Tankar om svenska Amazon

Det skrivs en hel del om svenska Amazon och den allmänna mediebilden verkar vara att Amazon skulle ha ”floppat” i Sverige, eller iallafall underprestera rejält.

Jag har handlat en hel del på Amazon tidigare och har nu gått över till att huvudsakligen använda den svenska sajten. Den är kanske inte perfekt men jag räknar själv Amazons inträde som det största som hänt inom svensk e-handel på senare år.

Jag brukar använda Refunder på Amazon vilket ger en del rabatt. Praktiskt gör jag så att jag använder ett konto för ”surfande” när jag lägger upp intressanta varor i varukorgen. Senare loggar jag in via Refunder och använder då ett annat konto för att lägga själva beställningen. I annat fall skulle jag missa bonusen.

En annan grej som jag använt länge är möjligheten att ha olika varor i sin varukorg under längre tid. Priserna rör sig upp och ner över tid och när priset känns rätt köper jag dem. Allt som jag har i varukorgen kanske inte blir billigt men jag har använt den här metoden länge. Inom mediesegmentet fungerar det särskilt bra.

Vad har ni andra för tankar om svenska Amazon?

1 gillning

Är allt man handlar från Amazon.se momsat och klart?

Det står i villkoren att ev. extra avgifter är säljarens ansvar. Det finns en del som säljer saker från Storbritannien och Kina. Jag har inte provat att göra sådana beställningar via Amazon själv än. Däremot har jag relativt positivt intryck av kundtjänsten. Man får snabbt svar och saker blir lösta. Skulle jag åka på en oskälig avgift känner jag mig trygg i att de skulle fixa det.

Jag har av misstag beställt en vara från amazon.se som levererades från Kina. Postnord fläskade på med avgifter som vanligt. Jag kontaktade säljaren via formulären på Amazon men fick ingen respons. När tillräckligt många dagar gått riktade jag i stället mina krav mot Amazon och fick då ett presentkort som kompensation.

Det kändes hyfsat tryggt, även om det orsakade mig lite extra besvär.

Att handla från svenska Amazon som företagskund är dock en annan story. De har inte alls samma funktionalitet som när man handlar från tyska Amazon, och det är lätt hänt att man inte får något vettigt kvitto. På tyska Amazon kan man genom en policy spärra sitt konto mot moms-strulare.

Ungefär vad jag hade väntat mig men bra att de hanterade frågan.

Kollat flera gånger på Amazon, men finns större utbud å lägre priser på eBay istället…

På vadå? Den stora poängen med Amazon är i min värld att kunna kombinera helt olika typer av inköp och få fri frakt relativt enkelt. De höga gränser för fri frakt som gäller i många svenska e-butiker är för mig ett solklart skäl att undvika dem. Även om man hittar 2-3 varor till bra priser räcker det inte för att få fri frakt.

Handlar mest om hoj delar då…

Jag gillar den svenska Amazon, men utbudet där är ganska dåligt. Protip är vanligtvis att beställa på tyska Amazon - eller åtminstone jämför för samma vara om det inte är mycket billigare där. Du kan enkelt göra det med ASIN.

image

En annan bra sak är att CamelCamelCamel fungerar för tyska Amazon.

Eftersom priserna i Tyskland och Sverige vanligtvis är starkt korrelerade kan du kolla om någon produkt på svenska Amazon är en bra affär på det sättet.

Använd sedan Refunder (eller ännu bättre, en väns allmänna affiliate-länk) och betala med ett cashback-kreditkort.

Jag har handlat en hel del där och tycker att det fungerar bra. Är just nu Pirme-kund. Har inte kollat på deras streamade utbud utan det var mest för att det inte kostade så mycket och så får man oftast gratis frakt och snabbare behandling. Beställde verktyg jag behövde till cykeln som exempel en söndag, kom på måndag dagen efter så det kan gå riktigt fort.

Refunder och liknande tjänster använder jag inte. Handlar det jag behöver och ogillar starkt system som lockar folk att köpa mer för att de tror att de “tjänar på det” via de här systemen. Orkar heller inte krångla med sådant.

2 gillningar

Jag använder ofta amazon.se och är även prime medlem. Det är ofta man blir erbjuden varor till lägre pris eller fraktfritt. Först tänkte jag att inte ville ha ännu ett abonnemang, men enbart för de fria frakterna lönar det sig för mig. Någon gång då och då hittar man t.o.m. en film man kan se på amazon prime.

Vad är det för varor som typiskt sett är billigare på tyska Amazon? Jag handlade tidigare mycket på tyska och engelska Amazon men har nästan helt slutat med det nu. Det jag hittat på tyska Amazon har ofta handlat om saker från Marketplace sellers och så kallade Warehouse deals. Det är alltså artiklar med skadat emballage som säljs till typ 20% rabatt trots att det är nya varor. Dessa saker kommer säkert till svenska Amazon också med tiden men än så länge är de väsentligt sämre.

Vad är Camelcamelcamel för något? För ganska många år sedan fanns någon tjänst där man kunde jämföra varors pris mellan olika nationella Amazon-sajter och “shoppa runt”. Jag använde det en hel del så men sedan tog Amazon bort möjligheten för den sajten att fungera.

En kategori varor som jag uppfattar som bra att köpa på Amazon generellt är större/tyngre varor med ursprung i Kina. Jag köpte exempelvis en stereobänk för en tid sedan och den kostade oerhört mycket mindre på Amazon än vad liknande produkter kostar i butik i Sverige. Den är kanske inte världsbäst men fullt fungerande och ser normal ut.

En jävla cool bil. Jag lärde mig övningsköra i en. :wink:

Men pratar vi Bezosägda shoppingsajten så har den framförallt två problem.

1. Den är Bezosägd.
  2. Det är en shoppingsajt.
12 gillningar

Camelcamelcamel är kortfattat en webbtjänst som du lägger in en vara och ett pris du är villig att betala. De skickar sedan ett mail när.det priset är aktuellt.
Hår också att se prishistorik där, men fungerar tyvärr inte på .se än.
Ett exempel på en sak jag ska köpa när priset går ner

1 gillning

Det är bra. Ska testa det. Det är ett praktiskt alternativ till att ha varan i kundkorgen hos Amazon. Du har rätt att priserna normalt är synkade så även tyska Amazon borde ge en hint när en viss vara är billigare än vanligt.

Jag bevakar priset på en del stora skivboxar. De brukar reas ner lite då och då. De är billiga i typ 2-3 dagar och sedan tillbaka på normalpris igen. Säkert finns det även andra kategorier där det fungerar på liknande sätt.

Den viktigaste funktionen av CamelCamelCamel för mig är att inse om en affär (t.ex. black friday) verkligen är en affär. :slight_smile: En annan bra sak är att du kan hitta “felprissatta” artiklar, som kort och gott är billigare än någonsin. Och jag har varningar för saker jag köper ändå, som laddningsbara batterier.

Jag älskar lageraffärer, jag köper dem alltid. Hemligheten här är att på dealdagar (prime day, black friday, cyber monday) är erbjudandena ytterligare 20% rabatt, så du brukar få t.ex. elektronik med öppen låda för ~50% rabatt.

1 gillning

Sedan finns det också sådana här erbjudanden:

Och ibland kan man köpa presentkort för 1000 kr och få 1100 kr.

1 gillning

Det beror på hur mycket du köper tillsammans på en gång, eftersom du vanligtvis bara betalar 5,99€ frakt för alla. På amazon.se brukar frakten vara inkluderad i priset.

Till exempel: om du redan köper något annat på amazon.de och vill köpa kylskåpsmagneter, är dessa (DE) billigare än dessa (SE) (ASIN B081V9MKDV).

Det riktiga tipset är dock att skaffa Amazon-kreditkortet, vilket ger 2% cashback på Amazon (DE och SE) som staplas med Refunder. Banken sa dock upp kontraktet, så en annan bank kommer troligtvis att ta upp samarbetet med Amazon. Och du behöver förmodligen en adress i Tyskland…

Tycker sidan är en total djungel när det kommer till design & funktionalitet. Söker på en sak, får fram massa irrelevant skit. Samma produkt har 74 olika produktsidor och namn, där de flesta är typ 30 ord, autoöversatt. En jävla röra helt enkelt. Upplevelsen känns väldigt själlös och ogenomtänkt jämfört med att shoppa på en traditionell svensk eshop.

8 gillningar

Det såg ut så mycket vid lanseringen men det har blivit bättre. Räknar med att förbättringen kommer att fortsätta.