Har nyligen startat en enskild firma inom PT verksamhet. Anlitade en person som höll på med fotografi och grafisk design som hobby. Har för några dagar sedan överfört pengar till henne som betalning från mitt företagskonto.
Skulle precis bokföra det och verkar insett att detta får man inte göra som företag? Eller snarare tvärtom, hon får inte ‘fakturera’ företag som hobbyverksamhet? Kan jag lösa detta på något sätt genom att bokföra det på något särskilt sätt? Eget uttag? Då är väl det tekniskt sätt mina privata pengar igen och då har hon väl lagen på sin sida?
Var väldigt svårt att hitta info om just detta, så tackar så mycket redan på förhand!
Jo precis, eget uttag ska fungera fint till sådant här
Men som privatperson kan man ju alltid fakturera företag via t.ex. Frilansfinans. Tror inte att du som Enskild firma vinner något speciellt på att betala via mellanhand dock.
Vad skönt, det är lugnande att höra. Tanken var att om jag bokför det som en tjänst företaget köpt så kan det räknas som en kostad och då alltså minska skatten. Men jag kanske tänker fel där?
I det här fallet så verkar det mest lämpligt att skriva det som eget uttag och ta det som lärdom.
Inköp av en produkt från privatperson kan vara avdragsgill om korrekt kvitto finns, men du får inte dra av momsen.
Om det är en tjänst du betalat för så kan du dessutom bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter för personen (har för mig att gränsen generellt går runt 10tkr)
Ok, då känns det definitivt bäst att ta ett eget uttag denna gång. Men det är endast om jag haft kvitto och försökt dra av kostnaden som jag behöver betala arbetaravgifter, korrekt?
Om du har ett kvitto så kan du dra det som en kostnad i företaget, men inte dra av momsen.
Och betalar du ut mer än 10 000 kronor till en privatperson (som inte har F-skatt) för tjänster så behöver du göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.
Om det är en mindre summa (under 10tkr) du har betalt så kan det ju vara värt att kontakta personen igen och skriva ihop ett kvitto, för att kunna dra av kostnaden
En sista snabb fråga, är anledningen att jag inte kan dra av momsen att det finns någon moms, då det är mot en privatperson som endast kör hobbyverksamhet (och då inte behöver betala moms)? Eller är det någon helt annan anlednin?
Tack för svaret. Vi skrev aldrig ut en faktura utan bestämde belopp muntligt, men vet om att hon inte är momsregistrerad. Så misstänkte att fallet var som vad du skrev, tänkte mer ifall det var någon anledning jag inte fick dra av moms även OM hon hade varit momsregistrerad.
För Er som inte vet vad Halmgubbe är så betyder det helt enkelt att man lägger ut ett påstående som sägs komma från en viss person men att denna person aldrig har sagt något sådant.
Jag har aldrig påstått att en fysisk person kan vara en juridisk person.
Nestor skriver så här
“Nej. En fysisk person kan INTE vara en juridisk person. En enskild firms är ingen juridisk person i och med att den enskilde näringsidkaren och företaget är samma person.”
Vilket rimligtvis får tolkas som att jag skulle ha påstått att en fysisk person kan vara en juridisk person vilket jag Aldrig har påstått.
En fysisk person kan däremot vara momsregistrerad. Kan vara innebär kanske momsregistrerad kanske inte.
Likaväl kan en juridisk person vara momsregistrerad. Kan vara innebär kanske momsregistrerad kanske inte.
Finns register över vilka som är momsregistrerade.
[quote=“AlexS, post:1, topic:76108”]Har för några dagar sedan överfört pengar till henne som betalning från mitt företagskonto.
[/quote]
Säg åt personen att du behöver en faktura som underlag för arbetet. Enklast är att hon återbetalar beloppet och utfärdar en faktura via Frilans Finans eller liknande som du betalar. Då blir allt korrekt.
Tusen tack för svaret. Det var exakt ett sådant här svar jag letade efter. En liten följdfråga: bokför jag min överföring som eget uttag och sedan ber henne överföra tillbaka privat? Eller hur bör jag göra?