Julklappar i kristider đŸŽ…đŸ»

Hur ser era julklappsutgifter ut detta Är av inflation och skenande elpriser?

Årets julklappskostnader
  • Mer Ă€n förra Ă„ret
  • Som förra Ă„ret
  • Mindre Ă€n förra Ă„ret
  • Julklappar?

0 röster

Mindre. Men av andra skÀl. :slight_smile:

1 gillning

Same procedure as last year?
Same procedure as every year!

Skall man köpa, skall man köpa nÄgot litet speciellt och till sig sjÀlv köper man pÄ rean!

1 gillning

Som förra Äret, men köper inga mÀngder sÄ det pÄverkas inte av att andra kostnader ökar direkt. Barn fÄr nÄgot kul, nÄgon bok och nÄgot bra att ha frÄn oss förÀldrar och min man fÄr en bok.

Inga julklappar, som vanligt.

Vi kör secret santa och Julklappsleken vid vÄrt firande. SÄ blir lagom mÀngd klappar och vi hÄller oss kring en satt budget.

Har vi kört i 10+ Är, det Àr jÀtteskönt. :heart:

Vi har skippat julklappar till vuxna sedan mÄnga Är. Sparar bÄde tid och pengar.

2 gillningar

Samma hÀr.

1 gillning

Har slutat med klappar bara för att och ogillar julklappsspel. Köper enbart om jag hittar nÄgot som verkligen passar personen. Oftast har de inte tÀnkt pÄ det sjÀlva/lyckats skriva det pÄ sin önskelista.

Skönt att slippa be om önskningar :blush:

Mina barn Àr i yngre tonÄren. Vi avskaffade julklappar för nÄgra Är sedan, och har lÀrt dem att julen handlar om att komma samman och julmysa. Vi tröttnade pÄ det onaturliga i att stressa runt med julklappar som inte sÀllan egentligen blir halvt eller helt meningslösa. Det var en överkonsumtion som vi inte saknar. Den bÀsta julklappen Àr en bra uppfostran, instiftandet av goda vanor och att bryta sig ur destruktiva saker.

De fÄr dock julklappspengar av farmor. Och de fÄr vad de behöver och mer dÀrtill under hela Äret.

SÄ funkar det i alla fall i min familj, andra kanske Àr mÀstare pÄ det dÀr med julklappar, vi var det inte. God Jul!

1 gillning

Jag önskar att man kunde göra likadant, men har man ex man inte kommer överens med pĂ„ den fronten blir det svĂ„rare. Försöker se det positivt, att de sjĂ€lva fĂ„r vĂ€lja bort materialismen under julen nĂ€r de blir mognare
 blir det ”pĂ„tvingat” kanske det blir en motreaktion istĂ€llet.

1 gillning

Blev lite mindre i Är, men beror mer pÄ att de fÄtt en del grejer under Äret, tex uppgraderingar pÄ sina datorer, sÄ vi försöker köra lite mer att de fÄr grejer nÀr det behövs, och julen Àr mer mys och sen lite grejer/pengar som bonus.