Julen nÀrmar sig och det Àr vÀl ingen större hemlighet att det för vÀldigt mÄnga mÀnniskor tyvÀrr innebÀr en enormt stor stress och Ängest. BÄde ekonomiskt, tidsmÀssigt och förvÀntningar frÄn andra. Det Àr vÀldigt synd tycker jag att man ska behöva kÀnna sÄ, oavsett om det Àr jul, nÄgon annan högtid, eller en helt vanlig dag i veckan.
Jag tÀnkte dÀrför att vi kunde dela med oss av vÄra bÀsta tipps hÀr för att minska stress och Ängest över julen
Jag kan börja:
SlĂ€pp kraven och förvĂ€ntningarna. Ingen prestationsĂ„ngest. Jaga inte den âperfekta julenâ. Det blir Ă€ndĂ„ oftast inte som man har planerat. SĂ€nk kraven och lĂ€gg istĂ€llet fokus pĂ„ vad som egentligen Ă€r viktigt. För mig Ă€r det sĂ€llskapet och umgĂ€nget.
Maten Mat/hembakat/godis/dricka och snacks brukar ofta vara en stor del av julen. Vi brukar baka en hel del inför jul. Men detta gör vi löpande under hösten pÄ lediga helger. Inte allt pÄ en gÄng kvÀllen innan julafton! Bröd, lussebullar, pepparkakor och godis Àr sÄdant som ofta gÄr att förvara lÀnge utan större problem. Köttbullar och lÀgga in sill gÄr ocksÄ att göra i förvÀg.
Vi firar oftast kul pÄ flera olika stÀllen/familjer. Vi kör alltid knytkalas sÄ att ingen ska behöva fixa allt! Allt mÄste inte vara hemlagat! Det Àr okej att fuska med en hel del tycker vi och köra halvfabrikat eller fÀrdiglagat frÄn butik.
Förra Äret valde vi till och med att strunta helt i julmat pÄ julafton! alla vuxna hade redan hunnit Àta bÄde 1 och 2 julbord genom sina jobb. Barnen Àr mestadels intresserade av köttbullarna och prinskorven sÄ det hade vi fixat. IstÀllet valde vi att bestÀlla hem kinamat. SÄ himla bekvÀmt, gott och framförallt energi och tidssparande Inte sÄ mycket disk blir det heller.
Julklappar Detta verkar komma som en överraskning för mÄnga varje jul, att de ska köpa klappar och de har inte rÄd eller lagt undan till detta. Vi har valt att inte köpa till oss vuxna emellan. Vi köper endast klappar till smÄbarnen och samtliga har kommit överens om en maxbudget pÄ 400kr per barn. Det Àr okej med mindre, men helst inte över pga risk att andra kÀnner sig sÀmre⊠Begagnat uppmuntras. Vi köper klapparna i mycket god tid innan jul och lÀgger undan pengar till detta löpande under Äret. Det finns inga mÄsten att det mÄste vara jÀttehÀftiga och dyra klappar.
UmgÀnge Jag gissar att det Àr fler Àn vi som firar jul med flera olika familjer och stÀllen. Detta upplevde jag som mycket stressande innan dÄ man ville och förvÀntade sig att man skulle trÀffa alla pÄ julafton. Det blir bara en kort stund pÄ varje stÀlle och man Àgnar mest tid i bilen mellan alla platser. Inte sÄ kul eller avkopplande. Det Àr faktiskt okej att dela upp firandet och ta nÄn eller nÄgra dagar mellan varje stÀlle/familj. Mycket mindre stress
Pynt Vi kör plastgran. Inget jagande efter levande gran. Utöver granen sÄ Àr det nÄgra fÄ utvalda men fina julprydnader sÄsom nÄn tomte, lampa, ljuslykta med mera. Byter inte massa gardiner eller fyller varenda hylla med tomtar och Ànglar. Plockar fram grejerna löpande under december.
Vad Àr era bÀsta tipps och hur brukar ni fira jul?
Jag tycker julen Ă€r jobbig nĂ€r man delat upp firandet och ska trĂ€ffa alla pĂ„ bĂ„da sidor om familjen. Blir mest massa körande och jobbigt socialt umgĂ€nge. Hade hellre jobbat eller bara varit hemma Ă€rligt talatâŠ
Jag har oftast den perfekta julen som blir som jag vill och som jag har planerat. Hemligheten Àr att ha realistiska krav och att göra en planering som man vet hÄller.
Julklappar Ingen önskelista hÀr. Om ni inte vet vilken present som skulle glÀdja oss, beror det pÄ att ni inte besöker oss tillrÀckligt ofta. Att fÄ besök Àr att föredra som present. Om barnen börjar gnÀlla och tjafsa över julklapparna vi kommer med sÄ fÄr de bara stickat som present framöver.
UmgĂ€nge Som expats bör ni veta hur praktiskt det Ă€r att fira jul och bo utomlands i samband med karriĂ€r. NĂ€r ni frĂ„gar om vi ska ses mellan jul och nyĂ„rsafton svarar vi: âja, ni Ă€r alltid vĂ€lkommen hem till ossâ, och sedan hör vi av er först Ă„ret efter.
Pynt Ădelgran, som jag insisterar pĂ„, och vi kan köra lĂ„ngt för att hitta precis rĂ€tt. VĂ€rt alla pengar Ă€nda fram till trettondagen eller efterĂ„t. Fantastisk doft. Enda pynt.
Julmat Stek av nÄgot slag. Dansk flÀskstek (köpt i Danmark) eller anka eller kanske nÄgot vilt, hasselbacks -och karameliserade potatis, rödkÄl, tjock brun sÄs osv
(OvanstÄende kan innehÄlla spÄr av ironi för att förmedla budskapet).
Mina bÀsta tips för minskad stress pÄ julen. BestÀll julklappar pÄ nÀtet, catera julmaten, man behöver inte Äka pÄ allt och trÀffa alla.
Drick mÄttligt med alkohol och gÄ en promenad eller annan fysisk aktivitet varje dag.
Firar hemma med enbart familjen (vÄra barn) pÄ julafton.
Dom vÀrsta jularna var nÀr barnen var smÄ, nÀr man for runt till flera stÀllen pÄ julafton.
Alla var helt slut nÀr man kom hem pÄ kvÀllen.
SÄ mitt tips Àr. VÄga vara hemma, bygg egna traditioner i hemmet, vill nÄgon komma förbi Àr det ok.
24:e firar jag pÄ 1 plats med de som kan nÀrvara, det skiftar Är efter Är eftersom folks viljor och familjesituationer Àndras. Kan hÀnda att man Àr pÄ restaurang pÄ dagen men det Àr vÀl största omkringÄkandet.
Vi har lagt till 1 dag att fira, sÄ den 25:e eller senare trÀffas förhoppningsvis hela slÀkten och kÀkar tacos. Alla Àr mycket nöjda hÀr, just för att det Àr 0 mat-hets och 0 jul-hets, samt barnen har nya prylar att pilla med. SÄ det Àr bara att tjöta en hul dag haha.
Jag upplever att det Àr ganska vanligt. SÀrskilt bland yngre, nybildade familjer dÀr generationen ovanför fortfarande vill hÄlla kvar i sina traditioner med att barnen ska komma hem och och fira jul.
Ja det finns ju dessa fall ocksÄ och plötsligt ska man vara hos 3, 4 olika familjer varje jul dÀr alla rycker i en och tycker att man ska prioritera just dem. Det skÀnker ju inte direkt nÄgon julefrid⊠Samt att det blir svÄrt för den nyblivna, unga familjen att skapa sig sina egna traditioner.