Utan att veta vad det rör sig om så borde priset vara detsamma alltså 39 600 exkl. moms. Om inte lite lägre som företagskund, då ni får en mer jämbördig relation och du inte kan hävda konsumetköp/ Tjänstlagen
Inköpet gäller en kurs. Företaget skriver följande när jag ställde frågan:
"Priset är ink moms för privatpersoner eftersom att privatpersoner inte kan kvitta sin moms och på så sätt få tillbaks den från Skatteverket vid redovisning. Däremot för företag lägger vi på momsen eftersom att den kvittas senare. Det är alltså inte något vi hittat på själva utan ganska vanligt att priset för företag är ex moms. "
Borde och Borde, vissa företag har olika pris till privatperson och till företag. Självrisk för vindruta är ett exempel jag stött på där man får pris inkl. moms som privatperson och samma pris i kronor exkl. moms som företagare. Kurser som du skriver är ett annat.
Det handlar alltså om att man tar mer betalat av företagare, företagare är generellt inte lika priskänsliga eftersom värdet av en krona i bolaget är lägre än en krona i privat ägo.
Ganska dålig förklaring… Dom får själva betala momsen till skattemyndigheten om de är till företag eller privat person, å då tjänar dom klart mer på att sälja till företag…
Jag skulle ta fakuran som privat, men låtit mitt företag betala den…
Finns problem med detta, för att få dra moms på belopp över 4.000 kr så behöver man en komplett faktura och för du in en faktura utställd till dig som privatperson in i bolaget så ser jag framför diskussionen vid en revision om hur det faktiskt var en företagsutgift (jag lovar!) och inte en kurs du gick privat… lycka till!
Som jag skrev, det stora problemet är att förklara för en jurist från skatteverket vid en revision varför en faktura utställd till dig som privatperson är betalad av ditt företag. Skatteverket kommer alla dagar i veckan utgå ifrån att du har gått kursen som privatperson eftersom det är vad fakturan bevisar och då är det en förmån som ska beskattas och inte en relevant företagsutgift. Så slipa på dina argument och Lycka till!
Har använt fakturor som varit ställda på mig som privat person å de har gällt enskild firma å dom varit godkända av skattemyndigheten… Haft moms koll å de har inte varit några problem med dom fakturorna…