Hur många köper ni julklappar till och hur mycket spenderar ni totalt över jul?
Ni som har barn: Hur många presenter och hur dyra kan de rimligtvis vara?
mest bara kul att höra hur folk tänker! Glad första advent på er (imorn…)
Hur många köper ni julklappar till och hur mycket spenderar ni totalt över jul?
Ni som har barn: Hur många presenter och hur dyra kan de rimligtvis vara?
mest bara kul att höra hur folk tänker! Glad första advent på er (imorn…)
Våra egna barn, ca 1000kr var. Andra barn i familjen ca 500kr var. Vuxna 0kr. Totalt blir det ca 5000kr. Mer skräp att fylla upp plastbergen med!
Lägger mer på födelsedagar. Julen är så kaosartad ändå.
Jag blir ganska trött på konsumtionshetsen också. Sagt till morsan i 10 år att jag inte vill ha nåt. Men hon köper alltid något skräp man inte vill ha ändå. Julpynt och random grejer.
Räknar sällan utan försöker istället reflektera över VAD vi köper och sikta på sådant som de faktiskt behöver och kan ha länge.
I kategorin ren skit där vi gör bedömningen att de ledsnat på föremålet inom 24 timmar försöker vi vara extremt restriktiva och få dem att själva tycka att det är blttre att ändra önskelistan ![]()
ca 400-500 kr per barn. Köper något till mina föräldrar också ca 150 kr styck.
I stort sätt ingenting..
Cirka 150kr till julklappsleken, ca 150kr till min secret santa, cirka 150kr var till syskonbarnen.
Önskar sig barnen något större brukar vi syskon gå ihop.
Så ungefär 600kr på paket och sen ungefär 300kr per person på ätbart. Vi kör knytisjulbord i vår familj, så alla hjälps åt.
Jag har som mål att spendera ca 1000 kr/person (två barn, en fru). Kan bli 1500 kr men knappast 3000 kr. Sen blir det något symboliskt till mina föräldrar samt 2x100 kr till julklappspelet (som brukar spelas med frugans släkt).
I min familj kör vi julklappsspelet men jag köper alla klapparna… brukar bli mellan 1-2k men slipper köpa några andra presenter. Blir ofta något till tjejen ändå så kanske ca 500 till. Kanske låter konstigt men funkar rätt bra ändå. Man vet ju ändå inte vad alla utom en klapp är vanligtvis!
@Vantage mycket rimlig approach.
@Melwa Blir knytis för oss i år. Slår ihop familjerna pga… nya medlemmar inom kort.
@JPT hurså? Köpte granprylar för typ 1200 bara idag…
Till nära vuxna (föräldrar, far- och morföräldrar, syskon, syskons respektive) mellan 250–450 kr per person.
Till min fru finns egentligen ingen övre gräns – det beror helt på hur snäll tomten tycker hon har varit under året (skämt åsido).
Som nybliven förälder siktar jag på ca 5 000 kr per barn som ett sorts riktmärke. När de är små blir det betydligt mindre förstås, men om några år kommer det helt säkert önskas spelkonsoler, legoborgar och andra ”coola” grejer med stora prislappar.
Barn (2 st) får 2000kr var. Barnbarn och respektive (1+2) får 1000kr var = 5000kr
That’s it.
Om du har 2 barn (x 2000), 1 barnbarn (x 1000) och 2 respektive (x 1000) så blir det väl totalt 7000? ![]()
Kidsen och tjejen ca 1000 var.
Brorsbarn tillika fadderbarnen ca 300-500 var.
Mamma och moster, bror och svägerska varierar lite beroende på om vi firar ihop eller ej, 200-500 var.
Barns partner(s) ca 200 var.
Några småslantar till julklappsspel när jag firar hos den andra svägerskan.
Ganska sansat på julmat. Så 5000-6000 totalt (själv då, inte i parkonstellationen.)
816 kronor.
Swish ![]()
. Smidigast utan krångel ![]()
Cirkus 1500 kr/barn, 200-500 kr till våra föräldrar/syskon, till partnern är det ett lotteri. Kan va 250 kr ett år och 2000 kr ett annat
Ska va nått jag får feel för.
Det varierar stort efter behov. Något år fick något barn en ny cykel för rätt många tusenlappar. Något annat barn fick en ny mobiltelefon. Men vi har ingen budget satt eller någon tanke om att julklappar ska kosta en viss summa.
Ca 2000kr per barn. De är 12 och 14.
Sen fyller båda år i mitten av januari dessutom ![]()
Jag och mina syskon fyller alla år precis runt julen också. Mamma och pappa var smarta och köpte bara födelsedagspresenter till oss. Mor- och farföräldrar stod för alla julklappar, och ofta tror jag några av dessa ompaketerades till födelsedagspresenter. Det var inte alls några överdrivna mängder, men alltid tillräckligt!
Respekterar att de antagligen inte spenderat en krona på julklappar till nu fullvuxna barn.
Köper bara julklappar till mina två barn ( 12 och 15 år) nuförtiden, har ingen budget, utan utgår ifrån vad de behöver för tillfället. Vi slutade dela julklappar med övriga familjen för många år sedan, då jag upplevde att barnen fick alldeles för många julklappar, samt att det var omöjligt att komma på något att köpa till barnens kusiner, då alla redan hade allt.
I år får 15-åringen en ny tv och några PS5-spel och lite kläder. 12-åringen får lite ny utrustning till sina idrotter och en lego-låda (modell större). Försöker minska antal julklappar för varje år, men det har blivit väldigt mycket dyrare ju äldre de blivit.
400-500 var till barnen under 15år (just nu 4st) inget mellan oss vuxna