Snabb fråga kring att ta betalt med Swish

Hej!

Hittar ingen bra info kring detta på nätet, kanske vet ni:

Om man exempelvis bedriver odling av grönsaker eller liknande och säljer detta genom självplock, är man då skyldig att skicka kunden ett kvitto om betalningen sker via Swish? Verksamheten bör generera mer vinst än 12500kr och kan därför inte deklareras som “hobbyverksamhet”, utan sker istället exempelvis genom en enskild firma.

Om svaret är att man måste skicka kvitto, hur går man då tillväga om hela idén är att man ska slippa närvara vid försäljningen?

Jag tackar på förhand!

1 gillning

Vi självplockar grönsaker sedan flera år tillbaka. Vi får inget kvitto när vi betalar med Swish. Inga svarta pengar byter hand hos odlaren.

1 gillning

Jag har förstått att det är så på många odlingar, men om man ska bedriva denna typ av verksamhet vill man ha något att hålla sig i.

Det känns som att man lätt sätter sig i en rävsax om man inte erbjuder ett kvitto vid försäljning? Jag tänker om det finns något undantag eller liknande som gör att det är OK, när det inte är OK i exempelvis i en butik?

1 gillning

Som jag förstår det beror det på om du är skyldig att använda kassaregister. Har du kassaregister måste du erbjuda konsumenter kvitto, annars behöver du inte det. Tror ditt företag måste ha en fösäljning på över 200 000 kr per beskattningsår för att bli skyldig att använda kassaregister (4 prisbasbelopp).

3 gillningar

Har ni ett företagsswish (som börjar på 123) så är det ganska lätt att göra rätt.
Står det 070- ska man dra öronen åt sig.

3 gillningar

Än så länge spånas det bara på lite idéer. Företagsswish är väl det som gäller, och slipper vi kassaregister som ovan så ska det förhoppningsvis gå i lås. Tack för era svar!

Om de skriver vad de har köpt i meddelande ex 1knippe morötter 3kg amadine potatis…

Har du företagsswish och inget krav på kassaregister så har de ju gjort ett “kvitto” till sig själva

1 gillning

En annan aspekt av att ta betalt med swish är att du lätt kan bli lurad och därmed sälja varor till kund för 0:- kr.
Idag finns det appar som ser ut som swish, låter som swish med det enda skillnaden är att du inte får några pengar
Som ägare av liten butik i centrala Göteborg har jag stött på detta mer än 15 ggr och förlorat stora belopp.
När det gäller om du behöver lämna kvitto eller ej, så skulle jag personligen inte chansa utan ge ett handskrivet om rörelsen är liten.

Jag fick skriva i en lista vad jag köpte/plockade grönsaker. Pengar kommer in i ett företagskontor och det är ganska säkert att företaget hanterar rätt.

Zettle by PayPal, då kan du även köpa till en kvittoskrivare, alternativt skicka kvittot via mail eller sms. Via Swedbank så få man notiser även vid företagsswish, fler banker kommer är planen. Zettle kostar bara vid kortbetalning, swish via dem är gratis! Du kan ladda hem appen och titta på den, den genererar även qrkod för Swish

1 gillning

Du måste ha någon typ av kassalösning i bakgrunden. Exempelvis en webbshopp man kan skriva in en summa samt vad man tagit eller en enkel automatisering med Fortnox som exempel, där du i slutet på varje dag skickar ett kvitto till numret swishen kom ifrån.

Om det är intressant har jag ganska mycket erfarenhet från att sätta upp kassalösningar från scratch i olika butiker men även webbshoppar.

Shopify erbjuder point of sale för 9$ mån och kan enkelt länkas till enskilda produkter. Du får då också ett sätt att hålla koll på inventarier och vad som säljer, vad som tar slut snart m.m.

Förslagsvis kan du låta återkommande kunder boka färdiga paket med utkörning genom en webbshop, i närområdet som exempel.

Det finns många lösningar, du kan skriva ut specifika qr-koder för varje vara med förinslagen info samt pris.

Om du är inomhus finns det kassalösningar med skärm som helt enkelt hanteras av kund.

iZettle som en annan skrev är inte dumt men jag skulle överväga att undvika kortmaskin till att börja med, det kräver en platta i bakgrunden som driver den och det är inte sällan det krävs en omstart eller två för att det ska hoppa igång efter en krasch, du behöver då också internet konstant tillgängligt.

Kika gärna på popretail.se för mer info om kassalösningar och sånt, inte mitt företag men jag hjälper till och har relationer med dem på webbfronten :+1:

Du kan enkelt kontrollera om du fått en Swish i realtid, alla större banker erbjuder lösningar av olika slag för detta nu. I värsta fall kan du logga in på företagets banklogin och se om du fått en Swish.

Man ska dra öronen åt sig om dom är noga med att inte skanna koden och skriver in allt manuellt, många har valt att inte visa sitt nummer på Swish, det går såklart skanna, byta app och sen fortsätta men det kännetecknas av att man har förberett hela swishen när man kommer fram till kassan.

Vid närmare eftertanke borde man inte visa sin QR-kod utan att det efterfrågas och använda Swish som sista alternativ.
Pressbyråns system kan man inte lura som exempel där deras kassa skannar din swishkod.

Bedrägerier har alltid funnits, men tillgängligheten som bankid och Swish skapat är kanske lite för bra och enkel som det är nu.

Hmm, men utan kvitto så har du inte bokföringsunderlag heller. Det är förvisso endast en produktgrupp.

Jag hade kollat vad BFL har för krav. Bokföringslagen.

I stället för att lyssna på snillena som spekulerar ovan och folk som försöker pracka på dig kassa lösningar så googla obemannad försäljning och se vad skatteverket skriver om det i stället.

2 gillningar

Tack för söktermen @AHaddock , hade hört hur det är men kunde inte hitta.

Om du säljer varor eller tjänster kontant eller mot betalning med kontokort för högst fyra prisbasbelopp inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Då anses den kontanta försäljningen vara av obetydlig omfattning. Fyra prisbasbelopp för år 2023 är 210 000 kronor (4 × 52 500 kronor).

Om du inte är skyldig att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister, är du inte heller skyldig att erbjuda kvitto. Men det kan dock vara lämpligt att kunna erbjuda ett kvitto till kunden.

Uppdatering: Jag gick förstås vilse och missade biten jag faktiskt letade efter:

Utöver försäljning i obetydlig omfattning undantas även vissa andra verksamheter från kassaregisterkravet.
[…]
Obemannad försäljning, försäljning via varuautomat eller försäljning i en automatiserad affärslokal.

Det jag dock inte förstår är hur man gör sitt verifikat i bokföringen. Historik i Swish ger ju väldigt knapphändiga uppgifter. :thinking: