Köper ni julklappar?

Hörde på tv i morse att förra året var ett rekordår för julklappsköp och att många i år säger att de ska köpa mindre julklappar, bl.a. av klimatskäl.

Hur gör ni? Köper ni julklappar?

Jag har en liten släkt och även litet umgänge för övrigt så mycket julklappsköp har aldrig varit aktuellt för mig. Vi har ett barn i släkten att köpa till men hon bor långt bort och får redan för mycket saker så henne brukar jag sätta in lite extra till i vårat fondsparande till henne. Min hustru brukar jag också köpa present till men oftast saker hon/vi behöver och ändå skulle köpa. I år har jag köpt en ganska dyr klocka åt henne eftersom hon ändå behöver en ny klocka.

1 gillning

Jag har väldigt mycket barn omkring mig och väldigt många vuxna. Alla ska få presenter och visst blir det mycket pengar, men just när det kommer till presenter är min budget väldigt tillåtande. Vilket är ett måste eftersom att jag gärna ger aktiviteter och aktiviteter brukar kosta en del…

2 gillningar

vi har gjort upp i släkten att vi bara köper till sina egna barn/syskon/föräldrar.
Jag lägger en 500kr var på mina föräldrar sedan blev det 1300kr var till mina två syskon :laughing:
inte alltid det blir så mycket men det var en sak de ville ha och för mig gör det inte ont i fickan att vara extra generös 2g per år (jul och födelsedag) då de inte har så mycket egna pengar och jag har det.

1 gillning

Vi köper bara till våra egna barn. Ger inget till vuxna. Köper till våra barn och skriver på presenterna att det är från kusinerna. Lättare att köpa till sina egna barn än att hitta på till syskonbarn. Underbart!

1 gillning

Jag var ute och led i Malmövimlet igår och räknade på det. Med två halvvuxna barn, flickvän, bror och syskonbarn samt nå’t mer symboliskt till generationen över mig så landar jag ändå snabbt på närmare 4k.

Å andra sidan försöker jag tänka till och inte ge bort slentrianskräp.

Jag blir obekväm av att få saker. Varför ska andra köpa saker åt mej som jag själv valt att inte unna mig? Om jag inte tycker det är värt pengarna, varför ska någon annan (som oftast har mindre pengar) ta den kostnaden? När jag får en present bokförs mentalt en skuld i balansräkningen.

Tyvärr är jag också dålig på att ge. Det är svårt att komma på vad någon blir glad för. Om jag mot all förmodan vet det så köper jag gärna presenter, men oftast känns det bara krystat…
Bäst blir det när jag vet att någon behöver något.

Utifrån detta brukar jag argumentera för att hålla julklapparna nere. Man kan försöka gömma sin omförmåga bakom teoretiska resonemang om dödviktsförluster, matchningsproblematik och miljötänk.

Just fått barn. Det blir spännande att se om man ändrar sig på dethär området…

5 gillningar

Yes vi köper klappar.

Tror det är en försumbar liten del av befolkningen som inte köper klappar av miljöskäl.

Däremot, som sann medlem av RT, ber vi om önskelista väldigt tidigt och sen scoutar rabatter och följer prisutveckling på prisjakt innan vi köper.

1 gillning

Nej, vi köper inte julklappar. Barnen får pengar, hälften sätts in på Kapitalförsäkringen :laughing:

1 gillning

Jag håller med dig om det. Dock visar undersökningen de hänvisar till att många SÄGER att de av miljöskäl tänker köpa färre julklappar i år.

Nej, inga julklappar. Sambon och jag har inte gett varandra presenter på tio år. Tänker inte fira med släkten, annars brukar jag tvingas köpa något till föräldrar och syskon. Brukar bli varsin bok.

Köper till tjejen och till julklappsspelet. Inget till släkt eller familj vilket jag tycker är jätteskönt!

Köper klappar till julklappsspel inom familjerna samt klappar till barnen inom familjerna. Lägger kanske runt 1500-2000kr totalt på klappar.

Ja. Till alla som kommer på julafton. Alla ska få någonting.

Köper till 8 barn inkl våra egna. Vi lottar bland alla vuxna som vi fira jul med och köper något för 300. Jag och frugan bjuder varandra på spa som en start på det nya året, så brukar se det som julklapp till varandra.

Har genom åren köpt till begränsad del av släkten, men förra året beslutade vi att hoppa över detta för att vi skulle undvika att traska omkring i julrushen samtidigt som det pågår en pandemi. Med andra ord avstod vi ifrån att “göra en Stefan Löfven eller Morgan Johansson”.
Vi(släkten) följer samma spår i år och har samtidigt insett att det är skönt att slippa detta och kommer sannolikt att avstå julklappshandeln även i framtiden.

1 gillning

Nej… 10 tecken.

Javisst. Lägger klart mest på sambon och tycker det är jättekul, både att ge och få. (Är ju henne jag valt att ha i mitt liv, så det känns mycket ‘värt det’ och vi vet vad som gör den andre glad). Sedan träffar jag närmsta familjen över jul så det blir klappar till dem också. Lite svårare att hitta rätt till dem, så där brukar jag utgå från önskelista.

I livet före Covid brukade jag även träffa lite mer långväga släkt (mina kusiner), och där drog vi lott till 1a advent och köpte till en person var för 200kr. Det var kul för då fick alla en genomtänkt gåva, men ingen behövde lägga några egentliga pengar på det. Vi höll det hemligt vem som köpte till vem fram till paketutdelningen.

Nej, inte till vuxna.
I vår släkt, både på min och min sambos sida, finns inte många barn under 18… Endast 2st, 1 och 6år. Dessa kommer få julklappar, men i övrigt har vi skippat julklappsinköp.

Man köper det man själv behöver ändå under året. Och att köpa bara för köpandets skull känns omotiverat.
Bara Att få träffas under julen är fullt tillräckligt och värdefullt vilket i dagens läge inte längre är en självklarhet.

2 gillningar

Jajamänsan! Jag och min fru köper till varandra och barnen förstås, deras kusiner som fortfarande bor hemma, samt till de föräldrar vi firar med. För några år sedan slutade vi att ge föräldrar och syskon man inte är med på själva julafton.

Håller med, men vi brukar vara klar med årets julklapparna nångång i juni-augusti, brukar köpa på mig saker vid reor som får bli julklapp :man_shrugging: