Hej! Jag håller på att starta företag för mitt konstnärskap och har frågor och funderingar.
Bakgrund: Har pluggat de senaste åren men tänker detta år satsa på konsten som är min största passion. Vid sidan av skolan lyckades jag förra året sälja för cirka 40 000 och vill nu starta företag för att kunna göra detta “på riktigt”. Jag vet att detta kan bedrivas som en hobby-verksamhet också men jag vill göra detta ordentligt då jag planerar att fortsätta med detta under en lång tid.
Så jag undrar om några basic frågor man måste fylla i när man registrerar sitt företag.
-F-skatt eller FA-skatt? Jag vikarierar på en skola (vilket är min inkomst) Jag är timanställd. Gäller FA-skatten bara vid fasta anställningar?
-Ska jag registrera mig för moms? Jag vet ju inte om jag kommer komma upp till gränsen på 80 000, men jag har ändå förstått det som fördelaktigt? Vilka “boxar” ska jag klicka i som anledning till moms?
-Hur noga är det med ens gissning när det kommer till inkomst och överskott osv? Det är ju väldigt svårt att förutspå.
Har ni några andra tips att ge en nybörjare som ska starta företag? Få som pratar om konst och företagsamhet, men det känns som ett mycket viktigt ämne för oss
Tack för svar! Jag kommer hålla på med liknande saker hela livet är det tänkt Kommer därför vilja frilansa och driva mitt eget företag förr eller senare. Känns lika bra att börja nu när det är relativt okomplicerat.
Vad kul! Långsiktig plan.
Min tanke var bara att företag kräver mer än hobbyverksamhet ex bokföring etc. Just nu uppfattade jag att du var tämligen säker på att fortsätta ligga i en inkomst runt hobbynivå ett tag fram och undrar då om det kunde vänta ett tag till.
Man kan bygga sitt varumärke fast företaget ej finns fysiskt.
Men du växer säkert snabbt ifrån hobbyversamheten med driv och passion! Kör hårt
Vad tror du är fördelen med att starta hobbyverksamhet? Jag måste registrera inköp samt försäljning i båda fallen tänker jag. Hur mycket tillkommer om man väljer att starta ett riktigt företag?
Vilken typ av konst/konsthantverk ägnar du dig åt? Det finns lite olika Facebook-grupper med folk som företagar inom kreativa branscher så kan kanske tipsa, brukar vara bra ställen att bolla funderingar på.
Utöver det andra redan skrivit - här kan du läsa om moms inom bild- och formområdet:
Exempelvis , Hobbyverksamheten kräver endast att du sparar kvitton etc i en hög ifall de efterfrågas. Företag kräver bokföring enligt lag och att detta görs enligt vald metod.
Du behöver inte bry dig om preliminär skatt-f skatt som ska betalas
Och
Du har samma rätt att kvitta vinst mot förlust om ena året går bättre än det andra i hobby som företag… du har samma rätt dra av kostnader som rör din Hobbyverksamhet som i ett företag.
En Hobbyverksamhet startar omgående vid första försäljning utan anmäla saker.
Tas sedan upp i din egna deklaration nästa år
Bra om man inte säljer över 80-100tusen på helåret.