Jag ska flytta till Australien snart och undrar hur jag ska hantera mina investeringar i ISK och KF. För närvarande har jag huvudsakligen nordiska värdepapper i mitt ISK och nordiska värdepapper i mitt KF, alla hos Avanza.
Även om Sverige och Australien har ett dubbelbeskattningsavtal verkar det komplicerat, så jag fokuserar för närvarande på vad jag behöver tänka på i Sverige. Planen är att jag kommer att vara begränsat skatteskyldig.
Ska du flytta till Australien och avser att vara begränsat skattskyldig så måste du naturligtvis sätta dig i din nya skattesituation vilket definitivt innebär lusläsning av dubbelskatteavtalet alternativt anlita en riktigt bra skattekonsult.
Jag kan inget om Australien eller skatteavtalet med dem så följande gäller bara Sverige.
Man kan faktiskt fortsätta ha ISK som begränsat skattskyldig, men den börjar då fungera ganska lika som en vanlig AF, dock inte exakt lika när det gäller svenska aktier. Man betalar heller ingen schablonskatt för ISK.
Som begränsat skattskyldig är man dock inte skattskyldig i Sverige för vinster i vanliga aktiefonder ()UCITS), därför kan du med fördel ha dessa i antingen en ISK eller AF.
Utdelningar är du dock skattskyldig för i ISK och AF, men inte i KF.
Utländska aktier som du köpt innan flytt är du skattskyldig för i AF, men inte i ISK.
Svenska aktier är du också skattskyldig för även om du köper dessa efter exit i AF, men inte om de ligger i en ISK.
Ett enkelt råd är därför att bara äga aktiefonder utan utdelning och använda AF. KF är dumt eftersom det kostar schablonskatt.
Men han behöver undersöka vad som gäller i Australien.
Se också till att öppna alla konton och depåer du eventuellt kan komma behöva, för detta kan du inte göra efter exit. Bli kund överallt och öppna alla konton och depåer överallt.
Jag lyfter tråden då jag har en del frågor som ni smartisar på detta forum enkelt kan svara på!
Först sparande i ISK och AF konto de tänker jag ligga kvar i Sverige, förstår att det är ok enligt ovan och enligt vad jag läst på Avanza.
Jag hade tänkt varför inte fortsätta månadsspara på mina ISK konton som idag, men här kanske jag tänker fel? Blir ju överförningsavgifter mm. Dumt?
Hur skulle ni göra med barnsparande?
Om man tar med sig x-tusen till Australien, alltså för över pengar från min svenska bank till en bank i Australien är detta smart? Ser att man kan få typ 4% sparränta i Australien (dock måste jag kolla detta mer i detalj, men någon här kanske vet?) Jag kanske måste ha PR först?
Vi flyttar på ett 482 visum och under 2 år kommer vi att vara temporary residents (ska vi vara ärliga är det drygt 3 år vi snackar om) innan vi har möjlighet till PR(permanent residents).
Vi vet inte om vi kommer vara där i några år, många år eller resten av våra liv, omöjligt att säga.
Därav är jag lite osäker på hur man bör göra för bästa resultat.
Vi kommer mest troligt att ha kvar kontona i Sverige men inte mån spara. ISK kommer nog att gå över till ett AF konto om man inte bor i Sverige men verkar gå tillbaka till ISK om man skulle flytta tillbaka igen. Men vi har verkligen bara startat resan så allt är fortfarande väldigt nytt.
Det verkar mer lönsamt att börja spara i Australien då det finns många fler alternativ här, men är helt grön så ska inte säga för mycket. Men sparränta på 5.5% verkar inte omöjligt. Men ska lägga till att låneräntan är runt 5-6% och huspriser är otroligt galna, i SEK 15 000 000 är ingen lyxkåk utan ett mediokert radhus på runt 100 kvm…
Hej! Jag står inför samma situation. Ska flytta framåt årskiftet och planen är att stanna tillsvidare då min flickvän är australiensisk. Lär således efter ett år blir begränsat skatteskyldig i Sverige.
Förstått att jag kan ha kvar ISK men att det beskattas som en AF i stort då. Min fråga till er med lite erfarenhet och som redan flyttat är om Australien även kommer att ha ett skatteanspråk på mitt ISK? Dvs att jag blir dubbelbeskattad.