Bo i Sydney jobba för ett svenskt företag mot Sverige

Hej,

Vi skulle behöva lite hjälp från er kunniga på forumet! Vi har flytta till Australien, Sydney där jag jobbar för ett företag som är baserat i Sydney. Vi är här på Shortage skill Visa 482 med 2 år som start. Min fru kommer att jobba för sin gamla arbestgivare på tim (distans) och sitta i Sydney (hon ska söka jobb här så småningom).

Nu till frågan, hur funkar det rent skattemässigt? Något hon bör tänka på? Det är inga stora summor per månad.

Ska hon betala skatt i Sverige? Skatt i Australien?

Tacksam för alla tips och tricks.

Mvh Johan

1 gillning

Du är skattskyldig i landet du är bosatt i. Om ni kommer spendera majoriteten av året i Australien är det där hon ska skatta.

Känner att jag först behöver lägga in en disclaimer: jag har ingen personlig erfarenhet av att jobba i just Australien, jag är inte skattejurist och jag känner inte till villkoren för ert visum. Däremot har jag ett liknande upplägg själv så om min erfarenhet & tankar kan vara till ngn hjälp:

Jag är numera bosatt i Sverige efter många år i London, men jobbar fortfarande kvar för min Brittiske arbetsgivare. När jag flyttade tillbaka registrerade de sig som arbetsgivare här (utan fast driftställe) och betalar därför nu arbetsgivaravgifter, skatt etc för mig här istället för i UK. Lön/skatteuträkning sker med hjälp av en svensk revisor, lönen betalas sedan ut från UK via en utlandsöverföring varje månad.

Ett sådant upplägg medför dock en del extra administration och kostnader för företaget (såvida de inte redan har en filial i landet), så det är inte självklart att din frus arbetsgivare kommer gå med på detta. Men jag tolkar det som att tanken är att hon ska fakturera gentemot sin arbetsgivare istället för att ta ut lön? I sådana fall behöver hon väl starta eget i Australien. Beroende på vilken typ av jobb det handlar om vore nog ett sole trader upplägg det enklaste.