Bo i Sydney jobba för ett svenskt företag mot Sverige

Hej,

Vi skulle behöva lite hjälp från er kunniga på forumet! Vi har flytta till Australien, Sydney där jag jobbar för ett företag som är baserat i Sydney. Vi är här på Shortage skill Visa 482 med 2 år som start. Min fru kommer att jobba för sin gamla arbestgivare på tim (distans) och sitta i Sydney (hon ska söka jobb här så småningom).

Nu till frågan, hur funkar det rent skattemässigt? Något hon bör tänka på? Det är inga stora summor per månad.

Ska hon betala skatt i Sverige? Skatt i Australien?

Tacksam för alla tips och tricks.

Mvh Johan

1 gillning

Du är skattskyldig i landet du är bosatt i. Om ni kommer spendera majoriteten av året i Australien är det där hon ska skatta.

Känner att jag först behöver lägga in en disclaimer: jag har ingen personlig erfarenhet av att jobba i just Australien, jag är inte skattejurist och jag känner inte till villkoren för ert visum. Däremot har jag ett liknande upplägg själv så om min erfarenhet & tankar kan vara till ngn hjälp:

Jag är numera bosatt i Sverige efter många år i London, men jobbar fortfarande kvar för min Brittiske arbetsgivare. När jag flyttade tillbaka registrerade de sig som arbetsgivare här (utan fast driftställe) och betalar därför nu arbetsgivaravgifter, skatt etc för mig här istället för i UK. Lön/skatteuträkning sker med hjälp av en svensk revisor, lönen betalas sedan ut från UK via en utlandsöverföring varje månad.

Ett sådant upplägg medför dock en del extra administration och kostnader för företaget (såvida de inte redan har en filial i landet), så det är inte självklart att din frus arbetsgivare kommer gå med på detta. Men jag tolkar det som att tanken är att hon ska fakturera gentemot sin arbetsgivare istället för att ta ut lön? I sådana fall behöver hon väl starta eget i Australien. Beroende på vilken typ av jobb det handlar om vore nog ett sole trader upplägg det enklaste.

Om det inte handlar om särskilt stora summor är det möjligt att hon inte kommer behöva skatta alls - i UK är exempelvis de första £12.5k skattefria. Jag misstänker att den summan är ngt liknande i Australien. Bör åtminstone vara betydligt högre än i Sverige.

1 gillning

Det finns skatteavtal mellan länderna. Det finns sexmånadersregeln eller ett ettårsregeln. Hon måste deklarerar sin inkomst (övriga upplysningar på deklarationen). Australien räkenskapsår är 1jul-30 juni nästa år medan Sverige är 1 jani-31dec samma år. Det är inte självklart alla utbyten information kan ses när hon får deklaration i SE.

Tack för svar!

Så är det enklast om hon startar ett företag sen bara fakturerar tim till sin arbestgivare? Vid ett sådant upplägg behöver inte arbetsgivaren göra något speciellt från sin sida?

Mvh Johan

Ska hennes företag vara baserat i Sverige bör det inte vara några problem.

Så har jag tidigare gjort när jag befunnit mig utomlands längre perioder, dock inte utskriven från Sverige.

För att den svenska arbetsgivaren inte ska behöva registrera sig som arbetsgivare med skatteskyldigt driftställe i Australien så bör ni be er arbetsgivare om råd omedelbart.

En lösning för arbetsgivaren kan vara att använda ett australiskt egenanställningföretag.

Det australiska skatteverket är ökänt för sin nitiskhet. Precis som de nordiska länderna så tillämpar de CFC-regler på bolag med anställda i landet. Det kan leda till omfattande problem för ett svenskt företag med anställda i Australien. Det finns också ett omfattande automatiskt informationsutbyte i skattefrågor mellan Australien och Sverige, med flera länder. Att försöka flyga under radarn är inte bara riskfyllt utan också ointelligent.

Ja, att fortsätta vara kvar som anställd och ta ut lön kommer medföra en hel del admin och omkostnader för hennes svenske arbetsgivare om de inte redan har filial/andra anställda i Australien. Min UK arbetsgivare har exempelvis behövt:

• Registrera sig som arbetsgivare i Sverige och ordna organisationsnummer etc. De fick betala för hjälp med denna processen.
  • Anlita svensk jurist för att se över mitt existerande kontrakt och göra nödvändiga justeringar så att det var kompatibelt med svensk arbetsrätt
  • Anlita en svensk revisionsbyrå att ha hand om själva löne/skatteuträkningen för mig, då vår payroll avdelning i London inte kan svenska regler. Detta är en löpande kostnad för dem varje månad.
  • Extra omkostnader för internationella överföringar av lön/skatt/arbetsgivaravgifter etc

Om hon istället har egen firma och fakturerar så behöver de väl rimligen bara betala en invoice, precis som till vilken leverantör som helst.

Först och främst måste din fru ha en diskussion med sin arbetsgivare så att båda parter kommer överens om hur detta ska fungera rent praktiskt. Även om hon startar eget och fakturerar så behöver de ju exempelvis förhandla om vad hon ska få betalt för sina tjänster. Tänk på att som frilansare/leverantör får hon ingen betald semester, tjänstepension etc.

Sedan skulle jag nog råda dig att helt enkelt prata med ngn expert som verkligen vet hur skattereglerna ser ut i just din situation. Jag är exempelvis väldigt osäker på hur det funkar nu första året, eftersom räkenskapsåren är osynkade. Om du exempelvis flyttade nu i Januari så har du ju redan bott 6 månader av det nuvarande Australiensiska skatteåret i Sverige - betyder det att du inte blir skatteskyldig i Australien förrän deras nästa räkenskapsår börjar…?

Jag är som sagt ingen skattejurist så allt detta är bara mina egna tankar och tolkningar, baserat på erfarenheter från min egen situation :slight_smile:

1 gillning

Vi kommer att ta hjälp av experter då det verkar lite svårt att lista ut själva.

Men tack för all hjälp!

1 gillning