Den enklare (kanske): jag har ett konsultbolag sen ett år eller så tillbaka, kommer att omsätta runt 1,5MSEK (jag kör på deltid / kortare projekt för att ha mer fritid). Har funderar på att ge mig på lite iOS apputveckling med då jag är sugen på att lära mig något nytt. Har en iPad Pro värd runt 7500 eller så som jag inte använder till personliga saker längre och funderar på om det är värt besväret att sälja den till företaget eftersom den skulle fungera ypperligt som utvecklingsplattform. Finns det risk att Skatteverket vill titta närmare på denna typen av händelser? Vad ska man ha för underlag för värderingen?
Den lite mer komplexa frågan: jag har hållt på med fotande som hobby ganska många år. Har sålt ett fåtal prints men mest skänker jag bort de om någon är intresserad. Med mer fritid nu framöver skulle jag kunna lägga lite kraft på att sätta upp en hemsida och försöka sälja lite där, men marknaden är ganska svår att slå sig in på så det är högst oklart hur väl det skulle gå. Är detta något jag kan/borde försöka rulla in i bolaget eller ska man köra det som en hobbyverksamhet av något slag tills det börjar bli mer “lyckat”? Vore ju trevligt att kunna köpa in utrustning via bolaget men jag vet inte hur länge man kan bedriva denna “grenen” av verksamheten utan vinst/inkomster innan någon reagerar på det.
Kan enbart svara på fråga 1 och det är helt ok, skriv bara ett kvitto mellan dig och företaget samt att det ska vara utan moms och till marknadsvärde.
Vi säger att jag äger en hammare som jag ärvt och inte har något kvitto. Sedan startar jag ett hantverksföretag och börjar använda denna hammare i företaget, då kan den säljas till företaget trots att det inte finns kvitto eller dylikt så länge priset anses marknadsmässigt.
Det spelar ingen roll om varan du köper är ägd av dig sedan tidigare, köpt av någon annan begagnad eller köpt av en butik. Det enda som spelar roll är att när den är köpt av dig själv får det inte ske till över marknadspris (men får såklart ske till lägre pris)
Om man däremot köper från någon annan än en själv får priset vara vad som helst, Skatteverket kan inte lägga sig i om en företagare blir blåst av någon ej.
Det var en bra fråga. Kanske inte så stor nytta för din del då du redan har stora intäkter i bolaget.
Jag tänkte generellt och speciellt för nya bolag. (Sorry)
Jag har dock inte koll på om revisorn ser annorlunda på det då du inte plockar ut några pengar ur bolaget utan du tillför något.
Det borde inte vara något problem, tycker jag. Bara skriva in i bolagsordningen exempelvis att “bolaget ska sälja IT-tjänster inkl. produktion av hemsidor, samt fototjänster”. Vill du ha en drönare att leka med så lägger du till den tjänsten också. Ingen borde kunna anklaga dig för att vissa delar av verksamheten inte går med vinst de första åren du försöker jobba dig in på foto/hemsida/drönar-marknaden.
Jag känner själv till småföretagare med denna sorts “sidoverksamhet” i AB/enskild firma och det verkar funka utmärkt. Men det är nog en gråzon vad som kan anses vara hobby och vad som kan anses vara affärsverksamhet.
På en direkt fråga till Skatteverket eller en auktoriserad revisor kommer de antagligen att säga att det inte är tillåtet. Mina 25 cent.
Ja, tänker att det inte är särskilt meningsfullt att fråga Skatteverket direkt då de tenderar att vara väldigt “by the book” så ville se vad folk mer mer praktiska erfarenheter hade att säga om det. Tanken är ju att faktiskt få intäkter men jag är fullt medveten om att det är en tuff marknad att slå sig in på. Pratat med flera proffs (kända namn) som får livnära sig på kurser, jobbar i fotobutik etc för att få till ekonomin. Men normalt brukar väl man ha några år på sig att få till en lönsam verksamhet innan de börjar gnälla så tänker att det borde väl gälla även om man kör det som ett sidospår inom ett bolag som mest fokuserar på annat?
Apropå hobbies… I ett AB jag drev tillsammans med några kompanjoner för drygt 20 år sen var det en av kompanjonerna som undersökte möjligheten att ha “tjänsteflygplan”, vilket tydligen inte var förmånsbeskattat då. Till skillnad från tjänstebil och “tjänste-MC”. Men det kan ha blivit nya regler sen dess.
Du kan köpa vad som helst på ditt företag, det blir ett eventuellt problem först när skatteverket väljer att göra en granskning.
Konspiratoriskt kan man såklart tänka att det antingen måste vara någon speciell misstanke mot dig för att det ska ske, om Skatteverket t ex gör en granskning av ett företag som omsätter 50 000 kr och det visar sig att företaget har 50 000 kr i kostnader som kan anses 100% privata är det såklart väldigt olagligt men samtidigt en väldigt liten vinst för Skatteverket att sätta dit en sådan företagare.
Stora företag gör såklart så hela tiden, de har en massa projekt som är olönsamma som de lägger ner och självklart är det ”tanken” som räknas.
Om man t ex ska erbjuda fotografering med drönare och köper en drönare för 100 000 kr och inte får någon kund är det knappast olagligt. Inte heller om du har köpt drönaren och inte ens försökt få någon kund, du kan lika gärna ha köpt in den för att du ska träna på att fota med den innan du erbjuder dina tjänster till potentiella kunder.
Jag kanske har en idé att jag ska bli en godisinfluencer och köper godis för 100 000 kr och spelar in filmer på när jag äter och recenserar dem. Jag försöker och försöker men mina filmer går inte hem och jag får inga följare och således inga intäkter i detta ben av företaget. Vid sidan av denna idé är jag fastighetsmäklare och bedriver verksamheten i samma bolag och har fått in 100 000 kr i provision. Vipps har jag ätit massa godis och inte betalat en krona i skatt.
Historien skulle lika gärna kunna bli att jag blev nästa Bianca Ingrosso (fast betydligt fetare) och fått betala en massa skatt för mitt godisätande.
Om man gillar att resa och äta god mat kan man alltid slå sig in på att bli restaurangkritiker som sidoverksamhet, flyga till Italien och gå på restauranger med några stjärnor i Michelin-guiden, sen skriva en artikel om det på nån blogg eller i en tidning (influencer). Om det sen är ekonomiskt försvarbart är en annan femma. Det gäller bara att vara kreativ.