Skatteskyldig i Norge

Hej!

Jag har suttit och googlat och försökt hitta svar på mina skattefrågor i Norge i snart en hel vecka. Skatteetaten i Norge är verkar inte ha så stor förståelse om olika konton osv i Sverige, så tänkte att det säkert finns någon här som sitter på lite mer information.

Jag kom till Norge 1 Januari 2020 och har jobbat här sedan dess. Jag är fortfarande skriven i Sverige men efter att ha varit i Norge mer än 6 månader så förstår jag det som att jag är skatteskyldig här(på både jobbintäkt och kapitalintäkter). Och det är mina kapitalintäkter som jag klurar på.

Jag har sparat och investerat i ett antal år och byggt upp en liten summa. Jag har mina investeringar på ISK och Kapitalförsäkringskonton hos Avanza i Sverige.

Vinsten på försäljningarna som jag har gjort på dessa kontona ska jag, om jag har förstått det rätt, betala skatt på i Norge(ca 30% av vinsten). Gäller det även på Kapitalförsäkringen? Jag har dock betalat schablonskatt i Sverige också, är det något som jag kan dra av på min norska skattemelding? Funderar också kring om det är vinsten man har gjort från den dagen man blev skattskyldig i Norge eller från när man har köpt aktierna? Några aktier som jag har sålt är t.ex. från 2017 och som jag har blivit schablonbeskattad på varje år i Sverige redan.

Har också läst att en svensk kapitalförsäkring kan medföra ytterligare beskattning och deklarationskrångel i Norge. Någon som vet något mer om det?

Skulle betyda väldigt mycket om någon är insatt i det här och kan ge ett bra svar!

Mvh

Hej!

Du behöver inte betala skatt till Norge på din förmögenhet i Sverige.
Om du fortfarande bor kvar i Sverige.
Bifogar info från skatteetaten.

Hej igen!

Hittade lite mer info😃 hit kan man också ringa och få hjälp.

Jag ska skatta i Norge.
“Er du skattemessig bosatt i Norge, er du skattepliktig til Norge for all formue uansett om den befinner seg i Norge eller i utlandet”.

Det samma gäller försäljning av aktier. Det jag kan göra är att dra av den skatt jag har skattat i Sverige.

Ex: 150 000kr i vinst på försäljning av aktier. Betalar ca 30%(50 000) av vinsten i skatt till Norge. Jag kan sedan dra av det som jag har skattat i schablonskatt på mitt ISK i Sverige(i bäst fall). Säg ett par tusen.

50 000 - 2 000 = 48 000 i skatt till Norge.

Frågan är om jag ens kan dra av det jag har betalat i schablonskatt på mitt ISK och KF. Hittar ingen information om det någonstans. Alla exempel är alltid på att man redan har betalat 30% i skatt på sin vinst i Sverige också.

Okej! Jag uppfattade det som att du är folkbokförd i Sverige och bor i Norge när du jobbar precis som jag själv gör.
Och då behöver man inte skatta för förmögenhet i Sverige.

Dersom du kun er begrenset skattepliktig til Norge, er du ikke skattepliktig til Norge for formue som befinner seg i utlandet.

Okej, så då har du inte vart här mer än 6 månader?

Jag gjorde självrättelse några år sedan fick info. från SKV om omkostnadsbelopp är datum du köpte ditt värdepapper tex. du köpte 1 jani 2017, 100kr sålde 2 apr 2021 500kr då är 400kr vinst (räknar du till NOK). Jag tror inte du kan få tillbaka schablonbeskatt som du har betalat mellan 2010-2019. Året 2020 är du skatteskyldig i Norge ska skatteavtal mellan två länderna gäller.

Nej! Inte 6 mån i en period. Jag jobbar offshore så jag är på jobb normalt ca 2-3 veckor sedan hemma 4 veckor.