Fakturera privatperson vs företag

Hej!

Jag har en fråga gällande fakturering och moms som jag hoppas jag kan få hjälp med. :slight_smile:

Jag ska köpa en tjänst från ett företag och har möjlighet att köpa in tjänsten via mitt företag.

Nu när jag fått fakturan ser jag att säljaren angett att priset exkl moms till mig som företagare är samma som priset inkl moms för privatpersoner.

Är detta korrekt? Innebär det inte att nettoinkomsten till säljaren är högre när jag betalar som företagskund?

Detta är scenariot:

Pris inkl moms - privatperson: 49 500 kr

• varav .oms: 9900 kr

Nettoinkomst: 39 600 kr

Pris exkl moms - företagskund: 49 500 kr
Moms: 12 375,00
Pris inkl moms: 61 875 kr

Nettoinkomst 49 500 kr

Är det jag som förstått detta fel? Bör inte pris inkl moms vara samma för företagskunden?

TACK till den snälla själ som kan förklara. :slight_smile:

Slutsumman ska bli de samma… Dom försöker tjäna extra genom att tro att folk inte fattar…

2 gillningar

Utan att veta vad det rör sig om så borde priset vara detsamma alltså 39 600 exkl. moms. Om inte lite lägre som företagskund, då ni får en mer jämbördig relation och du inte kan hävda konsumetköp/ Tjänstlagen

Stort tack @PerPortfolj och @JPT!

Inköpet gäller en kurs. Företaget skriver följande när jag ställde frågan:

"Priset är ink moms för privatpersoner eftersom att privatpersoner inte kan kvitta sin moms och på så sätt få tillbaks den från Skatteverket vid redovisning. Däremot för företag lägger vi på momsen eftersom att den kvittas senare. Det är alltså inte något vi hittat på själva utan ganska vanligt att priset för företag är ex moms. "

Borde och Borde, vissa företag har olika pris till privatperson och till företag. Självrisk för vindruta är ett exempel jag stött på där man får pris inkl. moms som privatperson och samma pris i kronor exkl. moms som företagare. Kurser som du skriver är ett annat.

Det handlar alltså om att man tar mer betalat av företagare, företagare är generellt inte lika priskänsliga eftersom värdet av en krona i bolaget är lägre än en krona i privat ägo.

3 gillningar

Det var de dummaste jag hört (eller inte, men bra dumt).
Enda som händer är att de tjänar 25% mer.

Men det är iaf billigare att betala via företaget.

3 gillningar

Ganska dålig förklaring… Dom får själva betala momsen till skattemyndigheten om de är till företag eller privat person, å då tjänar dom klart mer på att sälja till företag…

Jag skulle ta fakuran som privat, men låtit mitt företag betala den…

4 gillningar

Betala kursen privat och ta det som ett utlägg gentemot företaget? dubbelkolla med revisorn bara.

2 gillningar

Tack! Detta var vad jag tänkte också.

Stort tack alla som bidragit med era tankar. Väldigt uppskattat, jag är så tacksam för detta community. :smile: :pray:

1 gillning

@Monika_Hil
Låt oss veta hur du gör sen, och vad din bokförare säger om det hela (om du konsulterar en bokförare). :+1:

Finns problem med detta, för att få dra moms på belopp över 4.000 kr så behöver man en komplett faktura och för du in en faktura utställd till dig som privatperson in i bolaget så ser jag framför diskussionen vid en revision om hur det faktiskt var en företagsutgift (jag lovar!) och inte en kurs du gick privat… lycka till! :rofl:

2 gillningar

Går ej att göra så. För utlägg över ett par tusenlappar måste org nr osv framgå på fakturan. Annars går inte momsen att dra av.

Har du gjort detta riskerar du få backning av skatteverket. Man ska vara försiktig att tipsa folk om saker som man i inte har riktigt koll på

Det stämmer inte…

Läs nedan.

Jag hade alla dar i veckan valt att ta kostnaden privat och gjort ett utlägg. Se till att få en korrekt faktura innan du betalar bara.

Obs så länge kursen alltså har med verksamheten/rollen att göra

Vad i den där länken styrker ditt påstående att jag har fel?

Att det inte går :slightly_smiling_face:

Som jag skrev, det stora problemet är att förklara för en jurist från skatteverket vid en revision varför en faktura utställd till dig som privatperson är betalad av ditt företag. Skatteverket kommer alla dagar i veckan utgå ifrån att du har gått kursen som privatperson eftersom det är vad fakturan bevisar och då är det en förmån som ska beskattas och inte en relevant företagsutgift. Så slipa på dina argument och Lycka till! :joy:

Min revisor har sagt annorlunda. Men ser att du också är revisor och är väl inte första gången folk tycker olika. :joy:

Har använt fakturor som varit ställda på mig som privat person å de har gällt enskild firma å dom varit godkända av skattemyndigheten… Haft moms koll å de har inte varit några problem med dom fakturorna…

Har gjort de i min enskilda firma å de har blivit godkänt vid moms kontroll från skattemyndigheten…

1 gillning