Åka iväg utomland och jobba distans en vecka

Jag har gjort liknande, också på eget initiativ (men min chef var medveten om det, men vi höll det väl mellan oss). Har bra privat reseförsäkring, så jag har förlitat mig på den (har även använt den istället för företagets försäkring vid en riktig jobbresa, för det var enklare än att ta reda på hur den andra fungerade)

1 gillning

Hyr du ut ditt vanliga boende och får man de om det är bostadsrätt tex? Lite sugen på att göra detsamma fast mer kamske 1 månad. Brukar styrelser godkänna uthyrning om jobb på annan ort bara är man själv som vill titta på havet? :slight_smile:

1 gillning

När det gäller så kort tid som 1 månad är det nog svårare, både att hitta någon som vill hyra och att få det godkänt av föreningen.
Styrelsen i min BRF gick med på att låta mig hyra ut lägenheten 1 år för att jag ville bo någon annanstans en stund.

1 gillning

Om det händer nåt på ens ‘fritid’ när man är på en resa betald av jobbet då?

Sen i fallet privat resa, det beror kanske lite på vad man jobbar med, men jag har ytterst svårt att föreställa mig en arbetsrelaterad olycka i mitt eget fall. Typ klämma fingrarna i laptopen… :slightly_smiling_face:

Då är det på jobbets bekostnad!

Haha, ja det skulle väl vara det :slight_smile:

Skulle säga beror på vilket jobb man har, arbetar man med mycket sekretessuppgifter och känsliga uppgifter är det i princip omöjligt att att jobba på distans utomlands.

Jo, att det går att lägga det på jobbets försäkring då, det är klart.
Jag tänkte mest på vad försäkringsbolaget tänker om man ändå tar det på en privat.

Som jag nämnde innan, så har jag gjort det här en gång, jag hyrde en cykel på eget bevåg och drog omkull. I amerika vill de inte ens titta på en innan försäkringsbolaget godkänt, så jag hade ingen lust att börja reda ut hur jag skulle gå till väga för att använda företagets försäkringar i det läget, så jag ringde bara mitt eget försäkringsbolag. Jag reflekterade inte över då att detta skulle kunna vara något problem.

Det är ett formulär om arbete i flera EU länder, men det behövs också ett dokument från arbetsgivaren som styrker var (utomlands) du ska jobba och hur mycket.

De bryr sig inte om om man är i sitt eget hus i Spanien, hotell eller på nått kontor / företag.

Bara din arbetsgivare som kan ha regler för detta (om du jobbar med något hemligt).
Men om du hade kunnat vara på semester och kallas in akut för något så kan du lika väl åka aktivt någonannanstans för att jobba.
Bor du i Malmö kan du lika väl jobba från Nice som du jobbar från Kiruna.