ISKsparande om man bosätter sig utomlands

Är det någon som vet hur det funkar skattemässigt att leva på ett ISKkonto om man flyttar utanför Svea rike?

1 gillning

Finns ett antal trådar om detta.
Korta svaret är att ISK fungerar som vanligt AF-depå och du följer skattereglerna i det land du flyttar till, förutsatt att du blir definierad som Begränsat skatteskyldig i Sverige.

Hmm så om jag flyttar till

Men om man flyttar till t.ex Burumbi hur skattar man då? Någon som vet?

Om jag flyttar till Sydafrika så blir skatten bara typ 1%? (Iskskatt) Eller blir det

Du måste kolla upp skattereglerna i det landet du flyttar till.

Om du flyttar från Sverige och blir begränsat skatteskyldig i Sverige så gäller följande regler för beskattning i Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.4/2641.html

Landet du flyttat tills skatteregler appliceras också på dig och eventuellt dubbelskatteavtal om både Sverige och nytt hemland vill skatta din inkomst på kapital.

1 gillning

Ok tack för infon.

Är det någon i forumet som gjort FIRE och bor utanför Svedala som kan berätta hur det funkar för er?

Värt att notera är att du inte kan ha ett ISK-konto hos Avanza om du är utskriven. Kapitalförsäkring går dock tydligen bra.

1 gillning

Möjligtvis kan man inte starta ett nytt, men att behålla ett existerande går oftast bra. Hur man blir beskattad på det kan ändras dock.

Är det något speciellt du tänker på? Generellt om du planerar att pensionera dig någonstans med lägre kapitalskatt än Sverige kan det vara värt att spara på vanlig aktiedepå i värdepappersfonder. Sedan när du flyttar utomlands och blir begränsat skatteskyldig så skattar man inte i Sverige på dessa när man säljer utan endast i det nya landet.

Ja beskattningen följer ju landet du bor i (är skriven i) och dubbelbeskattningsavtalet om sådant finns. Avanza vill tydligen inte ha kvar en som kund om man är utskriven, det var det beskedet jag fick när jag pratade med dem. Antar att det har med “compliance” att göra. Alla banker är förhoppningsvis inte like stränga.