Moms vid annonsintäkter utanför EU?

Jag har sökt och försökt hitta via Google och Skatteverkets egen hemsida men hittar inte konkret vad jag letar efter. Någon här kanske är kunnig nog i området och kan hjälpa mig?

För några år sedan byggde jag en hemsida som senaste månaderna har blåst upp och blivit stor internationellt. Jag har nu börjat tjäna $1000/månad i reklamintäkter från Mediavine Inc som ligger i USA, detta är den enda intäkten jag har från hemsidan och så kommer det förbli ett tag framöver i alla fall.

Den enda information jag lyckats hitta är från AI (Gemini specifikt) så jag litar inte fullt ut på det. Denna säger att det jag håller på med räknas som export av tjänst utanför EU och ska inte tas ut moms på. Influencers i Sverige som tjänar pengar från Google ads/Youtube måste dock betala moms som jag förstått det, men Google ligger inom EU (Irland). Enligt AI behöver jag inte bry mig om sånt eftersom min “tjänst” säljs till USA?

Kan någon guida mig rätt så jag inte gör helt fel och hamnar i trubbel med Skatteverket? Vad är mina skyldigheter här och vad exakt förväntas jag göra? Är registrerad enskild näringsidkare men inte momsregistrerad för Skatteverket kräver bevis på att jag köper och säljer tjänster.

Sådant här behöver du kolla med Skatteverket för att kunna vara säker men att du inte behöver betala moms för exporten till USA låter rimligt. Även om du inte behöver betala något behöver det hela säkert hanteras i någon form ändå.

Mitt ena bolag har inkomster från Irland (EU), det andra från England (utanför EU). Fakturerar utan moms i båda fallen. …eller nja, inkomsterna från Irland är appintäkter från Apple som inte riktigt faktureras. Men ingen moms i vilket fall.

Här skulle jag nog börja med att rådgöra med Skatteverket. De brukar vara tämligen tillmötesgående.

Är dock rätt säker på att du inte behöver fundera särskilt mycket på moms. Om annonsintäkterna ses som tjänsteinkomst bör de inte vara föremål för svensk moms, eftersom ”köparen” har sin hemvist utanför EU/EES.

Björn Lundén verkar i stället mena att annonsintäkter ska tas upp som inkomst av hobbyverksamhet. Det känns spontant lite märkligt, men de brukar å andra sidan ha ganska bra koll.

Länk: Influencers och gamers – skatte- och momsregler – Bjorn Lunden

Den försäljningen är utan moms. Men det bästa är alltid att ringa Skatteverket i första hand och fråga dem. Eller betala för en timmes rådgivning från en bokföringskonsult. Det kan vara lika bra att ha en bokföringskonsult som du “känner”, då du säkert kommer att ha någon fråga om deklaration och sådant senare.

Tack alla för snabba svar. Jag blir inte mycket klokare dock haha, får ringa och höra med Skatteverket för att vara helt på det torra. Men att intäkter från en hemsida skulle anses vara en hobby har jag inte lyckats hitta någon mer information om, varför är allt så luddigt? Enklaste hade väl varit om reglerna var aningen mer exakta?

Säg att man äger en hemsida som drar in en halv miljon kronor per år eller mer, det kan ju omöjligt räknas som hobby då. Måste ju finnas någon gräns? Kan förstå om man tjänar kaffepengar dock.

Vore intressant att höra av någon som är i en liknande situation. Vet dock inte hur vanligt det är då de flesta svenska web masters jag kommit i kontakt med verkar ha svenska annonsföretag, europeiska affiliate banners osv.

Som sagt, ska höra av mig till Skatteverket och dubbelkolla vad det är som gäller. Tidigare kontakt med dem har dock varit väldigt dåliga då de inte varit speciellt insatta alls.

Du behöver momsregistrera dig.

Säljer du utanför EU. Du fakturerar som vanligt men utan moms.

Säljer du innanför EU, utan moms men Periodisksammanställning ska lämnas.

Oavsett försäljning ska du sedan momsdeklarera beroende vilken period du väljer kvartal/år

(Allt ovan gäller om du säljer till företag)

/Redovisningskonsult

Tack!

Mitt problem är dock att jag inte får momsregistrera mig, varje gång jag kontaktat dem om det har de vägrat för “du har inga kunder”. Borde väl gå om jag ger dem bevis på att jag får utbetalningar från Mediavine? Detta räknas alltså som försäljning? Och om jag skulle redovisa detta som hobby-verksamhet som tidigare nämnt, man kan väl inte vara momsregistrerad som vanlig privatperson utan enskild firma?

Hört många säga att Skatteverket är hjälpsamma men det är raka motsatsen till min erfarenhet, känns som man pratar med något callcenter i Barcelona.

Du ansöker om moms på verksamt.se och där ska du inte ange 0kr i omsättning om du nu kommer ha stadiga intäkter.

Det du nämnde låter inte heller som något som hade accepterats som hobbyverksamhet.

/Redovisningskonsult