Hobbyverksamhet eller enskild firma?

Hej

Jag är lite kluven och undrar hur jag ska tänka här :smiling_face:

Jag driver ett Instagram konto som har blivit populär mem genererar idag inga vinter. Får lite då och då samarbete med företag, dvs utbyte av varor mot att jag för lite reklam för deras varor.

Det börjar luta sig mot att jag kommer kräva provision istället, dvs att jag tjänar ca 20% av varan som säljs då mina följare får en rabattkod. Det innebär att jag kommer få pengar.

Hur ska jag tänka här? Kan företaget betala mig ”lön” utan att jag är anställd eller har enskild firma? Självklart ska ju det skattas.

Jag har tänkt köpa en dyr kamera till verksamheten. Är det då mer lönsamt att ha hobbyverksamhet eller enskild firma?

Kan jag skydda mitt varumärke (namnet på mitt Instagram) som hobbyverksamhet?

Instagramkonto är ju inte vinstdrivande just nu men det känns att jag kommer få fler uppdrag i framtiden.

Jag kan tillägga att jag har en heltidsjobb också.

Osäker själv men testade att klistra in din text i chat gpt, verkar vara vettiga råd ändå :sweat_smile: :

Provision för försäljning:

Att ta provision baserat på försäljning via rabattkoder till dina följare är en vanlig affärsmodell inom influencer-marknadsföring. Det är viktigt att ha ett skriftligt avtal som klargör villkoren för provisionen och försäljningen.

Betalning utan att vara anställd:

Som privatperson kan du ta betalt för dina tjänster och samarbeten utan att vara anställd eller ha en enskild firma. Det kallas för att vara frilansare. Du kommer att behöva deklarera dina intäkter och betala skatt på dem.

Företagsstruktur - hobbyverksamhet vs. enskild firma:

Som det ser ut nu, när du inte genererar vinst från ditt Instagram-konto och samarbeten, kan du betrakta det som en hobbyverksamhet. Att ha en hobbyverksamhet innebär att du inte behöver registrera någon särskild företagsstruktur eller redovisa moms om du inte överstiger vissa gränser för omsättning och vinst.

Att övergå till en enskild firma kan vara fördelaktigt om din verksamhet växer och genererar mer vinst. Det ger dig större möjligheter till avdrag för kostnader (till exempel kameraköpet) och kan ge dig ett bättre sätt att hantera skatter och bokföring när verksamheten växer.

Varumärkesskydd:

Att skydda ditt varumärke är viktigt för att säkra din identitet och undvika att andra använder det obehörigt. Du kan överväga att registrera ditt varumärke för att skydda namnet på ditt Instagram-konto. Det kan vara en god idé att konsultera en jurist eller varumärkesexpert för att få råd om hur du bäst skyddar din identitet och varumärke.

Heltidsjobb och influencer-verksamhet:

Det kan vara en bra idé att konsultera en skatteexpert eller en redovisningskonsult för att få detaljerad och specifik rådgivning om skatt, företagsstruktur och ekonomi utifrån din specifika situation och lokala lagar och regler. Lycka till med din fortsatta verksamhet på Instagram!"

1 gillning

Tack så mycket :smiling_face_with_three_hearts:

Den här sidan hos skatteverket kanske är matnyttig också: Influencers och reklamsamarbeten | Skatteverket

1 gillning

Hej!

Jag funderar på att sälja kläder online. Min fundering är om man behöver starta ett företag eller om jag kan ha dettta som en hobbyverksamhet. Jag vill även tillägga att detta kommer vara en test fas, där jag vill testa om ideen skulle funka ute i marknaden. Tanken är att jag kommer köpa kläder och sälja det med en marginal. Går det att ha en hobbyverksamhet kring detta eller klassas det som näringsverksamhet?