Hehe ja, vÄra slÀktmiddagar blev fruktansvÀrt stora dÀr ett tag haha. BÄda skilda förÀldrarna + deras nya och deras barn samt deras far/morförÀldrar. Funkade ok, men ja⊠Har fÄtt dela upp oss mera ![]()
Vi har nÄgot liknade, körde början förmiddag/eftermiddag hos sambons/min slÀkt men har gÄtt över till att köra julafton med sambons och annandagen med min eftersom min farfar inte Àr uppbokad den dagen. SÄ fÄr med han pÄ samma dag.
Kan tillÀgga att tidigare sÄ körde vi hela min slÀkt pÄ pappas sida (runt 30-40 pers var det dÄ) nu Àr det bara min och syrrans familj, vÄra förÀldrar och farfar.
LĂ„t albumet âFira Jul Ifredâ av Ital Skurk sĂ€tta tempot!
Om man vill ska man förstÄs göra sÄ. Om man tycker att det Àr stressigt fÄr man bestÀmma om man vill ha en stressig eller stressfri jul. Man fÄr bestÀmma vad man tycker Àr viktigast.
Hoppas alla fÄr en trevlig jul, försök att inte supa eller brÄka för mycket framför era barn, tror det uppskattas i lÀngden!
Borde vara en sjÀlvklarhet men har förstÄtt att det inte alltid Àr sÄ ![]()
Borde inte behöva sĂ€gas men dessvĂ€rre Ă€r det vĂ€l mĂ„nga som har svĂ„rt att uppföra sigâŠ
I min familj dricks det regelbundet vin och öl som mÄltidsdryck. Aldrig sprit. Aldrig mer Àn nÄt glas. VÄra barn har aldrig sett oss ens salongsberusade.
Jag uppskattar en god ale till julskinkan, eller ett gott vin nÀr julmaten Àntligen Àr slut. Men pÄ julhelgens slÀktmiddagar serverar vi julmust, lÀttöl och mineralvatten till alla vuxna av ren princip och respekt för att inte alla klarar att bara ta EN öl.
En bra princip om man har gÀster som inte klarar det.
LÀttare nÀr man bor en bit frÄn familjen tror jag, vi slipper köra runt.
Nu nÀr barnen blivit större har vi knytkalas och Secret Santa dÀr man tilldelas enbart en person att ge present till för en rimlig penning.
Sen har vi ett julspel med present för 50 kr ocksÄ.
Eftersom jag jobbar skift har mĂ„ngen âjulaftonâ firats pĂ„ annan dag vilket gör att man slipper hetsen med att koordinera med Kalle etc.
Jag samlar in alla mobiler pÄ julafton, inklusive min egen, och sen spelar vi spel efter mat och presenter.
Jag har alltid gillat julen, men min man var stressad. Numer Àr han mycket mer avslappnad.
Jag har bÄde hemma och annorstÀdes sagt till att nu du farbror, dricker inte du mer Àn lÀttöl eftersom du inte kan hantera det.
Sveriges matkultur Àr ett mörker. Det enda vi har som Àr nÄgotsÄnÀr Àr ju julmat och nubbe. Att dÄ inte kunna bejaka detta fullt ut för att nÄgon inte kan hantera det Àr för mig svÄrsmÀlt.
I min generation (45+) Àr mitt intryck att det frÀmst Àr vissa traditionsbundna mÀn som tycker att det Àr oerhört viktigt att julbordet Àr som det alltid har varit, de fÄr spel om inte gravlaxsÄsen och silltÄrtan finns pÄ plats. Jag mÀrker ocksÄ att den Ànnu Àldre generationen verkar ha idéer om att det Àr barnen som vill att det ska vara som det alltid har varit. De vill de inte. Tex kan den Àldre generationen hÄlla pÄ och tjata om Kalle Anka trots att ingen under 35 Àr sÄ dÀr passionerat intresserad av att se Kalle.
SÄ mitt första tips för minskad stress Àr att identifiera tradtionalisterna och ta dem i örat vid ett tidigt skede. Om de prompt mÄste ha fem sorters sill fÄr de fixa sjÀlva, inkl ta hand om alla rester efter jul.
Mitt andra tips Àr att bo pÄ hotell med julpaket över jul. Grythyttan Àr klassikern men det finns Àven andra nu för tiden. VÀl investerade pengar!!!
SlÀktingar blir vÀldigt arga och besvikna dock nÀr de inte fÄr trÀffa barnbarnen.
à k till fjÀllen bara familjen. Ge det som julklapp till barnen. StressnivÄ nolla, förutsÀtter iofs att hela familjen redan kan Äka slalom/snowboard/annat. Hela julen klar med nÄgra knapptryck. Utomhus hela dagarna i fjÀlluften gör hela familjen lycklig. Oslagbart.
Finns inget jag uppskattar med jul. Maten Àr hemsk(salt och fett) och man gör inget.
Min rekommendation Àr att göra nÄgot annat, dra till fjÀllen eller liknade. Det tycker jag har varit bra och har uppskattats av barnen ocksÄ.
Bryr du dig om det? Man gör vÀl som man sjÀlv vill!
Ja det gör jag, de lever inte för evigt och barnen Àr inte alltid smÄ.
Ett tips Àr att köpa handgjort julgodis (av sÄna som mig) och sen servera det utan ytterförpackningarna. ![]()
![]()
![]()
DÄ slipper ni rinnande grÀddkola och stenhÄrd knÀck, men kan dra en vit lögn att har ni pysslat ihop det perfekta gottebordet! ![]()
(Ăven servering och styling Ă€r pyssel.)
VÄr familj kör secret santa och julklappspelet, sÄ utan shoppingstress. Sen har vi uppdelat pÄ julbordet, sÄ alla lagar och tar med sig en del. SÄ ingen behöver stÄ i köket i flera dagar inför julafton.
![]()
![]()
![]()
Dom senaste Ă„ren har vi gjort julgodis sjĂ€lva⊠KnĂ€ck Ă„ ischoklad Ă€r sĂ„nt man varit me Ă„ göra sen barnsben, men egenkokt kola Ă€r förbanat gott⊠VĂ€rt all tid som de tar⊠Ăr ingen direkt Ă€lskare av kola dĂ„, men den hemkokta Ă€r vĂ€ldigt godâŠ
HÄller med! Hemkokt kola Àr smaskens!
Hur gör jag för att köpa hemkokt julgodis av dej dÄ?
@Melwa