Jag har blivit erbjuden lite extra jobb som konsult åt ett företag i Australien. Jag undrar lite om det finns några smarta tips och tricks för att göra det så smart som möjligt.
Tex kan jag undvika att betala skatt i Sverige på inkomsten?
Kan jag låta pengarna sitta på en bank i Australien och aldrig betalas ut i Sverige?
Är liknande jobb som jag utför idag på mitt jobb i Sverige, gissar att de kan neka mig(jag tänker diskutera det med dem).
Jag är inte ute eftet att fuska - bara de berömda gråzonerna jag är ute efter. De som man kanske inte riktigt pratar om .
starta ett AB i Sverige. Fördel: enkelt att bygga kapital i bolaget som du sen kan portionera ut som lågbeskattad utdelning vid lämpligt tillfälle. Nackdel: svårt att hålla hemligt för arbetsgivare om det nu är kritiskt.
starta ett bolag i Australien. Nackdel: enormt knöligt jämfört med alt 1. Du måste antingen sätta dig in i regelverket eller betala någon annan för det. Misstänker att du dessutom måste ha en registrerad företrädare /director på plats i Au.
Din fundering om det går att ha ett bankkonto i Au, javisst, men du är ändå skattskyldig i Sverige. Vilka regler som gäller med beskattning i Au vet jag inte men det är sannolikt vettigt att sätta sig in i…
Visst, men du måste ha ett konto i Australien, vet inte hur svårt det är att öppna där, och att starta företag?
Det är också svårt att flytta pengar till Sverige, vet inte gränsen men det är antagligen inte värt risken att göra det för så lite pengar så att banken inte börjar fråga dig vart pengarna har kommit från.
Det enda sättet som jag tror ‘funkar’ på är att ta ut med utländskt ‘visa’ kort.
Om du då inte tänker dig att flytta till Australien sedan …
En fördel att jobba i Sverige, legalt, mot ett företag utanför EU är att du antagligen inte behöver betala moms i Sverige, har ingen aning om vad Australiens moms är (google säger 10%!), men den är antagligen lägre än i Sverige!?
Diskussionen om att kringå svensk lagstiftning angående skatt platsar nog inte på det här forumet. Jag låser tråden tills vidare och tar upp saken med övriga moderatorer.