Kvitton på krogen

Hej!
Tycker ni också att det är svårt att få riktiga kvitton främst på krogen och på restauranger?

Det verkar vara vanligt att personalen skriver ut något som ser ut som en nota men det står “gäller ej som kvitto” på den. Sen får man kontokortremsan som det står samma sak på. Har hört att några vill att man swishar betalningen.

Jag gillar inte att bokföra sådant men får göra det ändå eftersom den som gjort utlägget bör få sina pengar.

2 gillningar

Inte fått det på restaurang men i taxi.
Flertal gånger.

Bråkat med dem och de hävdade att de köper rullarna med “ej kvitto” mycket billigare än vanliga rullar :person_facepalming:

Körningen och betalningen registreras i deras kassa-system så det kan väl inte röra sig om att de försöker fuska?

2 gillningar

Då det rört sig om utlägg för företaget har jag krävt riktiga kvitton, alltså inte lämnat taxin innan de bytt rulle och skrivit ut ett nytt kvitto.

3 gillningar

Det är ett känt problem med skumraskens tjänsteföretag. Att de bokför åkningen i ett system som inte är registrerat ordentligt, och sedan gör en annan bokföring i det riktiga systemet. Mellanskillnaden åker ned i fickan. Därför det är superviktigt kräva ordentligt kvitto för att så säkert det gå, veta att det faktiskt redovisas korrekt.

Notera hur många dosor de har för att ta emot betalning nästa gång ni åker taxi. De billiga bolagen har både två och tre olika dosor i en och samma bil.

2 gillningar

Menar du kortläsare?

3 gillningar

Jag har jämfört informationen på båda kvittona och allt är identiskt förutom att ena kvittot har förtryckt “ej kvitto”.
Om de fuskar borde du kunna fuska oavsett vilket papper de skrivit ut på tycker man.
Men det kanske är så att de räknar med att folk inte redovisar kvitton där det står “ej kvitto”?

3 gillningar

Ja precis. Har en del gånger betalat i dosa 1 och fått ”tack och hej” från chauffören. Varpå jag kontrat med, jovisst men jag behöver ha ett kvitto innan resan är avslutad. Varpå chauffören hivar fram en annan dosa och fipplar lite med den för att därifrån skriva ut ett kvitto. Dosa 1 har i det här fallet tagit manuellt belopp som jag betalat. Med dosa 2 har chauffören tryckt på taxametern lite grann också, innan saker sker på dosan. Lagom suspekt.

2 gillningar

Får hålla utkik, inte sett det på den nivån.

Och aldrig på restaurang.

1 gillning

Jag känner igen det från Stockholm och Nynäshamn. Flera ggr. Det står “gäller ej som kvitto” på sidan på utskriften. Men Verifikationer måste inte vara kvitton! En verifikation kan vara nånting annat än ett vanligt kvitto. Det är verifikation som krävs för oss, det är inte samma som kvitto. Jag kan fotografera att jag köpt något och det är en verifikation. Eller be om ett skriftligt intyg. Ett kvitto kan även vara handskrivet. Det är slarv ibland eller om det är fusk så ska man kanske inte ställa till det på plats utan rapportera det till skatteverket. Jag ringde skatteverket om ett kvitto som jag tyckte hade fel moms, och skatteverket bekräftade att det förekommer fel moms på kvitton, så det går att prata med Skv.