Som företagare (med AB) har vi förmånen att få ge oss själva, vår styrelse och våra anställda julklappar. Tidigare var beloppet max 500 inkl. moms/person, men i år är det höjt till 550 kronor inkl. moms.
Vad kommer du att köpa?
Som företagare (med AB) har vi förmånen att få ge oss själva, vår styrelse och våra anställda julklappar. Tidigare var beloppet max 500 inkl. moms/person, men i år är det höjt till 550 kronor inkl. moms.
Vad kommer du att köpa?
Presentkort på Lidl
Konjak, som vanligt ![]()
Klockrent! Presentkort i alla dess former blir aldrig fel!
Rena medicinen! Min bästa alkoholjulklapp var i en taxfree (oklart var). Där fick man väldigt mkt för 500 kronor!
Presentkort på IKEA till mig själv och min suppleant. Till de anställda blir det också presentkort på de lokala butikerna.
Är det inte något med momsen på presentkort som ställer till det som julgåva?
Det får inte gå att omvandla till kontanter.
Finns ingen moms att dra från presentkort, vilket gör att det blir dyrare än att köpa något som har vanlig moms. Dvs, du får mindre vara för pengarna.
En flaska vin/skumpa.
Fördelen med presentkort är att den anställde kan välja själv. Det mest praktiska presentkortet jag fått var på Åhléns. Där finns det något för alla och ofta hittar man något trevligt.
Taxfree är världens största scam. Så ofta jag köpt en 70:s/1Liter Whisky/Rom för 10€ i affären, och sedan sett samma flaska i Taxfreen för 15-20€. Ja, utan skatt men med flygplatspremium.
Vi fick presentkort på ICA ett år.
Dum fråga kanske, Men får man köpa julklapp till ägare/suppleant om man inte är registrerad arbetsgivare?
Styrelsearbetet kan ju vara värt en julgåva.
Det finns inga dumma frågor (nästan…). Det är helt ok att köpa till styrelsen trots att man inte är registrerad som arbetsgivare.
Förutom när butiken går i konkurs o man står utanför ![]()
![]()
![]()
Ja, det gäller helt klart att ha en korrekt jämförelsebild. I många fall är det precis som du säger billigare på den lokala orten och då köper jag självklart där. I mitt fall var det en mellanlandning (Zurich/Frankfurt eller liknande) där de hade en massa specialjulerbjudanden och sorterna fanns inte på min avreseort och betydligt dyrare om jag skulle ha köpt dem i Sverige så där var det ett kap. Annars är jag en mästare på att plocka hem billig sprit i resväskan, inlindad i allt möjligt. ![]()
Jag köpte ett köksknivset från Orrefors under Black Friday-rean kombinerat med en rakgel. Totalsumma 548 kr inklusive frakt.
Från mitt andra bolag väntar en deodorant. Känner folket som jobbar på e-handelsbolaget som säljer den och eftersom summan översteg 550 kr inklusive frakt har de lovat en rabatt så att jag kan hålla mig inom ramen.