Ny AB företag, momsregistrering

Hej!
Har startat precis en AB företag och kommer att sälja en online SaaS tjänst till båda B2B och B2C i båda EU och utanför EU.

Nu är jag väldigt ny på företagande och kommer säkert att behöva lite professionellt hjälp ibland men just nu undrar jag om vad jag behöver göra efter jag fick företaget godkänt av bolagsverket.

Momsregistering:
Jag tror jag behöver moms registrera mig (jag tror omsättningen blir över 80.000 första året). Finns det nånting som jag behöver tänka över?

SEB bankintyg:
Har gjort insättningen och bankintyg hos SEB, fick mejl av de att när jag har registrerat företag och anmält mig för F-skatt att jag behöver ringa de för att ha en “möte”.
Kanske dumt fråga men varför behöver jag registrera mig som F-Skatt?

Vad jag gärna vill göra de kommande månad är:

• Köpa lite tjänster på företaget (MS Azure + en licens)
  • Använda Paddle som betalningsystem

Jag tror för att köpa de tjänster behöver jag ha Moms nummer. Sen behöver man betala med företagskonto (SEB).

Sen när allt är på plats är det sista test och GoLive nån dag.

Det flesta info man hittar på nätat är alltid typ:

Man startar företag
Man säljer från typ dag 1 och man tar ut en lön

Det här är inte realistiskt tycker jag. Jag är deltid anställd och behöver inte ta ut nån lön i första året.

Tack om nån har lite mer info.

SEB som har det som något slags krav. Heltokigt men enligt vad andra har skrivit i andra trådar så verkar de hårda på det. För mig kräves fysiskt möte.

Samma för Swedbank. Jag bodde utomlands då och fick ta flyget till Sverige bara för att ta det här mötet. Sjukt irriterande. Särskilt eftersom det enbart handlade om att banken ville sälja massa produkter.

Det var för visso före bolaget var registrerat och inte efter.

Ja, du säljer digitala tjänster till både privat och företagskunder i som jag tolkar det hela världen (ur moms-synpunkt). Det betyder att du kommer ha olika moms emot olika kunder och du kan även (med en tillräckligt hög omsättning respektive land) behöva registrera dig specifikt mot denna marknad.

Mitt tips är att börja läsa på lite om detta område här.

Du har lyckats nischa dig snyggt mot ett momsområde som är lite bökigt. Ta hjälpa av en redovisningskonsult som har erfarenhet av att jobba med moms rörande digitala produkter. Be om hjälp över hur du ska ordna upp ditt kundregister, hur momsen hanteras mot olika marknader. Moms är onödigt svårt så här behöver du hjälp. Det finns en anledning till att det finns personer som enbart arbetar inom moms.

F-skatt måste man ha om man tänker bedriva näringsverksamhet och kan tycka att det är ett rimligt krav att man tänker bedriva näringsverksamhet om man vill ha företagskonto i en bank annars kan man ju använda något av sina privata konton om det inte är näringsverksamhet.

Det stämmer om man inte säljer via ett bolag, som trådskaparen skriver den tänker göra med Paddle. Det är en Merchant of Record och är den som står för allt gentemot slutkund. Interaktionen för det svenska bolaget är att man säljer till Paddle. Allting efter det hanterar Paddle. Det finns några stora bolag som erbjuder de tjänsterna man kan använda sig av. Alternativet är att göra allting själv och det är som du beskriver oerhört komplicerat.

1 gillning

Grym tjänst och då landar man egentligen enbart till att man fakturerar Paddle för allt? Det blir därmed bara en kund för en själv då man löpande fakturerar Paddle och all vidarefakturering sker från deras sida?

Om det är så löser en hel del momshanteringsproblem försäljningsmässigt då men eliminerar inte allt bokföringsjobb.

@Lucky , du kommer behöva hantera din redovisning på något sätt i ett AB. Då du jobbar med tjänster och jag antar att du kan koppla dig emot olika bindningstider och därmed också kanske olika betalningstider så får du potentiell lite problem med hur du ska redovisa dina intäkter i ditt bolag. Säljer du en årsprenumeration vilket betalas i förskott 6 månader in i ditt räkenskapsår är det bara halva denna intäkt som ska redovisas samma år. Resterande del ska periodiseras till kommande räkenskapsår. Detta är dock bara en punkt som är en “kanske” punkt beroende på hur avtal/prenumerationer ser ut och hur betalning går till. Paddle kanske kan hjälpa dig med underlag till detta också men det måste hanteras på motsvarande sätt i din redovisning.

Du kommer även behöva deklarera moms, skapa årsbokslut, upprätta en årsredovisning och sedan privat hantera en bilaga till i din privata deklaration, en K10 blankett.

Om du inte redan har en redovisningskonsult bör du ordna en sådan.

Om du antar att din omsättning kommer överstiga 80tkr ska du registrera dig för moms ja. Det du behöver fundera på är hur ofta du vill deklarera moms. Med en omsättning på 80 är det kanske rimligt med en gång per år. Då Paddle återfinns i USA / England bör innebära att fakturorna ska ställas ut utan moms. Du kommer därmed i alla momshantering få tillbaka moms i dina deklarationer. Lite beroende på belopp kan det kanske då vara intressant att momsregga dig med kvartalsmoms för att slippa låna ut pengar till skatteverket under ett helt år innan återbetalning sker.

Det ökar kravet på hur ofta detta behöver ske men kan i detta fall vara ett alternativ helt beroende på hur stor din ingående moms blir.

1 gillning

Tack för alla svar!

Det stämmer faktiskt att jag kommer bara att “handla” med Paddle. Och det är Paddle’s ansvar för moms för alla kunder i olika länder osv.

Jag kommer att läsa in mig mer om hur abonnemang fungerar bokföringsmässigt.

Vi har 3 olika priser som kan betalas månadsvis eller årsvis (10% rabbatt).
Om man annullerar sitt års abonnemang tex efter 9 månader då får man inte pengarna tillbaka för 3 månader, tjänsten slutar efter 12 månader. Det är ganska vanligt som de flesta SaaS företag gör.

Om man säljer en årsabonnemang i tex September då känns konstigt om jag då behöver redovisa detta en del i år 1 och en del i år 2. Men som sagt, jag behöver läsa in mig eller ta hjälp för att förstå hur allt fungerar i början.

Tack!