Fakturera privatperson vs företag

Har du fått någon förklaring varför det inte går?
TS kan självklart ringa och fråga, Skatteverket har riktigt bra kundtjänst

Skatteverket ser inte ut att ha några begränsningar själva i sin förklaring:

Spännande. Som jag skrev så bör det ju vara en kurs som hör till verksamheten eller rollen.
Men jag har svårt att se Skatteverket göra skillnad på sättet du betalar för varan/tjänsten.
Dvs att fakturan är ställd till bolaget hjälper inte en kostnad som är privat.
Eller har du annan uppfattning?

Min uppfattning är att Skatteverket lyssnar och lägger in ens argumentation i sin bedömning. Kan bolaget då visa att kursen har gett något för bolaget så bör det inte vara något problem.
Skatteverket är bra att ha att göra med, så jag hade rekommenderat TS att om hen är osäker att ringa dem.

1 gillning

Ok, du har hittat ett kryphål… det där funkar eftersom du och din enskilda firma är samma person så skatteverket ser förstås ingen skillnad på en faktura utställd till dig eller till dig. :rofl:

1 gillning

Har inte alls varit ute efter kryphål utan har alla år sätt fördelar för mig att ha enskild firma…

Inte ur momssynpunkt eller avdragsrätten i den enskilda firman… Så @JPT har väl inte hittat något kryphål utan bara gjort rätt för sig.

Har du någon erfarenhet kring ett nekat utlägg eller skatterevison där detta varit en diskussion?
Jag hittar faktiskt inget som säger att du inte får ta in ett utlägg över 4000 kr ifall det är en komplett faktura.

Så må så vara och det är en skillnad mellan enskild firma och AB. Har bekant som blev ifrågasatt vid revision för att personnamnet stod överst och firmanamnet under på fakturan, han fick rätt, men det känns lättare att undvika diskussion helt och hållet.

Jag har haft mitt eget namn på firman… Typ firma Kalle Anka…

Klart du får ta in det med komplett faktura, konstaterar bara att det är en uppbar risk att man får svårare att motivera att det var företaget som köpte en kurs och att man inte gick kursen som privatperson om man nu har tagit fakturan som privatperson… enkelt att undvika genom att man tar fakturan på företaget men nu är vi off-topic. TS har fått svar på frågan och det är att vissa företag tar mer betalt av företagskunder än privatpersoner, sen har det utbildningarföretagets personal gett en konstig motivering runt moms men det speglar nog mest enskilda individers låga kunskap.

Nja, för just vindrutan så är det väl så att försäkringsbolagen inte har moms, därför läggs momsen ut till dig som företagare. Inte ovanligt att mer än halva fakturan är moms när man byter ruta på firmabilen.

För andra tjänster så stämmer det ju att det ofta är olika prislistor för privat och företag, ex. telefonabonemnag m.m.

Enda gången jag varit med om detta är när jag hyrde förråd till företaget. Enligt gubben som hyrde ut behövde inte privatpersoner betala moms på förråd, medan jag som företag behövde det.

Det kan inte vara något liknande att kursen är momsfri för privatpersoner men inte för företag?