0% moms på köp från Amazon

Jag har beställt en vara på Amazon och skulle precis gå in och bokföra köpet när jag såg att de skrivit 0% moms trots att säljaren angett ett giltigt svenskt momsregistreringsnummer. Om jag förstått det rätt så ska det inte finnas någon moms på köpet om man köper från företag som inte är momspliktigt i Sverige men i det här fallet har företaget angivit ett momsregistreringsnummer som jag även kontrollerat på Vies och det står att det är giltigt i Sverige.

Har säljaren helt enkelt glömt att skriva 25% moms eller är det jag som missat något?

Det är inte så att säljaren är utländsk men säljer så mycket till sverige att denne behöver ha ett svenskt momsnummer? 0% är nog 70% av mina köpa på Amazon.se, resterande är typ Amazons fillial för varor de lagerhåller i Sverige.

1 gillning

Säljaren är HONG KONG UGREEN LIMITED och om man kollar deras hemsida ser man att de är baserade i Hongkong men med ett relaterat företag Ugreen Group GmbH i Tyskland.

Men kollar man deras momsnr. (SE502084815501) på Vies så är de momsregistrerade i Sverige med en address i Sverige. Kollar man på fakturan jag fått står även den svenska addressen angiven hos säljaren så verkar som att de har en filial i Sverige.

Så frågan är: vad gäller? Moms på 0% för att de är ett företag från Hongkong eller moms på 25% för att de är registrerade för svensk moms + att de verkar ha en svensk adress som står angivet i fakturan?

1 gillning

Du kan inte bokföra som köp i Sverige om det är 0% moms (förutom specialfall som i bygg). Du får antingen bokföra som köp inom EU med fiktiv moms eller kontakta säljaren och fråga.

Jag hade kört EU moms på den.

Ja, jag bokförde den till slut som import och la till fiktiv moms.

Dock undrar jag fortfarande, är det säljaren som gjort ett misstag genom att ange ett svenskt momsnr och sedan samtidigt skriva 0% moms?

Ugreen är ju rätt stora och har förmodligen en rätt hög omsättning i Sverige. De borde ju ha koll.

Det är mest med mindre kinesiska företag som jag har fått problematiska underlag eller fått betala moms trots säljaren är utanför Sverige.

Ser att de tom är reggade som Utländsk juridisk person på allabolag med org nummer o allt och även reggade för moms så det måste nog vart de som missat lägga in momsen.

Om jag förstår det rätt så har ditt företag importerat en vara från ett land utanför EU.

När privatpersoner köper varor och tjänster från länder utanför EU så är säljaren ansvarig för att ta ut moms. Enkelt för köparen, och då skulle säljaren använda sin momsregistrering.

Men här är det företag-till-företag. Måste du inte tulldeklarera den här importen?

1 gillning

Säljarens adress står i Sverige på kvittot så det borde väl egentligen vara ett inrikes köp och därmed ingen tulldeklarering. Efter beställningen gjordes tog det bara två dagar att få den så det lär vara inom Sverige. Men nu skrev jag det som import eftersom jag ville lägga till fiktiv moms iom att säljaren inte skrivit in moms på kvittot.

Som sagt så tror jag det bara handlar om att säljaren missat att lägga in moms.

Du kan inte hitta på fiktiv moms och boka. Står det ingen moms på fakturan så får du ej dra av ingående momsen mot utgående moms.

Jag vill själv inte handla från Amazon. På grund av hur de behandlar sina anställda.

Om man söker efter en vara brukar Amazon dyka upp med sitt utbud. Då är det enkelt att kolla vilken leverantör det är och beställa direkt från dem istället.