite som möjligt att göra med Norska myndigheter. Allt är enklare i Sverige! Investeringsmöjligheterna är bättre här och skattemyndigheten är kanon! Se till att du har koll på din norska pension som kommer vara mycket viktig och att du placerar den effektivt. Tjänstepensionen placeras ofta i någon dyr typ av generationsfond som default. Stoppa in allt i billigaste globalfonden istället och balansera med räntor och övrigt i ditt privata sparande.