Stressfri jul. Dela med dig av dina bĂ€sta tips! 🎅

Julen nÀrmar sig och det Àr vÀl ingen större hemlighet att det för vÀldigt mÄnga mÀnniskor tyvÀrr innebÀr en enormt stor stress och Ängest. BÄde ekonomiskt, tidsmÀssigt och förvÀntningar frÄn andra. Det Àr vÀldigt synd tycker jag att man ska behöva kÀnna sÄ, oavsett om det Àr jul, nÄgon annan högtid, eller en helt vanlig dag i veckan.

Jag tÀnkte dÀrför att vi kunde dela med oss av vÄra bÀsta tipps hÀr för att minska stress och Ängest över julen :smiley:

Jag kan börja:

• SlĂ€pp kraven och förvĂ€ntningarna. Ingen prestationsĂ„ngest. Jaga inte den “perfekta julen”. Det blir Ă€ndĂ„ oftast inte som man har planerat. SĂ€nk kraven och lĂ€gg istĂ€llet fokus pĂ„ vad som egentligen Ă€r viktigt. För mig Ă€r det sĂ€llskapet och umgĂ€nget.

• Maten Mat/hembakat/godis/dricka och snacks brukar ofta vara en stor del av julen. Vi brukar baka en hel del inför jul. Men detta gör vi löpande under hösten pĂ„ lediga helger. Inte allt pĂ„ en gĂ„ng kvĂ€llen innan julafton! Bröd, lussebullar, pepparkakor och godis Ă€r sĂ„dant som ofta gĂ„r att förvara lĂ€nge utan större problem. Köttbullar och lĂ€gga in sill gĂ„r ocksĂ„ att göra i förvĂ€g.

Vi firar oftast kul pÄ flera olika stÀllen/familjer. Vi kör alltid knytkalas sÄ att ingen ska behöva fixa allt! Allt mÄste inte vara hemlagat! Det Àr okej att fuska med en hel del tycker vi och köra halvfabrikat eller fÀrdiglagat frÄn butik.

Förra Äret valde vi till och med att strunta helt i julmat pÄ julafton! :slight_smile: alla vuxna hade redan hunnit Àta bÄde 1 och 2 julbord genom sina jobb. Barnen Àr mestadels intresserade av köttbullarna och prinskorven sÄ det hade vi fixat. IstÀllet valde vi att bestÀlla hem kinamat. SÄ himla bekvÀmt, gott och framförallt energi och tidssparande :slight_smile: Inte sÄ mycket disk blir det heller.

• Julklappar Detta verkar komma som en överraskning för mĂ„nga varje jul, att de ska köpa klappar och de har inte rĂ„d eller lagt undan till detta. Vi har valt att inte köpa till oss vuxna emellan. Vi köper endast klappar till smĂ„barnen och samtliga har kommit överens om en maxbudget pĂ„ 400kr per barn. Det Ă€r okej med mindre, men helst inte över pga risk att andra kĂ€nner sig sĂ€mre
 Begagnat uppmuntras. Vi köper klapparna i mycket god tid innan jul och lĂ€gger undan pengar till detta löpande under Ă„ret. Det finns inga mĂ„sten att det mĂ„ste vara jĂ€ttehĂ€ftiga och dyra klappar.

• UmgĂ€nge Jag gissar att det Ă€r fler Ă€n vi som firar jul med flera olika familjer och stĂ€llen. Detta upplevde jag som mycket stressande innan dĂ„ man ville och förvĂ€ntade sig att man skulle trĂ€ffa alla pĂ„ julafton. Det blir bara en kort stund pĂ„ varje stĂ€lle och man Ă€gnar mest tid i bilen mellan alla platser. Inte sĂ„ kul eller avkopplande. Det Ă€r faktiskt okej att dela upp firandet och ta nĂ„n eller nĂ„gra dagar mellan varje stĂ€lle/familj. Mycket mindre stress :slight_smile:

• Pynt Vi kör plastgran. Inget jagande efter levande gran. Utöver granen sĂ„ Ă€r det nĂ„gra fĂ„ utvalda men fina julprydnader sĂ„som nĂ„n tomte, lampa, ljuslykta med mera. Byter inte massa gardiner eller fyller varenda hylla med tomtar och Ă€nglar. Plockar fram grejerna löpande under december.

Vad Àr era bÀsta tipps och hur brukar ni fira jul? :santa::christmas_tree:

11 gillningar

Stress till jul Ă€r helt sjĂ€lvförvĂ„llat. Fundera pĂ„ om du innerst inne inte vill ha det lite jĂ€vligt för att sedan “fĂ„ pusta ut”.

5 gillningar

Ja, i mÄnga fall Àr nog sÄ. Men tror att mÄnga upplever en viss förvÀntan utifrÄn hur julen ska firas.

Nej, Jag vill inte ha det lite jÀvligt. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tycker julen Ă€r jobbig nĂ€r man delat upp firandet och ska trĂ€ffa alla pĂ„ bĂ„da sidor om familjen. Blir mest massa körande och jobbigt socialt umgĂ€nge. Hade hellre jobbat eller bara varit hemma Ă€rligt talat

2 gillningar

För alla som inte avskyr julen och helst vill fÄ den snabbt överstökad tycker jag en bra idé kan vara att korta ned sommarsemestern en vecka och kliva ut pÄ julledighet redan frÄn mitten av december. Kan skapa lite andrum och förhoppningsvis resultera i att man hinner damma av lite av jobbstressen och landa i sig sjÀlv innan allt drar igÄng.

9 gillningar

Gör bara saker du vill.
MÄste man umgÄs med massa folk om man blir stressad av det?
Strunta i vad andra tycker.

5 gillningar

Det skulle jag aldrig göra men om man vill, gör det!

1 gillning

Jag har oftast den perfekta julen som blir som jag vill och som jag har planerat. Hemligheten Àr att ha realistiska krav och att göra en planering som man vet hÄller.

2 gillningar
  • Julklappar Ingen önskelista hĂ€r. Om ni inte vet vilken present som skulle glĂ€dja oss, beror det pĂ„ att ni inte besöker oss tillrĂ€ckligt ofta. Att fĂ„ besök Ă€r att föredra som present. Om barnen börjar gnĂ€lla och tjafsa över julklapparna vi kommer med sĂ„ fĂ„r de bara stickat som present framöver.
  • UmgĂ€nge Som expats bör ni veta hur praktiskt det Ă€r att fira jul och bo utomlands i samband med karriĂ€r. NĂ€r ni frĂ„gar om vi ska ses mellan jul och nyĂ„rsafton svarar vi: “ja, ni Ă€r alltid vĂ€lkommen hem till oss”, och sedan hör vi av er först Ă„ret efter.
  • Pynt Ädelgran, som jag insisterar pĂ„, och vi kan köra lĂ„ngt för att hitta precis rĂ€tt. VĂ€rt alla pengar Ă€nda fram till trettondagen eller efterĂ„t. Fantastisk doft. Enda pynt.
  • Julmat Stek av nĂ„got slag. Dansk flĂ€skstek (köpt i Danmark) eller anka eller kanske nĂ„got vilt, hasselbacks -och karameliserade potatis, rödkĂ„l, tjock brun sĂ„s osv

(OvanstÄende kan innehÄlla spÄr av ironi för att förmedla budskapet).

1 gillning

Stressfri jul eller jul med familjen, bara att vÀlja :wink:

7 gillningar

Har gillat julen sen litet barn Ă„ gör de Ă€n idag
 Tycker julen inte Ă€r stress bara njutning
 God mat Ă„ trevligtsĂ€llskap

2 gillningar

Jag vÀljer bÄda! :partying_face:

1 gillning

Mina bÀsta tips för minskad stress pÄ julen. BestÀll julklappar pÄ nÀtet, catera julmaten, man behöver inte Äka pÄ allt och trÀffa alla.
Drick mÄttligt med alkohol och gÄ en promenad eller annan fysisk aktivitet varje dag.

5 gillningar

Tack, bra tipps @Alec! :grinning:

Firar hemma med enbart familjen (vÄra barn) pÄ julafton.
Dom vÀrsta jularna var nÀr barnen var smÄ, nÀr man for runt till flera stÀllen pÄ julafton.
Alla var helt slut nÀr man kom hem pÄ kvÀllen.

SÄ mitt tips Àr. VÄga vara hemma, bygg egna traditioner i hemmet, vill nÄgon komma förbi Àr det ok.

6 gillningar

Är det vanligt? LĂ„ter konstigt i mina öron.

24:e firar jag pÄ 1 plats med de som kan nÀrvara, det skiftar Är efter Är eftersom folks viljor och familjesituationer Àndras. Kan hÀnda att man Àr pÄ restaurang pÄ dagen men det Àr vÀl största omkringÄkandet.

Vi har lagt till 1 dag att fira, sÄ den 25:e eller senare trÀffas förhoppningsvis hela slÀkten och kÀkar tacos. Alla Àr mycket nöjda hÀr, just för att det Àr 0 mat-hets och 0 jul-hets, samt barnen har nya prylar att pilla med. SÄ det Àr bara att tjöta en hul dag haha.

2 gillningar

Jag upplever att det Àr ganska vanligt. SÀrskilt bland yngre, nybildade familjer dÀr generationen ovanför fortfarande vill hÄlla kvar i sina traditioner med att barnen ska komma hem och och fira jul.

1 gillning

LÀgg sen pÄ skilda förÀldrar osv. :face_vomiting:

2 gillningar

Ja det finns ju dessa fall ocksĂ„ och plötsligt ska man vara hos 3, 4 olika familjer varje jul dĂ€r alla rycker i en och tycker att man ska prioritera just dem. Det skĂ€nker ju inte direkt nĂ„gon julefrid
 Samt att det blir svĂ„rt för den nyblivna, unga familjen att skapa sig sina egna traditioner.

2 gillningar

Ok. Min sida familjen Àr inte alls brydd om att saker behöver ske pÄ en viss dag - nÄgonsin. Kanske dÀrför det ser ut som det gör för mig haha

1 gillning