Apple App Store - verfikat för bokföring?

Ni som säljer appar på Apple App Store, hur gör ni med verifikat till bokföringen?

På Google Play kan man ju ladda ner ett “Payment Receipt” för varje utbetalning, men hos Apple kan jag inte hitta någonting liknande överhuvudtaget. Det går bara att ladda ner detaljerade CSV-filer som innehåller varje enskild appförsäljning, men ingenting för själva utbetalningen från Apple till mig som utvecklare.

Hittills har jag helt enkelt laddat ner transaktionsinformation från kontoutdraget i Swedbank som PDF. Är det godkänt att göra så? Det framgår ju t.ex. inte vem avsändaren är, bara ett referensnummer för transaktionen. Rent generellt känns det som att Apple saknar även de mest grundläggande funktioner när det gäller just utbetalningar - kan t.ex. inte hitta något sätt att få en notifiering eller epost när de betalat ut något, vilket sker med väldigt ojämna intervaller…

Jag skapar en faktura som jag aldrig skickar till Apple som blir mitt underlag i bokföringsprogrammet. Apple hade tidigare (kanske fortfarande har?) ett epost-konto enbart för den här problematiken. En del länder har lagkrav på att fakturan måste skickas till mottagaren. I Sverige ska det vara OK att bara spara ned den som en PDF i det här fallet.

Nu var det flera år sedan jag Googlade mig till det här så det kanske är någon som sitter på färsk info. Så gör jag i alla fall. Lite bakvänt det här då man får betalningen först och skapar fakturan efteråt när beloppet är känt.

Hmm ok, det låter ju bakvänt men ändå “rätt” :smile:

Vilken adress osv. använder du till Apple? De har ju några olika…

Det VAT-nummer jag använder för den periodiska sammanställningen (LU20165772) har adress i Luxemburg - är det den man borde använda då?

iTunes S.à.r.l. (EU)
31-33 rue Sainte Zithe
2763 Luxembourg
Luxembourg
VAT ID: LU20165772

Jag använder:

Apple Distribution International Limited
Hollyhill Industrial Estate
Hollyhill
Cork
Ireland
TVA/VAT No.: IE9700053D

Apple flyttade distributionsdelen från Luxemburg till Irland år 2017 om jag inte är helt fel ute.

Tack - det kan nog vara så att jag missat att Apple ändrat från Luxemburg till Irland!

Kommer köra på denna tekniken framöver då, att skapa en fiktiv faktura som underlag i bokföringen.

Har precis skickat in min första periodiska sammanställning och använde den där luxemburgadressen + VAT-nummer, men då fick jag till svar från SKV att det numret inte var giltigt. Tack för infon!

Sitter i en liknande sits med sajten Gumroad (USA) (tråd).

Vad skriver ni att ni sålt på fakturan? (“App sales”, “Digital Services Sales”, “Marketplace sales”?)
Och vad sätter ni för fakturadatum?

uppdatering:
verksamt.se skriver följande om datum. Så då borde man kunna ha september som datum för försäljning av tjänst och sedan ett separat fakturadatum.

4. Leveransdatum

Det datum du sålde din vara eller tjänst

Du måste lämna uppgifter på din faktura när leverans av varor/tjänster utförts eller slutförts. Om du inte kan ange specifikt datum kan du ange leveransmånad istället. Om du skickar en faktura för flera leveranser ska varje enskilt leveransdatum anges.

Leveransdatum för din vara/tjänst behöver inte alltid vara samma som faktureringsdatumet. Till exempel: du levererar en vara/tjänst till kunden den 28 augusti. Den 30 augusti skriver du fakturan till kunden och skickar iväg den, detta blir ditt faktureringsdatum.
Vad ska en faktura innehålla? - verksamt.se

Verkar ju iaf vara OK att ställa ut fakturan efter transaktionen :slight_smile: :

4.2 Datum för betalning i förskott eller a conto

Datum för betalning som görs i förskott eller a conto ska anges i fakturan om betalningsdagen kan fastställas och inte är densamma som faktureringsdagen.

Ofta görs betalning av en förskotts- eller a conto-faktura efter den tidpunkt då fakturan utfärdats. Av naturliga skäl är det därför i dessa fall inte möjligt att ange betalningsdagen i fakturan utan endast fakturans förfallodag. Skatteverkets anser därför att uppgift om datum för betalning i förskott eller a conto endast behöver anges om fakturan utfärdas när betalningen redan har gjorts.
Krav på uppgift om datum för leverans eller tillhandahållande i en faktura, mervärdesskatt | Rättslig vägledning | Skatteverket