Statlig skatt över brytpunkt i Norge och Sverige | Hur gör jag?

Hej allesammans! Jag har ett litet dilemma som jag skulle behöva hjälp med. Det är nämligen såhär att jag ska börja skatta i Norge men bo i Sverige. Om min lön i Norge överstiger brytpunkten för den statliga skatten i Sverige så händer ju ingenting för det är Norges skatteregler jag förhåller mig till.

MEN

Jag tänkte dryga ut kassan och arbeta för ett svenskt företag under min ledighet i Sverige. Om min inkomst i Sverige är under brytpunkten, betyder detta att jag skattar som om jag vore under brytpunkten fastän att jag egentligen är över den ( ifall man räknar ihop inkomsten från Norge )

Lite luddigt kanske haha men jag hoppas någon kanske känner igen sig och kan hjälpa mig med vad som gäller.

Börja här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/27531.html

Ring sedan skatteverket för förtydligande.

Edit/
De jag vet som har inkomst från flera nordiska länder skattar för den totala inkomsten i det land med den huvudsakliga inkomsten.
I ditt fall torde det innebära att extrainkomsten frpn Sverige skall beskattas i Norge, men som sagt dubbelkolla med skatteverket.

Man måste väl skatta alla pengar där man är folkbokförd och är du huvudsakligen boende i Norge så måste du skatta din inkomst även i Norge. Så din extrainkomst i Sverige borde då skattas i Norge med andra ord.

Jag är folkbokförd i Sverige och kommer huvudsakligen vara boende i Sverige

Bra tips! Jag hör av mig till skatteverket och ser.

Det finns situationer där man inte ska skatta all inkomst där man är folkbokförd.

Säg att du är folkbokförd i Sverige, jobbar för en arbetsgivare med verksamhet i både Sverige och Norge, och ditt jobb kräver frekvent resande till Norge.

Din arbetsgivare kan då sätta upp en lösning där den norska verksamheten hyr in dig (pga skattemässiga skäl, försäkringar mm). Du blir då skattepliktig i Norge för samtliga arbetsdagar i landet, en inkomst som ska undantas från svensk beskattning.

Ovan scenario gäller inte för TS, men det finns situationer där man ska skatta i båda länderna (dock ej dubbelbeskattas) :slight_smile: