Jag kommer ärva någon miljon kronor i 2022 efter försäljning av skog och fastigheter från min fars dödsbo.
Är bosatt i Norge sedan 2013 och kommer nog bo här resten av livet vill jag tro.
Söker tips på hur jag kan flytta summorna över landsgränsen på ett smidigt sätt?
Jag kommer nog investera pengarna enligt “Fyra hinkar” i norsk fondrobot (Kron) och ev. Nordnet Norge. Men får inget bra svar från vare sig bank eller skatteetat så då vänder jag mig till er istället
Vi har inte någon arvsskatt här i Sverige. Det verkar som om Norge inte heller har det. Det tolkar jag att det är skattefritt. Läste dock att Norges skattemyndighet vill att du anmäler arvet.
Det är ju vita pengar och du bör föra över dem via en Svensk bank till en Norsk bank.
Det är smidigt.
Bör inte vara några konstigheter, jag har gjort motsvarande överföring men åt andra hållet. Gjorde en del via vanlig banköverföring och en del via transferwise. Kostnaden blev ungefär densamma mellan de 2 alternativen. Det var inget arv, så skattedelen där vet jag inget om. Men jag fick iaf inga frågor från något skatteverk.
Tack för svar, är ingen arvsskatt på någon sida gränsen utan det är mest om jag måste skatta när jag flyttat över pengarna som har varit svårt att få något klart svar på. Skatteetaten skulle komma tillbaka men gav ett otydligt svar. Skatteverket ville inte uttala sig förståeligt nog.
Det är väl några banker som möjlighet för “internflytt” över gränsen? Handelsbanken/DNB om jag inte missminner mig?
Ska gräva lite mer och rapporterar tillbaka
Tack och tack för svar, jag är orolig för en beskattning av pengarna men som du säger. De är ju vita och bör inte skapa problem när jag flyttar över dem. Ska, som jag nämnde, undersöka bankernas setup med tanke på “Internöverföring” så jag slipper onödiga bankavgifter.
Kolla upp hur stor valutaväxling från SEK till NOK kostar. Jag blev lite förvånad över hur mycket det kostade att valutaväxla Euro till SEK hos storbankerna. På en miljon blir det en hel del?
Värt att beakta är att Nordnet Norge har tjuvhöjt sina fondavgifter jämfört med Nordnet Sverige.
T.ex. DnB Global indeks A kostar 0,21% i Sverige och 0,45% i Norge. Surt.