Har satt upp Gumroad (USA) som försäljningsplatform och nu har jag fått min första utbetalning till bankkonto från dem. De agerar återförsäljare och betalar mig för sålda tjänster (digitala varor).
Fick ett mail där det stod ungefär: Du har sålt varorna x y z för a b c styck och får en utbetalning på d USD. Adress och logga i botten (Ej namn utskrivet, men jag insåg nu att jag inte laddade bilder och namnet ju står i loggan).
För att få lite bättre underlag till bokföringen så grävde jag runt på deras hemsida, men hittar bara en mer och en mindre detaljerad lista på alla försäljningar som de gjort till konsumenter. Det går från dessa att räkna ut vad utbetalningen till mig blir om jag avgränsar dokumenten till rätt period och stryker betalningar som gått via PayPal, men då måste jag alltså manuellt välja ut och summera rader. Dokumentet innehåller heller inte någon info om avsändare eller mottagare av transaktionen till mig.
Har slängt iväg ett mail och bett att de lägger till så att man kan tanka ner ett dokument med rätt info, men vet inte om jag vågar hoppas.
När jag googlat runt verkar en föreslagen metod för liknande sidor vara att jag själv skapar en faktura, i efterhand, med rätt uppgifter och eventuellt skickar den till Gumroad. Är det en giltig metod?
Eller kan mailet jag fick duga (har inget löpnummer och mottagare står bara i Till-fältet på mailet)?
Fick svar från Gumroad. De föreslog det mindre detaljerade dokumentet som jag redan hittat.
Låter som metoden med att skicka en faktura är vanlig för dem. Någon som kan bekräfta att det är ett okej tillvägagångssätt?
Sen kanske mer huvudvärk: Här dyker det upp ett EU VAT-nr som jag inte har sett förut. Betyder det att jag behöver bokföra det som försäljning till EU? Eller är det någon specialare med “EU”? Eftersom de är i USA hade jag tänkt bokföra som export utanför EU.
Please click the download button here to download most (if not all) of that data.
Additionally, if needed to comply with your local laws, feel free to send us invoices for your payouts.
Foreign companies that trade with private individuals and non-business organisations in the EU may have a VATIN starting with “EU” instead of a country code, e.g. Godaddy EU826010755 and Amazon (AWS) EU826009064.[3] VAT identification number - Wikipedia
Är medveten om att jag bumpar en ett års gammal tråd nu men jag har väl lite liknande problem och undrar om du lyckades lösa bokföringen på ett smidigt sätt? Jag är ny med bokföring generellt men har förstått hur man gör det när man har en faktura i alla fall. Men nu när jag har sålt en digital produkt via Gumroad vet jag inte alls hur den ska bokföras.
Finns bara en transaktion på PayPayl från köparen, inte Gumroad själva som det ser ut som. Jag gav köparen en liten refund också eftersom hen hade missat att fylla i en rabattkod jag hade så jag antar att jag behöver bokföra det också. Vet inte alls hur jag ska bokföra detta utan ett fakturaunderlag, och vet inte heller vad jag ska ange att det är (ex försäljning av vara utanför EU etc, enligt min tolkning är en vara en fysisk produkt, eller)? I detta fall ser jag att köparen är från USA, men jag vet inte om jag ska bokföra att betalningen kommer från köparen eller Gumroad. Är helt lost.