Hobbyverksamhet, nya regler

Hej, jag fick veta för någon dag sedan att hobbyverksamheter nu mera inte har någon gräns.

Jag har skapat en hel del hemsidor och webbbutiker men alltid legat under 50 000:- gränsen. Nu undrar jag om jag helt enkelt kan skapa hemsidorna i förväg, och sedan sälja dem med konfiguration utförd av eventuellt AB eller enskild firma?

Reglerna säger kortfattat att det inte får vara på uppdrag av någon annan, så om jag skapar 10-15 exempelsidor och säljer av som mallar / grund, torde det inte räknas som hobbyverksamhet då? (Likt att jag målar en tavla och sen säljer)

1 gillning

Glöm detta. Grunden för att något skall betraktas som hobby är det drivs utan tanke på att man skall tjäna pengar på verksamheten.

Exempvis du har några bikupor och säljer några burkar honung.

4 gillningar

Hej!

Har du någon källa där man kan läsa mer om den borttagna gränsen?

Jag har en icke vinstdrivande liten hobbyverksamhet, så vill gärna veta mer! :blush:

Har googlat, men inte lyckats hitta någon information kring borttagen gräns.

Här är en länk till Skatteverket där de definierar vad som utgör en hobby. Förr fanns det ett belopp på 50 000 kr som var skattefritt om man hade det som hobby (ej primär inkomst, ej varaktigt osv), men numera ska man betala skatt på all vinst man gör i hobbyn.

På den länkade sidan räknas t.ex slöjd, trädgårdsodling, djuruppfödning och liknande som hobby, men även där ska man skatta på eventuell vinst. Troligtvis är det nog inte många som gör det för sina hobbys, men reglerna är tydliga.

1 gillning

Jag går minus ibland och ibland går det jämnt upp. Men ska nog ha ett nytt samtal med dom, då mycket verkar vara en tolkningsfråga.

Hade ett samtal med skatteverket 2018, då behövdes det ingen dokumentation eller dylikt så länge jag omsatte under 30k och det inte drevs i vinstsyfte.

Choklad är en relativt dyr hobby, nu när det mesta blir dyrare så behövs nog en ny avstämning.

Tack för länken! :blush: