Ha kvar enskild firma eller fakturera utan företag?

Jag registrerade en enskild firma förra året men verksamheten jag hade tänk att hålla på med har inte gått så bra som jag hade hoppats. Dock använder jag också företaget för olika uppdrag, t ex. när jag säljer min ebok (än så länge har jag bara sålt 3 exemplar men den gavs ut i September så jag vet inte hur det blir senare), gör “influencer”-uppdrag, säljer något konstverk som jag har gjort etc. Dessa försäljningar sker sporadiskt och varje försäljning är oftast inte stora summor. Därför känner jag inte att det är lönt att betala för en bokföringstjänst eftersom jag än så länge i alla fall inte har tjänat mer än vad en sådan tjänst skulle kosta mig. Problemet är att de flesta bokföringstjänster som är gratis börjar ta bort sina gratistjänser, en efter en. Förra året var det Bokio och då bytte jag till Enkelbok som nu också tar bort sin gratistjänst. Den enda jag hittat som jag skulle kunna byta till är Kapitas men där verkar det inte gå att skicka fakturor med gratisversionen. Börjar fundera på om det är enklare att avveckla min firma och bara börja fakturera utan företag istället? Eboken säljer jag ändå via en tjänst där man kan välja att sälja som privatperson eller företag så där måste det ju bara vara att jag väljer att sälja som privatperson och slippa faktureringen (?) Jag är så dålig på sånt här när det kommer till både bokföring och företagande så skulle gärna vilja ha lite input.

Nja, detta är väl ändå att betrakta som företagande. Att sälja som privatperson är väl typ, du säljer ut några gamla böcker på Tradera.

Är verksamheten så liten hade jag helt enkelt bokfört i Excel. Jag har svårt att se att Skatteverket skulle ha synpunkter på den här blygsamma nivån.

Excelbokföring i företag är strängeligen förbjudet.

Ja,ja. Har man runt 5 verifikationer med en mycket blygsam omsättning så bör det vara förlåtet. Då skulle du se den "bokföring " som vissa lantbrukare som arrenderat ut sina fastigheter har. Skulle dessa lagföras, skulle tusentals pensionärer hamna inför skranket.

Får man en förfrågan från Skatteverket så får man ordna en adekvat bokföring i efterskott.

1 gillning

Nu säljer jag inte via Etsy men det finns ju många som gör det som privatpersoner, t ex. handgjorda smycken. Jag har aldrig hört att de sålt via enskild firma utan det verkar mer vara en hobby de gör på fritiden. Men jag har i och för sig inte pratat med någon som gör det så det kan ju hända att de faktiskt har registrerat en enskild firma för att sälja där. Dock är det väl också så att man får sälja upp till ett visst belopp utan företag?

Men om det inte är tillåtet undrar jag då i så fall varför tjänster där man kan fakturera utan företag finns i så fall. Jag menar, om någon använder t ex. Frilans Finans för att den gör lite uppdrag som grafisk designer eller vad som helst lite då och då kan väl detta också klassas som företagande… Vad är skillnaden om man säljer en ebok som en privatperson då egentligen. Jag säljer inte boken själv utan via Gumroad som sköter moms som jag har tolkat det. Men jag får såklart pengar för försäljningen och betalar provision till dem varje gång jag säljer en bok.

Tjänar du pengar så skall du betala skatt, oavsett storlek. Alla gör inte detta…

Okej, men det verkar i alla fall som att man inte behöver bokföra det Hobbyverksamhet eller företag? - verksamt.se