Kvitto: Ej kvitto på köp

Nu i sommar när jag bett om kvitto så har ibland bara fått en kvittoremsa med kanttexten “EJ KVITTO PÅ KÖP”. Tror alla tillfällen har varit olika matvagnar eller glasskiosker och de haft en liten kortläsare som direkt skriver kvitto.

Anledningen till att jag tar kvittot är inte för att kunna reklamera varan, utan för att hjälpa till att motverka skattebrott.

Gör jag fortfarande det? Har den lilla apparaten ett skyddat register, precis som en kassaapparat som ger vanliga kvitton? Har dessa kiosker ett undantag?

Om du syftar på den röda förtryckta texten på sidorna så är det bara att handlaren beställt fel pappersrulle.

Om däremot skrivaren själv skriver texten ”Ej kvitto” så är det en nota motsvarande den du får på restaurang för att veta vad du skall betala. Den går enkelt att backa.

1 gillning

Japp, den röda texten.

1 gillning

Om man betalar med kort så får ju trots allt handlaren en rätt stor uppförsbacke om han eller hon systematiskt ska försöka undanhålla inkomsterna för SKV.

1 gillning

Den rullen är några kronor billigare att köpa in så många struntar i kanttexten och köper den ändå.

Om kassaapparaten är kopplad mot Skatteverket så skall kontrollnumret stå på kvittot.

Dock så inträder kravet på först vid en årsomsättning på 235000:-, under det är det inte krav på uppkopplat kassaregister. Dock skall de fortfarande lämna kvitto.

Du hade nog blivit förvånad över hur lite glasskiosker mm omsätter.

2 gillningar

Jag har pratat med en del företagare som gör just detta, de köper medvetet in en billigare pappersrulle för att spara några kronor. Jag själv kan inte förstå hur de orkar hålla på med detta. Räcker med att vissa kunder tjafsar och ber om ett kvitto utan “ej kvitto” texten så har man förlorat massa tid och i vissa fall fått byta ut rullen för att kunna skriva ut med vanlig rulle.

Tänk er någon som åker taxi i tjänsten och vill ha ett kvitto som de ska använda för redovisning. Kan bli en del tjafs kring kvittot :sweat_smile:

Jag gissar att de ofta säger att de har slut på vanliga rullar och måste använda “ej kvitto” rullarna.

1 gillning

Det är väldigt vilseledande. Om jag är själv och inte behöver vara smidig så ska jag nog propsa på ett riktigt kvitto.

Antar att ett billigare kvitto kanske inte håller (trycket) lika länge? Isf blir det nu problematiskt om man ska spara det. För en privatperson är det ju inga problem om det bara händer med förbrukningsvaror som går åt snabbt.

Brukar inte ej kvitto komma från babsen sen riktiga kvittot från kassaapparaten?

Jag tycker att det i princip är Skatteverkets uppgift att kontrollera om folk följer lagarna, det är inte min uppgift att anmäla misstänkta handlare. Jag kan dock tillägga att det finns misstänkta handlare, och jag handlar bara hos dem en gång. Dessutom är det möjligt att förfalska kvitton från kassaregister, men detta händer inte så ofta, eftersom det är relativt sällsynt att Skatteverket genomför razzior.